05-01-2021 - Wielrenblad, Leesvoer

Amsterdams Lef – Hoe Cycle Capital het profwielrennen opnieuw uitvindt

Cycle Capital is een jonge Amsterdamse wielerclub die de zaken anders aanpakt. Als eerste lokale wielerclub ooit willen ze een World Tour-ploeg neerzetten, geheel op Amsterdamse leest geschoeid. We spraken met medeoprichter Eline Deutekom en Cycle Capital-ambassadeur Steven Rooks over de grote ambities en wat wielrennen kan leren van de voetballerij.

Wielerverenigingen voldoen in veel gevallen aan het stereotype beeld van het Nederlandse verenigingsleven in het algemeen: een kantine die sinds de bouw in de jaren zeventig weinig verandering heeft gezien, posters en bekers van kampioensploegen uit het verleden, filterkoffie op de warmhoudplaat en pijpjes bier voor 1,50. Open de website van Cycle Capital en meteen is duidelijk dat dit een heel ander soort vereniging is. Mede-oprichter Eline Deutekom is dan ook, behalve fietsliefhebber, gepokt en gemazeld in de digital marketing and branding. In het dagelijks leven is ze als creative director verantwoordelijk voor digitale bedrijfsstrategieën. Achter Cycle Capital zit dan ook een doorwrocht plan, met als hoofddoel om profwielrennen minder afhankelijk te maken van sponsoring, legt Eline uit. ‘Het aandeel van sponsoring in de financiering is bij profwielrennen nu 90 tot 95 procent, grotendeels afkomstig van een hoofdsponsor. Je ziet dan ook dat het een fragiel geheel is, als de sponsor wegvalt dan valt het team meestal uit elkaar. Een profteam is feitelijk een heel bedrijf, met veel mensen op de loonlijst, met een extreem wankele financiële basis.’ Steven voegt toe dat je dat heel duidelijk kon zien tijdens de afgelopen corona-periode. ‘Gelukkig is er nog gekoerst dit jaar en lijkt de schade bij de Worldtour-teams mee te vallen. Maar hoe zou het wielerlandschap eruitzien als er helemaal niet werd gekoerst dit jaar? Dan waren zeker een aantal profteams omgevallen. Die sponsoren pompen er veel geld in, voor een world team minstens vijf miljoen per jaar en zelfs ruim veertig miljoen voor Ineos. Dat is ontzettend veel geld en als dan de exposure via tv wegvalt dan kan dat reden zijn voor een hoofdsponsor om de stekker eruit te trekken.’

Dankjewel

De oplossing werd volgens Eline gevonden in een clubmodel met verschillende typen leden en een uitgebreid zakelijk netwerk van honderd-plus bedrijven, die een vaste bron van inkomsten vormen, waarop de club kan draaien en kan voortbestaan. ‘Kijk maar naar Ajax, Ziggo is de sponsor, maar Ajax blijft de club. Er zijn allerlei mogelijkheden om zichtbaarheid voor sponsoren te creëren, dat hoeft niet per se in de naam van de ploeg te zitten.’

Volgens Steven, net als Johan Cruijff een spraakwaterval met Amsterdamse tongval, is er meer dat het wielrennen kan leren van het voetbal. ‘Wat je wil is dat jonge renners en talenten op een goede manier worden ondersteund, begeleid en getraind, waarvoor de verenigingen vaak de middelen niet hebben.’ Ook de eliteploegen waar renners in rijden voor ze een profcontract krijgen, hebben flink wat sponsoring nodig om hun renners goed te kunnen begeleiden en een goed programma te kunnen bieden, geld dat er meestal niet is. ‘In het slechtste geval worden jonge talenten dus minder goed begeleid dan je zou willen, in het beste geval tekenen ze vervolgens een contract bij een profploeg. Maar dan is de investering in die renner voor niks geweest, want je hebt iemand opgeleid en het profteam zegt dankjewel’. In het voetbal is dat beter geregeld, zegt Steven: ‘Als je een bepaalde speler wil hebben, dan zal je daar een bedrag voor moeten neertellen, zodat de club die de investering heeft gedaan er iets voor terugkrijgt. In het wielrennen is dat niet zo: je hebt iemand opgeleid, die kan een contract tekenen en weg is alles, zowel de renner als de investering ben je kwijt. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Cycle Capital is de eerste wielerclub die de ambitie heeft als club door te groeien naar het allerhoogste niveau. Een heleboel leden vormen een veel stabielere basis dan een hoofdsponsor.’ 

