10-09-2019 - Windsurfen, Nieuws, Leesvoer

Basics duckjibe

Er zijn mensen die beweren dat de duckjibe even makkelijk of zelfs makkelijker is dan de gewone gijp. Niek van der Linde is er een van. Eens kijken hoe makkelijk hij het je maakt.

Zoals met zo veel moves kun je de basis van de duckjibe prima oefenen met weinig wind. Zo kun, je zonder afgestraft te worden met een giga katapult als het fout gaat, de handelingen op je gemak oefenen.

Zorg voor een groot beginnerboard en een klein zeil. Maak je niet druk om het board en blijf de hele tijd halve wind varen. Oefen eerst alleen het ‘ducken’, pas daarna komt de gijp erbij. Duck het zeil op de manier zoals op de volgende pagina’s beschreven. Nadat je de giek aan de andere kant vast hebt gepakt vaar je ‘clew first’ verder: met het achterlijk (clew) naar voren. Je kunt zo rustig een stukje halve wind surfen; een hele goede oefening om te leren sturen en de druk in het zeil te leren controleren. Als je het beu bent schuif je de masthand weer richting de mast en laat je de zeilhand los. Het zeil draait door en je kunt de giek weer aan de andere kant vastpakken. Gefeliciteerd ouwe freestyler, je hebt net een sail 360 gedaan, de sponsors zullen weldra voor je in de rij staan! Als je dit zonder problemen kunt is het tijd om met wat meer wind de echte duckjibe te gaan proberen

Vlak water, een breed, makkelijk gijpend board en een niet al te groot zeil vergroten de kans op succes aanmerkelijk. Uiteraard is het ook belangrijk dat je al kan gijpen. De duckjibe is perfect om te leren in een windgat. Je hebt dan nog wel de snelheid van de vlaag, maar veel minder druk in je zeil, wat het ducken een stuk minder moeilijk maakt. Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en vaar hier op een Fanatic Gecko van 120 liter. Dat is een heel makkelijk board dat super simpel de bocht om gaat. Het zeil is een Duotone Idol 4,8; een vroeg planerend zeiltje dat ook nog eens erg licht is. Want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

1: Speur naar een stukje vlak water met niet te veel wind en geen andere windsurfers. Kom ruime wind aan surfen en zet je handen wat verder uit elkaar. Je zeilhand hoeft nog niet mega ver naar achter. Kom iets meer rechtop staan en trek het zeil dicht naar je lichaam toe.

2: Net als bij de normale gijp haal je je achterste voet uit de voetband en plaats je hem tussen de voorste en achterste voetband, aan de lijzijde van het board. Langzaam breng je je lichaam over het board naar lij. Geef druk op de achterste voet om het board te kantelen om de lengte-as. Zorg wel dat je ook veel gewicht op de mastvoet houdt, anders komt de neus te ver uit het water en val je stil. Terwijl het board de bocht door carvet trek je het zeil nog meer dicht.

3: Als je ongeveer 40 graden van de wind af bent laat je de masthand los en houd je het zeil met de zeilhand dicht bij je. Dit laatste is belangrijk, anders belandt de mast in het water en wordt het een mooie katapult! Blijf ondertussen rustig verder carven door te blijven duwen op de lijzijde van het board en de mastvoet.

4: Pak nu met je masthand het einde van de giek vast door je ‘mastarm’ over je ‘zeilarm’ te kruisen. Hou het zeil dicht bij je voor een optimale controle.

5: Nu je de giek helemaal aan het einde vasthebt, is de druk uit het zeil en kun je de zeilhand overpakken naar de andere zijde van de giek. Pak de giek in de buurt van de trapezetouwtjes vast. Hoe verder je de giek richting de mast pakt, hoe moeilijker het wordt om de druk in het zeil te controleren in de volgende fase! Let op: wat eerst de zeilhand was… is nu de nieuwe masthand.

6: Laat de oude masthand los en grijp hiermee nu ook aan de nieuwe zijde de giek, vlak naast de nieuwe masthand. Belangrijk is dat je de nieuwe zijde van de giek vasthebt voordat je voor de wind vaart. Herhaal de volgende mantra: eerst ducken, dan pas gijpen. Ook belangrijk is dat je het zeil in deze fase openhoudt, dus haaks op de wind.

7: Als je het zeil onder controle hebt, kan de masthand verder opschuiven richting de mast. Je bent nu iets door de wind gedraaid. Blijf carven met het zeil open en zorg voor druk op de rail en de mastvoet.

8: Als je weer op de nieuwe ruimwindse koers bent aangekomen draai je je voet die nog in de voetband zat eruit en plaats je hem tussen de voetbanden in. Heel kort sta je nu met twee voeten achterop je board. Om niet stil te vallen moet je het board vlak houden, geef hiervoor wat extra druk op de mastvoet. Deze voetwissel is dus veel later dan bij de ‘normale’ gijp.

9: Gelijk daarna zet je de nieuwe voorste voet net voor de voorste voetband. Breng het zeil naar voren om zoveel mogelijk wind te vangen en druk op de mastvoet te houden. Breng je billen omlaag om zo stabiel mogelijk te staan. Als je druk in het zeil voelt kun je hem langzaam dichttrekken om zo verder te kunnen planeren. Blijf nog even ruime wind varen om goed te accelereren voordat je weer verder oploeft en inhaakt, op naar de volgende move.

Tips

Draai met de rail, niet op de tail Een windsurfboard draait omdat je de rail in het water duwt – vergelijk het met een skateboard. Om te draaien kantel je het board dus om de lengte-as. Om dat te kunnen doen moet je in de bocht hangen. Het is eigenlijk net als met etsen: je kunt niet je stuur omgooien terwijl je recht op de ets blijft zitten. Zorg dat je bij het gijpen niet naar achter gaat hangen. Als je dat doet komt de neus van je board omhoog en zinkt de tail. Dat geeft heel veel extra weerstand en dus minder snelheid.

Eerst ducken, dan gijpen Het is verleidelijk om zo ver van de wind af te sturen tot je geen druk meer in je zeil hebt en dan pas te gaan ducken. Het probleem is dat je dan de nieuwe zijde van de giek niet meer goed vast kunt pakken, omdat het zeil van je af waait. Probeer daarom snel te ducken en daarna pas te gijpen. Sowieso moet je de nieuwe kant van de giek goed vast hebben voor je door de wind draait.

Kun je voor deze of andere tricks wel wat tips op maat gebruiken? Neem dan contact op met Niek en schrijf je in voor een van de Windsurfclinics voor gevorderden die elk voor- en najaar plaatsvinden. Klik hier voor meer info.

Dit artikel komt uit Motion #1 van 2019 . Op de hoogte blijven van al het windsurf nieuws? Abonneer je dan snel op Motion en volg ons op Facebook en Instagram!

 van