08-09-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Cube Stereo Hybrid 140 – Getest

Cube’s mountainbikes komen vaak met lange namen, deze Stereo Hybrid 140 HPC Action Team 625 Kiox is daar geen uitzondering op. De trail- annex all mountain-bike zorgt met zijn elektronische ondersteuning dat je net zo eenvoudig klimt als stijgt. Met zijn luxe opbouw valt hij in het hogere prijssegment. En hoe dat rijdt? We stuurden redacteur Bas Schuiten een ruime maand op pad. 

Kleurecht

Wat als eerste opvalt is de waanzinnig fraai doorgevoerde kleurstelling: van frame tot velg, tot zelfs band, alles op en aan deze bike is in passende kleurstelling uitgevoerd. De 625Wh accu zit mooi in het frame verstopt en ook de slanke Bosch CX Performance-motor is mooi verwerkt in het carbon frame. Balhoofd en scharnierpunten van het frame zijn groot uitgevoerd en samen met de hoeken in het frame geven ze de Stereo Hybrid een rauwe look. 

De gouden kashima-coating op zowel vork, demper als dropper verraden al dat dit een luxe uitvoering is. Naast de Factory uitvoeringen van Fox zien we dan ook XT-groep en -remmen en een Newmen Evolution SL E.35 wielset. Verdere afwerking is van RaceFace, Schwalbe verzorgt het rubber. 

Het stuur van 780 millimeter is even wennen vergeleken met de 800 millimeters die we meestal in handen hebben. Maar heel eerlijk, voor de Nederlands trails best prettig. De demper zakt precies goed in, waardoor je als berijder een fijne balans hebt tussen ‘op de fiets’ en ‘tussen de wielen’ zitten. Op het stuur zien we de Kiox-display van Bosch, een fraaie kleurendisplay die naast de gewoonlijke zaken als motorstand en kilometers nog veel meer info kan weergeven, zoals hartslag. Ook kan je met het Kiox-systeem routes opslaan. De integratie hiervan wint geen schoonheidsprijs, de display zit direct naast de stuurpen. Wel een logische plek, mocht je een klapper maken met de fiets dat zit deze daar het veiligste.  

Het kabelmanagement aan de voorzijde had iets netter gekund, nu loopt er een warboel aan kabels van hot naar her. Gelukkig is dit eenvoudig zelf te verhelpen door de kabels wat in te korten en te bundelen. En dat ruimt direct mooi op, de kabels verdwijnen namelijk direct het balhoofdstel in, wat vanaf daar zorgt voor een zeer cleane look. Verder zit het zadel comfortabel en voelt de fiets positief neutraal aan.  

Op het vlakke hoef je eigenlijk niet aan de knoppen van de vering te zitten, deze vangt kleine oneffenheden prima op en er is slechts een kleine ‘bob’ voelbaar. Fox voelt wat meer ‘plush’ aan, wat naar gelang je persoonlijke voorkeur een ontspannen gevoel geeft. Wel voelt het door de veelvoud aan knopjes en instelmogelijkheden in het begin intimiderend om de vork en demper goed af te stellen, gelukkig heeft Fox een app ontwikkeld waarmee je deze simpel kunt instellen. Wanneer we aanzetten en de motor in het spel komt voel je de vering meer bewegen tijdens het rijden. Hiervoor is het goed te experimenteren met de instellingen, zodat je uiteindelijk uitkomt op een instelling die past bij jouw rijstijl. 

Avontuurlijk 

Het motorische gedeelte even buiten beschouwing gelaten rijdt de Stereo Hybrid direct en de geometrie zorgt voor een levendige en speelse fiets, ondanks het gewicht van 24,4 kilo. Het frame is stijf en de motor is goed geplaatst, wat ervoor zorgt dat je flink wat grip hebt. De zit is ietwat rechtop, wat een waar feestje is tijdens het klimmen. De Bosch-motor reageert zowel direct als natuurlijk en vult aan op je eigen kracht. De eMTB-stand van de motor wisselt naar gelang de vraag tussen de Tour- en Turbo-stand en reageert op jouw eigen input. Dit zorgt ervoor dat je ook op steilere hellingen kan starten, wat met een maximale koppel van 85 Nm geen probleem is. De Cube daagt je vanwege deze motor en geometrie echt uit de wat steilere beklimmingen te pakken, waarbij een technische stuk eveneens zeer goed te rijden is. De vering kan gewoon in de open stand worden gelaten en helpt je zelfs uphill op de technische secties. We reden dan ook ineens stukken die we normaal gezien niet eens zouden proberen, zowel tof als avontuurlijk, aangezien ons dit op nieuwe paden bracht. Rijd je enkel over het asfalt omhoog, dan is het wel prettiger de demper wat dichter te draaien om een stijver geheel te krijgen. 

Wanneer je eenmaal boven bent begint het dalen. Ook hier is de geometrie en plaatsing van motor goed gekozen, de lage trapas en het gewicht van de motor zorgen ervoor dat de Stereo op rails lijkt te liggen. Uiteraard zijn de Soft-banden van Schwalbe hier mede verantwoordelijk voor. In de afdalingen zou, zeker in het buitenland, een iets breder stuur niet misstaan. Het gaat wel, maar meer breedte geeft meer vertrouwen. De Stereo springt en popt goed en is een speelse fiets die zich goed weg laat zetten. Van de motor merk je eigenlijk maar weinig, enkel op het moment dat je op het semi-vlakke voorbij de grens van 26,5 kilometer per uur wil trappen, stopt de motor abrupt met ondersteunen. Het schakelen met Shimano XT gaat zoals we dat kennen van Shimano, hard en duidelijk. Dit geldt ook voor de remmen en de combinatie met de 200/203 millimeter remschijven zorgt voor voldoende remkracht. Wanneer we kritisch naar de bike kijken kunnen we ook eigenlijk geen directe upgrade vinden, alles wat je nodig hebt zit standaard al op deze bike.  

Het geheel resulteert in een fiets met souplesse en een fijn karakter, welke je uitdaagt je grenzen te verleggen. De fiets heeft veel in zijn mars, ben jij op zoek naar een bike die met je meegroeit, dan zou dit een fijne metgezel kunnen worden. 

Tech specs

  • Cube Stereo Hybrid 140 HPC Action Team 625 Kiox  
  • Vork: Fox 36 Float Factory FIT4 
  • Demper: Float DPX2 Factory Evo 
  • Drivetrain: Shimano XT 
  • Remmen: Shimano XT 
  • Dropper: Fox Transfer Factory 
  • Wielset: Newmen Evolution SL E.30 
  • Banden: Schwalbe Magic Mary en Schwalbe Big Bett 
  • Stuur: Newmen Advanced 318.25 carbon 
    Stuurpen: Cube Performance Stem E-MTB 
  • Prijs € 6.249,00 

Voor meer informatie over Cube ga naar Cube.eu en onze product beschrijving lees je hier.

Tekst: Bas Schuiten

Foto’s: Harm Spoelstra


De Cube Stereo Hybrid 140 staat in het laatst gepubliceerde Magazine: UP/DOWN #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van