05-01-2022 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

Bandit al 15 jaar on the road

De Bandit van F-ONE is een van de langstlopende en meest succesvolle kites op de markt. De grondlegger van de Delta C-shape viert dit jaar zijn vijftiende verjaardag, reden genoeg om Raphael Salles te vragen naar verleden, heden en toekomst van deze ‘most wanted’.

Bandit

Dit jaar viert de Bandit zijn 15de verjaardag. Wat is volgens jou het geheim achter het succes? ‘Ik denk dat het succes van de Bandit erin zit dat iedereen ermee uit de voeten kan. Zowel scholen en beginners, vanwege zijn stabiliteit en easy relaunch, en pro’s. Dit is iets wat in het DNA van F-ONE zit. Wij maken producten met een breed inzetbereik. Kijk naar het wingfoilen nu: ook daar hebben we een wing, de Strike, waarmee mensen hun eerste meters kunnen maken én podiums behalen! Het is bizar dat we de Bandit al zo lang in de lijn hebben. Hij verkoopt nog steeds goed; misschien is het zelfs wel het meest verkochte kitemodel met zo’n lange carrière!’

2006 was de tijd van de bow-kites. Cabrinha was de onbetwiste marktleider met de Switchblade en de Crossbow. Jullie waren een van de weinige merken die niet voor de Bow gingen, maar met jullie eigen design kwamen: de Delta-kite. Kun je ons eens meenemen naar die tijd? ‘Het is eigenlijk vrij simpel. Ik had Bow-kites getest en geloofde niet dat dit de toekomst van onze sport was. Ik wilde graag producten ontwikkelen en verkopen die ik zelf tof vond, niet alleen vanuit een verkoopargument. Dit leidde ons tot de ontwikkeling van de Delta C-shape, een kite met een fantastische performance en een goede relaunch. ‘De introductie van de Bandit was eigenlijk een dubbele revolutie, omdat we met een nieuw patent kwamen, en tegelijkertijd maar één enkele kite in de range hadden. Wist je trouwens dat de Delta C-shape het enige kite-ontwerp is dat nog steeds gepatenteerd is? Er zijn veel patenten op andere features en accessoires, maar niet meer op een kite-ontwerp. Het toont ons gelijk.’

Bandit

Wat was de inspiratie achter het oorspronkelijke design van de Bandit? ‘Het doel van het Delta C-ontwerp was het bieden van maximale stabiliteit, gecombineerd met een volledige depower en een goede auto relaunch. In Zuid-Frankrijk kan de wind enorm vlagerig zijn, en ook nog eens volledig omslaan tijdens je sessie; het komt regelmatig voor dat je begint met 20 knopen en eindigt met 30. Een brede windrange is dus altijd een van onze goals geweest, toen, en nu nog steeds.’

Hoe zijn jullie eigenlijk op de naam Bandit gekomen? ‘Een goede naam vinden voor een product is altijd lastig, maar in dit geval kwam de naam Bandit als vanzelf. We wilden iets forceren op de kitemarkt, een soort overval plegen, waarbij we iedereen onder schot hielden. Tja, dan heb je met de naam Bandit de boel wel gedekt lijkt me! Het is cool om weer terug te gaan naar de wereld van de westerns en most wanted met deze vijftiende editie.’

Bandit

Met de tijd is het ontwerp van de Bandit steeds meer richting de C-shape gekropen. Hoe heeft dit de karakteristieken van de kite veranderd? ‘Ons patent was altijd al de combinatie van de Delta met de C-shape. De C zat er altijd in, maar in het begin hadden de kites de neiging om wat te openen. Inmiddels is de C-shape al jaren hetzelfde. We hebben altijd geloofd in de C vergeleken met de platte Bow en het was grappig om te zien hoe de Bows met de jaren steeds meer C werden. Nog grappiger was de marketing die dit probeerde te beargumenteren; alsof C ineens de nieuwe trend was!’

Wat stond er op het verlanglijstje voor de nieuwe Bandit? ‘Het verder verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, met nog meer comfort en performance, en dat alles bij de kenmerkende brede windrange. Als je de nieuwe Bandit voor het eerst in de lucht hebt gelaten moet je al snel het gevoel krijgen dat je een betere kiteboarder bent, met nog meer plezier en succes in moves waarvan je eerder dacht dat je ze nooit zou proberen. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we de stabiliteit in de lucht en op het strand ook verbeterd, waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt. We zijn trouwens ook de big air discipline niet vergeten, met hogere jumps en verbeterde kiteloops.’