Trainingen

De inspiratie voor Cycle Capital is volgens Eline afkomstig uit de jaren zeventig, toen de Nederlandse TI Raleigh-ploeg van Peter Post vele successen behaalde. ‘Dat was een hecht team, er zat ook een aantal Amsterdammers in, hoe cool zou het zijn als het team nog steeds zou bestaan? Als je kijkt naar hoeveel fans en liefhebbers dat destijds bewoog, dan moet dat nu ook haalbaar zijn. Dan kijk je naar voetbalclubs die al honderd jaar bestaan en dan denk je: zo zou dat er dus uit moeten zien’, zegt Eline. Ruim anderhalf jaar geleden is het initiatief gestart en inmiddels is er een flink aantal leden en is de eerste elite dames-wedstrijdploeg een feit.

Dat het een Amsterdamse club moest worden, was meteen duidelijk, zegt Eline. ‘Amsterdam is internationaal bekender dan Nederland, bovendien is het letterlijk de cycle capital van de wereld. Maar bovenal: we komen hier vandaan en we willen dit vanuit onze roots ontwikkelen. Amsterdam is onze oorsprong, maar dat wil niet zeggen dat we niet nationaal of internationaal bekend willen zijn. Dat moet zelfs, want het is onze ambitie over tien jaar in de World Tour rond te rijden!’ Steven voegt eraan toe: ‘Er zijn een boel wielerliefhebbers in Nederland die niet zozeer zelf fietsen maar zielsveel van de sport houden, wij hopen dat zij zich aansluiten en zo als fan een steentje bijdragen aan dit plan. We hebben Amsterdam als “merknaam” gekozen vanwege de uitstraling en omdat iedereen dat kent, maar we hopen dat heel het land ons wil steunen, en zelfs daarbuiten.’

De basis voor deze ambities moet gelegd worden in een groot en divers ledenbestand, bestaande uit (prof)wielrenners, recreanten, fans en sponsoren die de club willen ondersteunen bij het realiseren van hun grote ambities. Het idee daarbij is dat je betaalt voor wat je wilt en nodig hebt, vertelt Eline. ‘Als je zelf niet fietst, maar gek bent op de koers en alles eromheen, dan kan je ook bij ons terecht. We hebben events waarbij we gezamenlijk koers kijken, maar bijvoorbeeld ook events rondom ons bedrijvennetwerk. Daarin zitten bedrijven die actief zijn in de wielersport, maar ook bedrijven die gewoon een grote passie voor de sport hebben. Voorheen netwerkte je tijdens de borrel of het golfen, bij ons fiets je of kijk je koers.’ Voor de fietsende leden is er een divers aanbod aan verschillende trainingsvormen, van beginners tot gevorderden. ‘Social rides, business rides, het aanbod is groot en lidmaatschap geeft voordeel aan onze leden die daaraan deelnemen. Voor de een is dat alleen het lidmaatschap waarmee je de club support en af en toe een leuke clinic of leuk event, een ander zal ook een serie trainingen willen volgen.’

Filterkoffie

Uniek is dat er participaties zijn uitgegeven waardoor leden sharing member, oftewel mede-eigenaar kunnen worden door aandelen te kopen in de club’, vertelt Eline. ‘Wij zijn een coöperatie, dus we zijn van, voor en door de leden, met als doel om samen de profteams in de lucht te krijgen en te houden. Dat zorgt al voor een stukje startkapitaal dat we kunnen gebruiken bij het opzetten van de ploegen. Juist dat participatiecomponent zorgt voor een duurzamer model op de lange termijn. Het maakt ons minder afhankelijk van alleen sponsoring.’ 

Sinds kort is er een clublocatie betrokken in het Westerpark, de Cycle Capital Club Hangout. Geen filterkoffie, wel veel gezelligheid voorafgaand en na afloop van social rides, is het streven. Dat Cycle Capital met zoveel lef en ambitie buiten de diep ingesleten paden van de wielersport durft te treden, verdient alle lof.

Eline Deutekom

Eline Deutekom is behalve oprichter van Cycle Capital onder andere Creative Director/Managing Partner bij digital agency Reyez!, mentor bij Startupbootcamp en gastdocent bij digital media academy Hyper Island STHLM. Ze spreekt regelmatig over creative direction en digitale business strategieën. Ze heeft een passie voor de wielersport en fietst recreatief zo’n 6000 km per jaar op de racefiets. 

Steven Rooks

Steven Rooks brak in 1983 door met zijn spectaculaire overwinning in Luik-Bastenaken-Luik, vijf laar later werd hij tweede in de Tour en won de etappe naar Alpe d’Huez, het bergklassement en het combinatieklassement. Momenteel organiseert hij fietsclinics voor bedrijven, en is behalve ambassadeur van Cycle Capital tevens ambassadeur van Citizen Movement, dat mobiliteit voor iedereen nastreeft.

Tekst door Jan Koelmans
Foto’s door Beeldwerken.nl & Holycowmedia.nl


Dit artikel over Cycle Capital komt uit de nieuwste uitgave van Wielrenblad #4 2020. kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!


 van