10-10-2017 - Windsurfen, Tips & Tricks

BASICS: DUCKJIBE

De gijp is een lastige move, maar als je hem eenmaal onder de knie hebt, is hij erg gaaf om te doen. Zeker de doorplanerende variant. Lukt de gijp? Dan is de duckjibe een mooie nieuwe uitdaging, die niet veel moeilijker is. De duckjibe bestaat eigenlijk uit een ‘duck’ van het zeil, gevolgd door een gijp. Logisch toch?! Zorg wel dat je deze volgorde aanhoudt. Dus eerst ducken, dan gijpen.


Tekst: Niek van der Linde/leerwindsurfen.nl
Beeld: (C) Thomas Mooij


Als je de duckjibe voor het eerst planerend gaat oefenen, wil je niet overpowered zijn. Ideaal is eigenlijk om goede snelheid te hebben en dan in een windgat de duckjibe te doen. Verder is het belangrijk dat je eerst een stukje van de wind af stuurt, dan duckt en dan pas door de wind heen stuurt. Niet eerst door de wind en dan ducken dus! Een zeil rond de vijf vierkante meter en een board met lekker wat volume (100-130 liter) vergroten je slagingskans.


1. Je surft halve wind, met goede snelheid en je handen wat verder uit elkaar. Val af naar ruime wind. Haal je achterste voet uit de voetband en zet die op de rail aan de lijzijde, tussen de voorste en achterste voetband in. Blijf met je lichaam nog naar loef hangen – geen gewicht op je achterste voet. Trek het zeil naar je toe (buig je armen). Is het zeil hier al te ver van je af, dan is de kans erg groot dat de mast in het water belandt.

2. Kom wat rechter boven je board staan en stuur alvast een stukje de bocht in. Langzaam breng je je lichaam van loef (de buitenbocht), over je board naar lij (de binnenbocht). Ook zet je de achterste hand nog verder naar achter op de giek.

3. Je stuurt nog verder van de wind af door nu echt in de binnenbocht te hangen en de lijzijde van het board in het water te duwen. Net als bij de normale gijp houd je ook druk op de mastvoet zodat het board niet te veel naar achter gaat hangen. Hoe groter het gedeelte van de rail dat contact met het water heeft, hoe beter, dan is je board namelijk vlak (in de lengte) en heeft hij minder weerstand. Laat nu je voorste hand los en pak de giek zo ver mogelijk achteraan weer vast. Als je deze hand loslaat is de kans natuurlijk groot dat je mast in het water valt. Daarom is het belangrijk om het zeil zo dicht mogelijk bij je lichaam te houden en met je vroegere masthand (in dit geval de linkerhand) zo snel mogelijk het achterste stuk van de giek weer beet te pakken. Hoe verder naar achter, hoe beter.

4. Pak nu je zeilhand (hier de rechterhand) aan de andere kant van de giek vast. Blijf ondertussen carven, dus houd je gewicht in de binnenbocht.

5. Pak ook je linkerhand aan de andere kant van de giek, net naast de rechter. Blijf ondertussen verder de bocht door carven. Houd het zeil open, zodat er niet te veel druk in komt. Zorg dat je beide handen aan de nieuwe zijde van de giek vast hebt voor je door de wind heen draait. Ben je te laat met handen ompakken, dan kun je er niet meer bij en is een crash onvermijdelijk!

6.Schuif nu je rechterhand meer richting de mast, zodat je je handen weer op schouderbreedte op de giek hebt. Houd het zeil nog steeds goed open, zodat er niet te veel wind in komt.

7. Je voorste voet (linker) draait nu uit de voetband en komt midden op het board te staan. Zo snel mogelijk daarna stap je met je achterste voet (rechts) naar voren. Zorg dat je (bijna) tegen de mastvoet aan staat. De gijp is nog niet klaar, dus blijf doorcarven met de rail in het water. Tijdens de normale gijp switch je je voeten als je net door de wind heen bent. Bij de duckjibe mag je eerst nog wat verder doorcarven, voordat je de voeten switcht. Klaar!

Vind je het leuk om nieuwe dingen te leren, maar heb je geen zin om zelf het wiel uit te vinden? Dan is een clinic ideaal. Niek van der Linde brengt je alle mogelijke moves bij, van surfen in de voetbanden en planeren, tot gijpen, springen, en zelfs airjibes of forward loops! Je krijgt een heel weekend les voor maar 60 euro, check leerwindsurfen.nl/clinic voor meer informatie.


Dit artikel is afkomstig uit de Motion #3 van 2016. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van windsurfen word dan abonnee!

 

 

 van