Alleskunner Pathlite:ON 7 – getest

Geen pad te gek

De Pathlite:ON is volgens maker Canyon een trekking- of commuter-fiets met ondersteuning. Als je trekking beschouwt als meerdaagse trips met bagage en commute als dagelijks door weer en wind naar je werk fietsen, dan krijg je al een beetje een idee wat het karakter van de Pathlite:ON is: rauw en bestand tegen een stootje. Onze eerste indruk van de zwarte variant is die van een lichtvoetige tank. Eens zien wat de komende weken testrijden brengen…

De Pathlite:ON is duidelijk gemaakt om vele kilometers mee te maken, ongeacht de ondergrond. Hoewel het geen specifieke racefiets of mountainbike is, kun je met de fiets duidelijk zowel op asfalt als op bosondergronden terecht en alles wat zich daartussen bevindt. Daarbij is comfort een belangrijke eigenschap.

Pathlite:ON

Opbouw

De fiets bestaat uit een aluminium frame met no-nonsense vormgeving. Met een gewicht van 24,40 kilogram is hij redelijk licht, zeker als je bedenkt dat er spatborden en een bagagedrager op zitten. De ondersteuning wordt verzorgd door een Bosch Performance Line CX-motor, een lichte, compacte, efficiënte en krachtige motor met 85 newtonmeter aan koppel. Deze kleine middenmotor is mooi verwerkt in het frame. Direct hierboven in de onderbuis zit de geïntegreerde 500 wattuur sterke batterij die middels een sleutel te verwijderen is, zodat je hem elders kunt opladen.

Schakelen doe je met Shimano XT en twaalf versnellingen, enkel op de cassette. Deze cassette heeft een bereik van 10-51 waarmee je in principe zonder problemen alle normale heuvels en bergen op kunt komen. De technologie Hyperglide+ van Shimano maakt ook van schakelfoutjes geen probleem.

De cockpit bestaat uit een Canyon-stuur van eigen makelij, samen met Ergon-handvatten en een Bosch Purion-display. Ook de opvallende handvatten hebben geïntegreerde bar-ends, zodat je makkelijk van positie kunt veranderen. Het stuur is relatief recht en heeft wat weg van een licht gebogen MTB-stuur. De Suntour verende voorvork vangt oneffenheden in de weg netjes op, wat prettig is voor armen en polsen. Het zitvlak moet het iets meer ontgelden, het zadel vraagt bijna om een fietsbroek en is ietwat hard. Zeker voor de langere afstanden over oneffen terrein kan een verende zadelpen of fietsbroek een comfortabel verschil maken.

De Pathlite wordt standaard geleverd met mooie Supernova-lampen voor en achter, waarbij het voorlicht middels een knop in twee standen is te zetten. Shimano-remmen met royale schijven zorgen ervoor dat je ook met eventuele bepakking goed tot stilstand komt. De wielen zijn voorzien van Schwalbe G-One banden met een lichte nop, waarmee je in elk geval op alle soorten terrein wegkomt. Achterop vind je nog een fraaie minimalistische bagagedrager met specifieke nopjes van Ortlieb, maar ook andere merken kun je bevestigen.

Pathlite:ON

Rijden maar

De Pathlite:ON is een stevige en robuuste fiets. Als je wegrijdt heb je echt het idee dat je alles wel zo’n beetje aankan met deze machine. Ondanks het robuuste uiterlijk trap je de fiets makkelijk weg, zelfs zonder ondersteuning. De royale vertanding van de cassette achter zorgt ervoor dat je zelfs flinke heuvels op kan trappen zonder ondersteuning. Of je dat moet willen is een tweede, er zit natuurlijk niet voor niks een motor in. Door de sportieve zit vraagt de Pathlite:ON om een beetje vaart en voor de sportievere fietser is de topsnelheid tot waar ondersteund wordt vlot bereikt.

Het verschil met de andere standen is slechts een kwestie van acceleratie, met bijvoorbeeld de tour- of sportstand kom je simpelweg sneller aan de topsnelheid. Harder willen gaan dan tot waar de fiets ondersteunt, dat kan, maar het kost wel flink wat extra inspanning. Voorgaande geldt met name voor het rijden over asfalt zonder al te veel heuvels. Gaat het omhoog dan is het heerlijk om de motor te gebruiken, waarbij je natuurlijk zelf kunt kiezen hoeveel hulp je wilt hebben. Wij vonden het ook prettig op de heuvel te starten met een hogere sportstand en gedurende de klim terug te schakelen naar bijvoorbeeld tour of eco, als de fiets eenmaal op snelheid is valt je tempo relatief eenvoudige te behouden.

De fiets laat zich prima sturen, hoewel dit wel met overtuiging moet. Het is geen flitsend bakkie dat je zenuwachtig door het verkeer heen zwiept, hij is eerder te vergelijken met een dieseltrein, gemaakt voor comfortabele stukken trappen. Rijd je trouwens enkel op asfalt, dan kan het misschien prettig zijn de lichte nopjesbanden te wisselen voor slicks, dat scheelt net wat rolweerstand.

