AGU presenteert de modernste wielerkleding voor de Tour de France
Er is veel tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van de shirts en pakken van Team Jumbo-Visma voor de Tour de France dit jaar – allemaal voor het nastreven van de kleinste verbeteringen. Wanneer Jonas Vingegaard aanstaande zaterdag zijn race begint om de titel van de Tour de France te prolongeren, zal dat in een pak van wielerkledingspecialist AGU. De allernieuwste technologieën en materialen moeten hem in alle opzichten helpen op weg naar Parijs. Vooraf zijn enorme inspanningen geleverd om de snelste en meest comfortabele wielershirts te maken die rekening houden met extreme hitte, het risico op valpartijen en zo min mogelijk windweerstand. Allemaal in een poging om een concurrentievoordeel te hebben dat doorslaggevend kan zijn in de strijd om het geel.
Honderden uren
Team Jumbo-Visma en AGU hebben veel geïnvesteerd in het materiaal voor de Tourploeg. Meer dan honderd uur per jaar in de windtunnels van de TU in Eindhoven en honderdduizenden euro’s gingen in de ontwikkeling van de snelste uitrusting in alle omstandigheden. AGU voorziet Team Jumbo-Visma al jaren van de snelste pakken van het peloton. Dit jaar zijn is er maatwerk geleverd voor onder meer Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Dylan van Baarle, Christophe Laporte en andere renners die van start gaan in Bilbao en de komende drie weken proberen de te titel te prolongeren in ‘s werelds grootste wielerevenement.
Hoge temperaturen
Met het vooruitzicht van wat weleens één van de heetste zomers in Europa zou kunnen worden, is er veel aandacht voor het koel houden van rijders. AGU heeft speciaal materiaal ontwikkeld dat rekening houdt met het feit dat een deel van het materiaal zwart is. De HeiQ Smart Temp Solution wordt geactiveerd door de eigen lichaamstemperatuur van de rijders en is tot 2,5 graden koeler vergeleken met de concurrentie. Aan de voorkant van het pak is de dunne stof voorzien van minuscule gaatjes zodat de renners koel blijven in de Franse hitte. De achterkant is strakker geweven en zorgt er tegelijkertijd voor dat de UV-stralen geblokkeerd worden, zodat de bescherming overeenkomt met een zonnebrandcrème met factor 50. Tot slot is de zwarte broek ontworpen om zoveel mogelijk zonnestralen te reflecteren, zodat de renners het koeler hebben.
Deze technologie is getest in windtunnels, waar speciale warmtelampen en sensoren zijn gebruikt om het koelende effect te meten. De belangrijkste focus lag op het optimaliseren van AGU’s pakken voor de tijdrit, wat vorig jaar al een groot verschil maakte toen Wout van Aert en Jonas Vingegaard de eerste twee plekken veroverden in de laatste race tegen de klok in de Tour de France.
Dit jaar heeft AGU de tijdritpakken verder verbeterd, waardoor ze nog sneller zijn. De renners van het team hebben verschillende passessies gehad met kleermakers die ervoor zorgen dat de pakken perfect passen.
The Vélodrome
Voor de Tour de France van dit jaar lanceerde Team Jumbo-Visma een nieuwe samenwerking met AGU en de Efteling. Het unieke ontwerp is gebaseerd op de kracht van dromen. Een speciaal shirt, ‘The Vélodrome’, verbeeldt een sterrenbeeld vol dromen. De door AGU geproduceerde wielertrui zal deze zomer wekenlang schitteren onder de Franse zon en iedereen inspireren om te durven dromen en hun dromen te volgen.
Eén van de meest opmerkelijke eigenschappen van het shirt is dat er ruimte is om het te personaliseren. Elk shirt van de Tour de France selectie van dit jaar is voorzien van een gepersonaliseerde sterrenhemel die de dromen van de renners symboliseert. Voor Jonas Vingegaard betekent dit dat de hemel boven Viborg op 8 september 2020 op zijn shirt staat, omdat dit de geboorte van zijn dochter markeert. Wouter van Aert koos voor de sterrenhemel boven Lille op 10 januari 2016, omdat dit hem eraan herinnert dat hij Belgisch kampioen cross werd in zijn geboorteplaats.
Klik hier voor meer informatie!
Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!