Alle wingfoil onderdelen
Wingfoilen is een soort kruising tussen windsurfen en kiteboarden. Om te wingfoilen heb je allereerst een wing nodig. Deze ‘vleugel’ zorgt voor de aandrijving en is eigenlijk een soort mini kite die je in je handen hebt als een windsurfzeil, waarbij je hem vasthoudt aan zogenaamde handles. Het board waarop je staat is voorzien van hydrofoil, een draagvleugel die je je uit het water tilt als je op snelheid bent en ervoor zorgt dat je met minimale druk grootse dingen kunt doen.
Wingsurf Wing
Een wing heeft een zelfde soort constructie als een kite de leading edge en strut(s) zijn voorzien van bladder (een soort binnenband) die je oppompt en de wing zijn vorm geeft. Tussen de struts zit een dun, high tech doek dat de wing zijn profiel geeft. Hoewel een wing eenmaal in de handen bijzonder krachtig kan zijn, is hij ook kwetsbaar. Net als bij een fietsband kan de bladder lek raken, en als het doek in contact komt met scherpe objecten (zoals een foil) kan het scheuren. Hou je foil daarom altijd uit de buurt van je foil, en tuig bij voorkeur op op een stukje gras of zand.
Wing met handles
- 1 Leading edge
- 2 Leading edge handle
- 3 Centrale strut
- 4 Handles
- 5 Bevestigingspunt voor trapezetouwtjes
Wing met giek
- 1 Giek
- 2 Venster
- 3 Wingtips
- 4 Trailing edge
- 5 Latjes
Wingfoil hydrofoil
Een foil bestaat uit een voorvleugel en een stabilisator, gemonteerd op een tussenstuk dat fuselage wordt genoemd. Dit ‘vliegtuig’ wordt op zijn beurt weer gemonteerd op een mast, die weer in een soort behuizing zit waarmee je het geheel vastschroeft aan het board. Over het algemeen worden foils gemaakt van aluminium, carbon en/of glasfiber, of een combinatie van deze materialen.
Hydrofoil
- 1 Voorvleugel
- 2 Fuselage
- 3 Stabilisator
- 4 Mast
- 5 Connector/mastplaat
Hoe werkt een Hydrofoil?
Je kunt een hydrofoil – net als een windsurfzeil, wing of kite – vergelijken met de vleugel van een vliegtuig. Door de bolling van de foil wordt het water dat er langs stroomt gesplitst: één deel gaat langs de bolle kant van de foil (de boven – kant), en de andere waterstroom gaat via de hol – le onderkant. De stroom die langs de bovenkant gaat moet een langere afstand afleggen, maar toch op hetzelfde moment samenkomen met de andere waterstroom. Het gevolg hiervan is dat het water dat bovenlangs gaat sneller stroomt dan dat aan de onderzijde, met een lagere druk aan de bovenkant als gevolg. Dit drukverschil zorgt ervoor dat de foil als het ware in de rich – ting van de lage druk wordt geduwd, net zoals bij de vleugel van een vliegtuig. De voorste vleugel van de foil zorgt hierbij voor de meeste lift; de achterste vleugel is vooral bedoeld om het geheel stabiel te houden, net zoals het horizontale staartvlak van een vliegtuig. Tips over het monteren van een hydorfoil vind je hier.
Eerste stap
Wil je eerst een les nemen? Kijk dan op onze scholen pagina. Je eerst stapjes als winger zijn het makkelijkste te maken op een groot windsurfboard of op een SUP, zodat je je volledig kunt concentreren op de wing. Als je de wing onder controle hebt kun je aan de slag met een echt wingboard. Kies in het begin voor een iets groter model met wat extra drijfvermogen, dit maakt het een stuk makkelijker om te gaan staan. Een foil met een wat grotere front wing van rond de 1.750 vierkante centimeter (voor riders van 70-75 kg) helpt je om ook met wat minder wind lekker te kunnen vliegen en is vergevingsgezinder bij kleine foutjes. Een mastlengte van rond de 75 cm is een prima maat om mee te beginnen.
Voor meer Wingfoil nieuws, wingsurfen, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wingfoil magazine #1 en volg ons op Facebook en Instagram!