Pathlite:ON

E-trekkingbike

Echter is de Pathlite:ON een e-trekkingbike en zodoende is hij dus ook zeer geschikt om er offroad mee te rijden. Om dit direct goed te testen hebben we de bike meegenomen naar de Veluwe, waar een flink gamma aan ondergronden klaarligt. Schelpen-, gravel- en karrenpaden zijn allemaal geen probleem met de Canyon. Lampjes, bagagedrager, spatborden en kabels maken amper geluid. Rijd je langere stukken onverhard, dan is het wel een aanrader om wat minder druk in de banden te voeren, slechts een paar psi minder zorgt direct voor meer comfort. Het mountainbike-achtige stuur geeft veel vertrouwen en biedt controle, ook wanneer het voorwiel kort door een mul stuk rijdt. Wanneer het echt mul wordt komt het aan op stuurmanskunst, maar door de ondersteuning slim te gebruiken kun je ook flinke stukken mul zand doorkruisen. Of je dit wil en of het zo leuk is, dat is geheel persoonlijk.

Als je door je wimpers naar de Pathlite kijkt en de spatborden wegdenkt, zie je bijna een mountainbike. Weliswaar met een relatief steile balhoofdhoek, maar een mountainbike desalniettemin. We besluiten ook een nabijgelegen parcours mee te pakken, gewoon om eens te kijken hoe ver we komen. De ondergrond is droog en stevig, waardoor de G-One banden voldoende grip hebben. We rijden wel conservatief en gaan ook niet op zijn hardst door de bochten. Het blijkt dat zelfs op de wat speelsere paden met obstakels de Pathlite het nodige vertrouwen blijft geven.

Rijervaring

Wanneer het terrein wat meer oneffenheden heeft, geeft de Pathlite:ON ook iets meer geluid door van kabels en kleine steentjes tussen de spatborden, maar niks waarvan we opkijken. De voorvork heeft het ook wat zwaarder om snel te blijven reageren op het continu veranderende terrein. Maar, we rijden een Nederlands mountainbikeparcours met een fiets waar je ook heel makkelijk mee naar school of werk kunt fietsen. Waarmee je op fietsvakantie kan of een flinke dagtocht kan maken. Dat is op zijn minst veelzijdig te noemen.

Nee, we denken niet dat je met regelmaat mountainbikeroutes moet pakken op de Pathlite:ON, maar hij kan het wel. Tevens leuk te vermelden is dat je onverhard kunt rekenen op een serieuze kracht van de motor, ook met weinig snelheid kom je, in elk geval in Nederland, bijna elke heuvel op.

Pathlite:ON

Verder

Hoewel de Suntour-voorvork goed gebalanceerd is, kun je deze makkelijk op lock-out zetten, wat inhoudt dat je hem als het ware op slot zet. Dit zorgt voor net wat extra efficiëntie. Met name wanneer je de fiets wilt gebruiken om langere afstanden te rijden is het zaak slim met de ondersteuning om te gaan. Mocht je 500 wattuur batterij sowieso niet voldoende voor je zijn, dan kun je een extra accu bestellen die op de voorgemonteerde nokjes op de onderbuis valt te monteren. Zo heb je een dubbele lading stroom mee, en de mogelijkheid je afstand te verdubbelen.

Qua kilometers, de fiets geeft bij een volle accu een range van 130 kilometer aan. Dit geldt met name voor de eco-stand en op vlak, effen terrein. Met weinig tot geen wind, vlak terrein en de nodige inspanning kom je aardig in de buurt van die 130 kilometers op een lading. Kies je wat vaker voor ondersteuning, bijvoorbeeld bij een heuvel of wind tegen, dan kom je toch nog makkelijk rond de 80 kilometer uit. Let op, deze cijfers zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van je eigen input en keuze van standen.

De sobere uitstraling draagt er trouwens ook aan bij dat je de Pathlite:ON makkelijk(er) durft te parkeren voor een boodschap, ondanks dat het een fraai uitgevoerde fiets is valt hij niet zo op. En dat is in dit geval zeker prettig. Wij kunnen ons ook voorstellen dat dit een prettig gevoel geeft wanneer je in een boshuis ergens een pannenkoek eet. Uiteraard zet je ‘m dan nog steeds op slot.

Wij ervoeren de Pathlite vooral als een solide en betrouwbare partner. Haastige spoed is zelden goed, lijkt het credo. De Pathlite:ON brengt je er wel en is duidelijk gek op langere afstanden comfortabel afleggen, iets wat natuurlijk ook hoort bij een e-trekkingbike.

Pathlite:ON

Onderdelen

  • Frame Canyon Pathlite:ON 7
  • Vork SR Suntour XCR34 100 mm
  • Motor Bosch Performance Line CX (Gen4) 
  • Display Bosch Purion
  • Accu Bosch PowerTube 500 Wh 
  • Shifter Shimano Deore XT 12 speed
  • Remmen Shimano MT420
  • Stuur / stuurpen Canyon CP16 Cockpit 
  • Handvatten Ergon GS2 
  • Zadel Fizik Essenza
  • Banden Schwalbe G-One Allround 57 mm 
  • Voorlicht Supernova Mini 2 Pro High Beam
  • Achterlicht Supernova Universal Fender Tail Light 
  • Gewicht 24.4 kg 
  • Maat One Size 
  • Prijs € 5299
Pathlite:ON

Voor meer informatie over Canyon zelf bekijk hier hun website. Voor alles over de Pathlite:ON 7 en alle onderdelen bekijk de pagina op de website van Canyon, klik hier voor de pagina van de fiets.

Tekst Bas Schuiten Foto’s Harm Spoelstra


Dit artikel komt uit het magazine Electrified #2. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Word abonnee van Electrified E-bike Magazine.

 van