Zien we nog wat terug van de originele Bandit in de nieuwste uitvoering? ‘Absoluut. De Delta C-shape is vanaf dag 1 de basis van de Bandit, ook nu nog. Het DNA van de Bandit is ook niet veranderd: een kite die het goed doet in zo’n beetje alle omstandigheden. De Bandit heeft podiums gepakt en speedrecords verbroken, dat is iets waar we trots op mogen zijn.’

Bandit

Kun je een paar design features noemen die nieuw zijn? ‘Zichtbare features zijn het dubbele verticale paneel aan de trailing edge voor een betere drukverdeling, waardoor het profiel aan de achterkant van de kite ook beter te controleren is. We hebben ook de versteviging van de trailing edge aangepakt voor een nog cleaner profiel. Verder is de diameter van de leading edge gefinetuned, net als de bridles. Het geeft echt plezier om aan een ontwerp te sleutelen dat je zo goed kent.’

Wie zijn er eigenlijk allemaal betrokken bij de ontwikkeling van de Bandit? ‘We zijn met z’n vieren: Robert Graham, de designer; Micka Fernandez, die al sinds de eerste Bandit mijn testpartner is. Twee jaar geleden heeft Paul Serin ons testteam versterkt. Samen hebben we het afgelopen jaar rond de tachtig proto’s getest; vele dagen op het water in alle mogelijke omstandigheden.’

Hoe belangrijk was de feedback van jullie teamriders bij de ontwikkeling? ‘Als je 35 proto’s maakt van de 9-meter voordat je je ook maar richt op de andere maten, kunnen in de eerste fase eigenlijk alleen ikzelf en het testteam feedback geven. Elk prototype is een klein stapje voorwaarts (of soms achteruit!) ten opzichte van het vorige ontwerp, en nog niet echt een ‘af product’; je moet het ontwerp dat eraan voorafging kennen om er echt iets nuttigs over te kunnen zeggen. Als we in de buurt komen van het definitieve ontwerp sturen we de kites ook naar onze teamriders voor feedback. Dit jaar hadden we bijvoorbeeld goede feedback van Liam Whaley over de big air-eigenschappen die de Bandit nog weer een stapje hoger heeft getild.’

Bandit

De Bandit heeft een trouwe schare fans, hebben jullie die ook betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe ontwerp? ‘Onze klanten zijn inderdaad behoorlijk loyaal en ze komen vaak met opmerkingen, positief of negatief. We luisteren naar alle feedback, of het nou van klanten of pro riders komt, en gebruiken dit elk jaar weer om onze wensenlijst voor het nieuwe ontwerp vast te stellen. Als je een model vijftien jaar in de range hebt, waarmee je bovendien 80 procent van je omzet haalt, kun je het je niet veroorloven om er een keer naast te zitten. Onze inspanningen en investeringen om de Bandit elk jaar beter te maken, zijn dus gigantisch. Zeker als het een 15-jarig jubileum is.’

Samen met de launch van de Bandit XV hebben jullie ook de Bandit S3 gereleased. Wat zorgde er destijds voor dat jullie een apart surf- en strapless freestyle-model wilden maken? ‘Na zoveel jaar Bandit werd het steeds lastiger om al onze riders en klanten gelukkig te maken met één enkel model. We besloten een wave-model te ontwikkelen met dezelfde windrange als de Bandit. Een kite voor in de golven vraagt om een lichte handling, en dat is niet per se wat je krijgt als je een kite maakt voor hoge jumps en kiteloops, of eentje om lekker mee te cruisen. Dus kwamen we met een extra range: de Bandit S, een kite om te surfen en strapless te rijden, voor kiters die volledige controle willen en echt willen surfen met hun kite. De S maakt gebruik van veel designaspecten van de normale Bandit – de kleinere maten waren altijd al meer gemaakt voor in de golven. Het was eigenlijk niet meer dan logisch om deze kleine maten over te hevelen naar de nieuwe S; we hoefden er alleen wat grotere maten bij te maken voor in de golven. Dit jaar gaan we zelfs tot 11 meter; Mitu was behoorlijk in zijn nopjes tijdens de fotoshoot!’

