11-01-2018 - Nieuws, Wielrenblad, Tips & Tricks

Brandstof: Alcohol na de rit kan het kwaad?

Niets is lekkerder dan een koel biertje na afloop van een lange zware fietsrit, maar de vraag is: kan het kwaad? Is alcohol na de training goed of juist slecht? 

Tekst: Michael Donlevy // Foto’s: Henry Carter

Alcohol na de training

Als we ver genoeg terug gaan in de tijd, dan blijkt dat alcohol standaard gebruikt werd door de wielrenners in de Tour de france. De renners waren overtuigd dat het hielp om de sleur van de Tour-etappes te doorbreken of spierpijn te verzachten. Vanaf de eerste editie van de Tour de france tot die in 1960 dronken de renners alcoholische dranken om de pijn in hun benen te verminderen. De fransen waren vooral dol op wijn en bier. Kort na de Eerste Wereldoorlog geloofden ze er in dat het wellicht veiliger was om alcoholische drank te drinken dan kraanwater, omdat de oorlog voor schade aan de waterleidingen had gezorgd.

De dood van Tom Simpson op de flanken van de Mont Ventoux in 1967, schudde de renners wakker. Simpson overleed na een dodelijke mix van alcohol en amfetaminen, die op dat moment ook op grote schaal werden gebruikt om de prestaties van de renners te verbeteren. Vandaag de dag is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand zijn bidon vult met alcoholische drank, maar de vraag blijft: kan het kwaad om zo nu en dan een biertje te nemen na de training of wedstrijd? ‘Als je een eendagswedstrijd heb gereden, dan gaat één biertje echt geen schade aanrichten’, zegt Nigel Mitchell, hoofd voeding bij Team Sky. ‘Je moet er niet direct meer wegklokken als je nog naar huis moet rijden natuurlijk. En er zit ook een positieve kant aan. Bier zit vol koolhydraten en water die je kunnen helpen herstellen.’


Een bron van koolhydraten

Dus er is ook goed nieuws. Elk biermerk is verschillend, maar over het algemeen bevat een biertje een alcoholpercentage van ongeveer 4,5% en tussen de 10-15 gram koolhydraten. De lichtere biertjes bevatten soms minder dan 10 gram koolhydraten terwijl de zwaardere biertjes zoals Guinness meer dan 20 gram koolhydraten bevatten. Het slechte nieuws is dat zowel Mitchell als Anita Bean (voedingsdeskundige en auteur van Food For Fitness) er niet echt van overtuigd zijn dat dit echt een voordeel is. Bean: ‘Uit studies blijkt dat je na een zware inspanning beter 1 tot 1,5 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht binnen moet krijgen. Als je 75 kilogram weegt, moet je dus tussen de 75 en 112.5 gram koolhydraten binnen krijgen. Dat betekent dat je ongeveer tien bier moet drinken om hieraan te voldoen. Dat is behoorlijk veel bier’, zegt Bean met gevoel voor understatement.

Mensen die graag een biertje drinken, weten vaak ook andere voordelen voor deze alcoholische drank opnoemen. De gist in het bier zorgt ervoor dat er een aantal gezonde voedingsstoffen in het bier zitten zoals: magnesium, kalium, fosfor, selenium en B-vitamines. Maar laat je ook daar niet van in de war brengen. ‘In bier kunnen inderdaad deze voedingsstoffen zitten, maar er zit nooit genoeg van in om er ook maar enig voordeel uit te halen’, zegt Bean. ‘In 2012 is er in Duitsland een studie gedaan, waaruit blijkt dat er ook polyfenolen in bier zitten, maar ook daar zit er niet genoeg van in om effect van te hebben. Dit is de reden waarom bier ook wel bekend staat om zijn zogenoemde ‘lege calorieën’. Het bevat behoorlijk wat koolhydraten, maar voor de rest eigenlijk niks.’ Bier bestaat voornamelijk uit water, wat trouwens wel als een voordeel gezien kan worden. ‘Na een zware inspanning moet je de vochthuishouding weer op peil brengen en een licht biertje kan daar best bij helpen’, zegt voedingsdeskundige Sarah Schenker.

