26-11-2019 - Nieuws, Wielrenblad

Basso Diamante – Expert review

Italiaanse racefietsen blijven tot de verbeelding spreken en dat geldt zeker voor deze Basso Diamante, die overigens geen verwantschap heeft met Ivan Basso (professioneel ronderenner in ruste). De prijs van de Basso Diamante is indrukwekkend, zijn rijeigenschappen zijn dat ook. Maar is dit een raspaard dat je in je stal wil hebben?

Veel Basso’s zie je niet rijden in Nederland, dus exclusiviteit is op voorhand gewaarborgd. Toch heeft het Italiaanse merk een uitgebreide collectie fietsen, waaronder vier racefietsen, een crosser, een gravelracer, een baanfiets, een tijdrijder en er is zelfs een stalen Basso. Alle racefietsen zijn echter van carbon, zo ook deze Basso Diamante die we mochten testen. Het officiële topmodel  van de reeks is de Diamante SV, oftewel Super Veloce; feitelijk een Diamante met aero-trekjes. Toch is deze ‘normale’ Diamante met een prijs van 6.500 euro bepaald geen stakker. Voor dat geld krijg je een Ultegra Di2 groep, een uitstekende groepset maar niet zo exclusief als de Diamante zelf. Met een top-groepset van Campagnolo, natuurlijk de geëigende keuze voor zo’n Italiaans raspaard, pakt het nog een stuk duurder uit. Dat Basso een exclusief merk is wekt dan ook geen verbazing.

Ten opzichte van het voorgaande model, zo is de bewering, zijn bottom bracket flex en head tube torsion met 50 procent verbeterd tot 0.2 en 0.4 millimeter. Tamelijk nietszeggende getallen die desalniettemin trots en fors op het frame staan vermeld. Italiaanse bravoure, zullen we maar zeggen. Daar zien we meer van op het frame, zoals in de vakkundig verstopte Italiaanse vlaggetjes hier en daar. Als je het stuur 90 graden draait, wordt een Italiaanse vlag zichtbaar op de bovenkant van de voorvork, die onder het frame vandaan draait. De bravoure is niet ongegrond, want de Basso Diamante is een prachtige fiets om te zien en heeft een aantal unieke eigenschappen. Zo is er de knappe zadelpen-klemconstructie: zadelpen en frame passen met een soort kanten groef-constructie in elkaar. Daartussen ligt een rubberen mof die voor extra frictie zorgt en tevens trillingen absorbeert. Het geheel wordt op zijn plaats gehouden door drie inbusboutjes die prachtig weggewerkt zijn. Ook de zadelpen zelf ademt kwaliteit, met een prachtig vormgegeven zadelrail-klem. Het ziet er prachtig uit en werkt goed. De meest in het oog springende eigenschap van het frame is het verzonken balhoofd; eigenlijk is het een verhoogde horizontale buis. Door deze constructievorm is het mogelijk om, als je je stuurpen volledig slammed (lees: alle spacers er onder vandaan haalt) de stuurpen precies in lijn met de horizontale buis te laten lopen. Overigens zonder dat je dan bijzonder diep zit. De balhoofdbuis van deze maat 56 is 155 millimeter, dat is wat laag maar niet extreem voor een echte racer. De stuurpen zelf is een prachtig afgewerkt aluminium exemplaar uit eigen huis, dat perfect aansluit bij het frame. Het resultaat is een frame met een bijna klassieke diamantvorm dat er desalniettemin zeer modern uitziet. Deze velgremversie is geschikt voor direct mounremmen. Voor 2020 zijn er tevens een discversie en een aantal nieuwe kleuren gekomen. Oh en niet onbelangrijk: er kunnen nu 28-millimeter-banden in. Vind je Campagnolo-wielen geen must dan kun je ook kiezen uit een aantal prima wielopties van Microtech, het huismerk van Basso.

De geometrie laat de intenties van de Basso Diamante duidelijk zien: ziten balhoofdbuis staan parallel aan elkaar in een hoek van 73,5 graden, zeer steil dus. De Diamante is een echte racer en doet (behalve het mofje om zijn zadelpen) niet aan comfort-verhogende toestanden. De zitpositie is klassiek en de krachtoverdracht zeer direct. Een echt Italiaans raspaard dus, maar plankhard rijden doet hij niet. Ook op langere ritten is hij goed gezelschap en niet té hard. Als je van richting wil veranderen, hoef je er maar aan te denken en hij gaat al. Opvallend is de stijfheid in de voorkant van het frame: de Diamante stuurt messcherp en tijdens sprinten voel je dat er nauwelijks kracht verloren gaat. Het gewicht is met 7,5 kilo prima in orde, maar niet extreem laag. Het zijn de pure rijregenschapen die deze Basso bijzonder maken.

Natuurlijk heeft een Italiaans raspaard ook eigenschappen die op geen enkele manier te verklaren zijn. Zo verdwijnt de remkabel van de achterrem om onduidelijke redenen aan de rechterzijde de horizontale buis in, terwijl de linkerzijde daarvoor al tientallen jaren de norm is. Nu moet de kabel een wat vreemde bocht maken en raakt hij de lak van de balhoofdbuis, en ook de loop van de Di2 kabel is wat apart. Maar zoals het een Italiaans raspaard betaamt, zijn dit kleinigheden die niets afdoen aan de begeerlijkheid van het geheel. Want deze Basso Diamante zullen we met veel spijt zien vertrekken. Overigens, de kabelgeleiding bij de schijfremversies is pico bello in orde.

Specificaties

  • Frame: 1K Torayca High Modulus
  • Groepset: Shimano Ultegra R8070
  • Trapas: Press Fit BB86,5
    Stuur: Microtech Quantum
  • Stuurpen: Basso
  • Zadel: Astute Skylite VT
  • Zadelpen: Basso
  • Wielen: Campagnolo Bora One DB
  • Banden: Michelin Power Competition 700x25C
  • Crankset: 36-52
  • Cassette: 11-28t
  • Gewicht: 7,5 kilo (maat 56, exclusief pedalen)
  • Info: bassobikes.com
  • Prijs € 6.499,-

Meer informatie? klik hier. 

Meer lezen? De volledige review van de Basso Diamante lees je ook in Wielrenblad #4 2019. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen.

 van