Bandit

De laatste jaren focussen veel merken zich op de ontwikkeling en het gebruik van nog lichtere doeksoorten. Hoe staat dit bij jullie? ‘Het gewicht van onze kites is iets waar we altijd mee bezig zijn. De Bandits zijn al vrij licht, zo licht zelfs dat sommige modellen van onze concurrenten met lichter en vooral duurder materiaal niet eens zover afzitten van het gewicht van onze kites. In vijftien jaar tijd hebben we de diameter van de leading edge gereduceerd tot het minimum om zoveel mogelijk gewicht te sparen, en hebben we alle versterkingen geoptimaliseerd. Sinds een aantal jaar gebruiken we drie verschillende doeksoorten: de Tecno Force canopy van 52 g/m2, Dacron van 155 g/m2 en een lichter type Dacron van 130 g/m2. Voor nu is dit wat mij betreft de optimale combinatie. Tuurlijk, ook wij testen met nieuwe ultralichte materialen, en ja, daar wordt een kite beter van. Maar als hij twee keer zo duur wordt en niet twee keer zo goed, is dit het dan waard? Ik vind van niet.’

Vijftien jaar Bandit-design is best een mijlpaal te noemen. Heb je het nog gevierd? ‘Om eerlijk te zijn heb ik met de razendsnelle opkomst van het wingfoilen gecombineerd met de coronapandemie eigenlijk nauwelijks tijd gehad om stil te staan bij dit moment, laat staan om te mijmeren over de laatste vijftien jaar! Mijn rol is om vooruit te kijken en ervoor te zorgen dat F-ONE ook in de toekomst nog een toonaangevend bedrijf is. Maar nu je het zo zegt: het voelt natuurlijk wel goed om te zien waar we vandaag komen en wat we hebben bereikt.

‘Ik sprak laatst op het strand een paar klanten die me vroegen of ons succes in wingfoilen er misschien voor zorgde dat onze focus iets meer wegging van het kiten. Ik was blij te kunnen antwoorden dat met de launch van de Bandit XV en S3 het tegendeel bewezen wordt. Onze passie en motivatie voor deze sport is onveranderd gebleven. Ons team, zowel op het water als op kantoor, doet fantastisch werk en zorgt ervoor dat zowel onze kite- als wingproducten van de hoogste standaard zijn. Chapeau.’

Bandit

Hoe ziet de Bandit van de toekomst er wat jou betreft uit? ‘De Bandit moet de behoeften van de sport en onze riders volgen, of dat nou professionals zijn of onze klanten. Persoonlijk vind ik windrange een van de belangrijkste aspecten; ik wil gewoon plezier hebben op het water zonder me zorgen te hoeven maken of ik precies de juiste maat kite heb. Ik denk dat de sport klaar is voor het gebruik van nieuwe materialen die de karakteristieken van kites verbeteren, hoewel ze op dit moment nog schreeuwend duur zijn – 5 tot 6 keer zo duur als wat we nu gebruiken – en daardoor nog niet echt toepasbaar. Zoals ik al zei: als een kite twee keer zo duur is, maar slechts 10 procent beter dan werkt dat niet voor onze klanten.’

Ik hoorde dat jij aankomende zomer je 25-jarige jubileum als kiteboarder viert. Over mijlpalen gesproken. ‘Klopt! In augustus 1996 maakte ik mijn eerste meters, en ik ben er nog steeds niet op uitgekeken. Tegen die tijd trek ik zeker een flesje open, maar nu kijk ik vooral naar de toekomst. De ontwikkeling van de Bandit XVI is inmiddels alweer begonnen!’

Bandit

Bandit S3

‘Voor de S hadden we dezelfde goals als voor zijn bandietenbroertje XV. Allereerst een verbeterde stabiliteit, omdat controle is wat je het hardst nodig hebt in de golven of als je strapless kitet. Een goede windrange is ook belangrijk, zeker in Europa waar goede golven vaak samengaan met stormachtige omstandigheden. De tractie van de S lijkt bijna weg te vallen op de golf, waardoor je enorm veel vrijheid krijgt om te carven en turnen. De handling als hij gedepowered is, met weinig spanning op de achterste lijnen, is ook verbeterd. Belangrijk in onshore condities waar je de kite altijd achter je turns moet aansturen.’


Dit artikel “Bandit al 15 jaar on the road” komt uit Access #4 van 2021. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de andere magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.

 van