16-10-2019 - Nieuws, Wielrenblad

3T EXPLORO SPEED review

De 3T Exploro Speed is een van de meest opvallende gravelbikes van het moment. Niet alleen is het een strakke fiets om te zien en past er een enorme verscheidenheid aan wielen en banden in, het frame is ook nog eens aero. Niet gek dus dat 3T het tijd vond om de Exploro-serie te voorzien van een nieuwe variant: de Exploro Speed. Zoals de naam al doet vermoeden is dit, in theorie, een snellere variant van de normale Exploro, en dat zit ‘m met name in de afmontage. Die is met onder andere een groter voorblad en smallere bandjes voornamelijk geschikt voor op de weg. Maar is de 3T Exploro Speed wel een fiets waarmee je op de weg wíl?

Speed of niet, de 3T Exploro is nog steeds geen normale racefiets: de banden zijn met 28 millimeter breed genoeg om mooie gravelwegen op te zoeken, en dat kan ik dus ook niet laten. Zolang je het niet te gek maakt, is dat meer dan prima te doen op 28 millimeter-bandjes, en het directe sturen van de Exploro helpt daar ook zeker bij mee.

Responsief is de 3T Exploro zeker: hij laat zich makkelijk bochten in sturen, maar wordt nergens echt nerveus en ligt op rechte stukken stabiel op de weg. Als ik tijdens klimmetjes even flink op de pedalen ga staan of aanzet na een bocht merk ik de stijfheid van het frame ook goed; de bottom bracket is al stevig, en samen met de dikke aero-shaped buizen geeft het frame geen krimp. Het nadeel is dat, mede door de stugge aero-zadelpen, het comfort wat minder is dan bij veel andere gravelbikes waarbij de zadelpen vaak wat merkbare flex heeft. Maar ja, dat zijn dan ook geen aero-gravelbikes. Op de weg is dit gelukkig geen probleem, en qua geometrie is het verder een heerlijke fiets.

Qua looks ziet de fiets er, mede door het aerodynamische profiel, ook erg snel uit, helemaal als je bedenkt dat het hoofdzakelijk een gravelbike is. Toch blijf ik me afvragen of het wel nut heeft om een gravelbike aero te maken; je snelheid ligt offroad vaak toch een stuk lager. 3T claimt zelf dat het bijvoorbeeld ook helpt bij een flinke tegenwind. Klinkt logisch, want de luchtweerstand is dan ook hoger dan normaal. Op een wat meer op de weg gerichte variant van de 3T Exploro speed misstaat het in ieder geval niet.

Minder prettig vind ik de SRAM 1X Force-groep die op de Exploro Speed zit. Offroad en in het veld ben ik absoluut fan van een enkel kettingblad voor, maar zodra je meer op asfalt en snelle stukken weg zit, loopt het toch niet helemaal lekker. Dit komt ook mede door de 11-36-cassette die qua bereik mooi groot is, maar waarbij de stappen erg groot zijn. In de praktijk gebeurt het vaak dat ik óf aan het stoempen ben of een koffiemolentje moet draaien, omdat er niks tussenin zit. Ik kan me voorstellen dat in Nederland een 11-30-cassette ook volstaat, waarmee je dit probleem grotendeels oplost. Het schakelen met de SRAM Force-groep is even wennen als je altijd met Shimano hebt gereden; bij SRAM schakel je op en af met hetzelfde hendeltje, waarbij je deze doorduwt als je een tandje lichter wil, en slechts licht indrukt als je zwaarder wil. Na een ritje heb je dit gelukkig wel door en dan schakelt het meer dan prima.

De 3T Exploro Speed waar ik op mocht rijden werd afgeleverd met een DT-Swiss ER 1600 Spline-wielset, een lichte aluminium wielset met een brede velg en een interne diameter van 20 millimeter, perfect voor de 28 millimeter-bandjes. Normaal komt de Exploro Speed variant zelfs met de Discus C35 TEAM Stealth, een lichte full-carbon clincher door 3T zelf ontwikkeld. Een erg mooie wielset, maar met een klein minpuntje; een tubeless setup is nog niet mogelijk op deze velgen. De 28 millimeter Continental GP4000SII-banden die standaard op de Exploro zitten rijden heerlijk, en op de brede velg zijn ze in de praktijk zelfs 30 millimeter breed. Genoeg comfort en grip terwijl je ook nog makkelijk snelheid kan maken.

Hou je van lekker doortrappen op de weg, maar schuw je een onverharde strook hier en daar niet? Of wil je simpelweg een goede alleskunner als fiets zodat je hele schuur niet meteen vol staat? Dan is de 3T Exploro speed een meer dan prima keuze. De Exploro Speed-variant is perfect als je vooral op de weg rijdt, maar doordat er meerdere uitvoeringen leverbaar zijn kan je ‘m natuurlijk ook gewoon met dikke bandjes kopen en meteen het bos in duiken. Sterker nog; de standaard uitvoering komt met 650B-wielen en 52 millimeter brede bandjes, perfect voor offroad. Combineer de fiets met 1 of 2 extra wiel- sets en je kan in Nederland alle kanten op; van technische mountainbikeroutes tot stoempen in de polder. Plezier gegarandeerd.

  • frame Exploro Team
  • voorvork 3T FANGO LTD
  • shifters SRAM Force 1 Hydraulic DoubleTap
  • remmen SRAM Force Flat Mount Hydraulic Disc
  • stuur Aeronova Team Stealth
stuurpen Arx II Team Stealth
  • zadel Fizik Antares Versus red/white
zadelpen 3T Charlie Sqaero
  • wielen Discus C35 TEAM Stealth (700c)
  • banden Continental Grand Prix 4000 II S 700x28c
  • crankset SRAM Quarq Prime Power Ready BB386
  • achterderailleur SRAM Force 1
  • cassette SRAM 11-speed 11-36T
  • gewicht (exclusief pedalen): 7,85KG (Size M)
  • prijs € 5.200,-

Meer informatie over de 3T Exploro Speed? Klik dan hier!


Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van