‘Het uitdrogingseffect van alcohol zal geen effect hebben als je een half glas bier drinkt. Het is natuurlijk niet het beste wat je direct na een inspanning kan drinken, maar ook niet het slechtste. Als je met mate drinkt natuurlijk: drie of vier bier na een zware inspanning of wedstrijd is wel een slecht idee, omdat het effect van alcohol dan veel sterker is.’ ‘De alcohol slaat eerder toe als je uitgedroogd bent, omdat alcohol sneller in het bloed terecht komt’, zegt Bean. ‘Bier is daarentegen wel beter voor de vochthuishouding dan andere alcoholische dranken. Bier bestaat voor 93% uit water en bevat minder alcohol dan bijvoorbeeld wijn, dus wanneer je met mate drinkt zal het je eerder helpen te hydrateren dan te dehydrateren.’ Dus mocht je na een geweldige overwinning de champagne ontkurken, spuit dan iedereen maar onder in plaats van de hele fles achterover te slaan. En neem daarna gewoon een biertje.


De invloed van alcohol

Er zitten nog wel een aantal nadelen aan bier. Er zitten relatief veel suikers en calorieën in bier. Een ‘gewoon’ biertje bevat al snel meer dan 200 calorieën en mocht je een zwaardere nemen dan gaat dit al richting de 300 calorieën. Er zijn ook biertjes die minder calorieën bevatten, maar dat maakt ze nog niet tot sportdrankjes. Feitelijk komt alcohol op de tweede plek als het gaat om calorie- inhoud. In alcohol zitten zeven calorieën per gram: alleen in vet zitten meer calorieën per gram, namelijk negen. Je moet voor jezelf beslissen in welke hoeveelheden je bier drinkt, maar mocht je in training zijn voor een belangrijk evenement of zit je in een drukke wedstrijdperiode, dan kun je het beter niet drinken.

De ‘lege calorieën’ zullen je namelijk niet harder laten fietsen. Als je dan toch na een zware inspanning een biertje drinkt, zorg er dan voor dat je daarnaast ook nog een paar niet-alcoholische drankjes drinkt’, zegt Schenker. ‘En drie tot vier uur na de wedstrijd of training is het belangrijk om een goede en gezonde maaltijd te nuttigen.’ Bean voegt eraan toe: ‘Direct na de zware inspanning zou je er een glas water naast moeten drinken en een reep – of iets vergelijkbaars – moeten eten met ongeveer 200 calorieën en die 50 gram koolhydraten bevat. Je kunt bijvoorbeeld ook een banaan met een beetje yoghurt eten. Dit bevat tevens natrium en elektrolyten, waardoor je sneller zult herstellen.

Een gewoon volkoren broodje met kaas is ook een mogelijkheid. Koolhydraten en vetten vertragen de opname van alcohol, maar gebruik deze methode niet om vervolgens meer bier te kunnen drinken.’ Wij willen je natuurlijk niet betuttelen, maar misschien is het verstandiger om geen bier te drinken als je bijvoorbeeld een meerdaagse wedstrijd of tocht aan het fietsen bent. Mitchell: ‘Het is geen goed idee om bier te drinken als je de volgende dag weer moet fietsen, vooral als je van jezelf weet dat je niet na één biertje kan stoppen. Maar een biertje of glas wijn op zijn tijd zal echt geen kwaad kunnen.’ Genieten is ook belangrijk.


Dit artikel komt uit Wielrenblad #4 van 2016 . In de volgende delen zullen wij koffie en cola behandelen als brandstof voor het fietsen. Op de hoogte blijven van al het wielernieuws? Abonneer je dan snel op Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van