Behind The Shot – In gesprek met Gijs

De oplettende lezer zal het niet zijn ontgaan, steeds vaker komen er foto’s van Gijs Ferkranus voorbij in Up/Down en Wielrenblad. Dat is niet voor niets, Gijs is behalve de vormgever van onze magazines ook fotograaf en heeft een neus voor mooie plaatjes. Gijs is fietser in hart en nieren en discrimineert niet als het op bandenmaat, wielgrootte of stuur gaat: alle vormen van fietsen doen zijn hart sneller kloppen. Hoog tijd voor een gesprek met de man achter de lens.

Behind the Shot in gesprek met Gijs
Hoe ben je in de fotografiewereld beland?

‘Ik ben opgeleid als grafisch ontwerper, dus het kijken naar kleuren, vlakverdeling en compositie zat er al vroeg in. Als freelance vormgever heb ik gewerkt voor diverse bedrijven. Als fietsfanaat krijg ik energie van fietsen en ik besloot mij in dit spanningsveld te begeven. Het resulteerde in leuke opdrachtgevers die mijn passie deelden, opdrachtgevers in de fietsbranche. Naast het ontwerpen ben ik altijd met fotografie bezig geweest, maar dit is dankzij Wielrenblad in een stroomversnelling geraakt.’

‘Jan, de hoofdredacteur van Wielrenblad, had mij meegevraagd als model voor een shoot. Tijdens die trip zat ik de aanwezige fotograaf continu in de weg met ongevraagd advies over de beste en meest creatieve hoeken om vanuit te fotograferen. Een van die aangeraden hoeken werd spontaan op de cover van Wielrenblad geplaatst. Toen op een volgende trip deze fotograaf onverhoopt niet kon, mocht ik het zelf doen. Deze foto’s sloegen aan en sindsdien fotografeer ik met grote regelmaat voor Wielrenblad. Doordat ik sinds dit jaar ook de vormgeving van Up/Down doe, mag ik ook hier steeds vaker voor fotograferen.’

Heb je een bepaalde stijl die we kunnen herkennen?

Ik neig voornamelijk naar een groothoekbeeld, een beeld waarbij je heel dicht op de actie zit. In your face, zogezegd. En waarbij je echt na moet denken over de compositie. Die puzzel vind ik met een groothoeklens het leukst. Ik ben ook heel opgeruimd: in een beeld moet alles kloppen. Hierdoor moet ik altijd goed zoeken naar de juist hoek om vanuit te schieten.

Ik wil niets op de foto wat er niet hoort en ook de compositie van het shot moet kloppen. Ik zoek vaak naar herhaling en ritme in een beeld, maar ook naar mooie contrasten en bijzondere kleuren. Soms heb ik iets in mijn hoofd en is het gewoon wachten tot ik een locatie tegenkom waarin ik dat shot kan maken. Voor Up/Down moest ik onlangs een lila mountainbike fotograferen. In Oostenrijk reden we door een alpenweide met exact dezelfde kleur bloemen: dan valt alles op zijn plek.’

Behind the Shot in gesprek met Gijs
Wat probeer je te vangen in je shots?

‘Ik weet uit ervaring dat ik mijn camera in mijn tas kan laten zitten tot ik rust heb en alles goed aanvoelt. Dat klinkt misschien vaag, maar dit bespaart me het continu stoppen voor een net-nietshot. Inmiddels weet ik wel waar en wanneer ik moet stoppen om een foto te schieten. Ik fiets ook altijd zelf mee tijdens een trip, op die manier voel ik wat de rijders voelen en ben ik in het moment.

Ik bereid me goed voor op reportages, daardoor weet ik al een beetje wie er meegaan, welke fietsen, welk terrein en niet onbelangrijk: welke kleiding er gedragen wordt. Zodoende zitten er al heel veel potentiële foto’s in mijn hoofd, waarvan sommige er ook daadwerkelijk komen. Andere laat ik gedurende de trip los, wanneer de omstandigheden er simpelweg niet zijn. Dit wordt weer aangevuld met alle spontane zaken die gebeuren tijdens een reportage. Dit kan van alles zijn, van het weer tot een gekke smoel die iemand trekt.’
Uiteindelijk probeer ik mijzelf te inspireren met een foto: ik moet als fietser zin krijgen om te gaan rijden. Want als het mij als fietser raakt, is de kans groot dat het een lezer ook raakt. We delen tenslotte dezelfde passie.’

Zon of regen?

‘Ha, dat is wel heel tegenstrijdig, maar de combinatie is favoriet. Rauwe en donkere luchten afgewisseld/gecombineerd met zon geven in mijn ogen veel meer karakter aan een foto dan een perfect blauwe hemel, daarvan zijn al zo veel foto’s. Het gure weer geeft ook een vleugje drama, er gebeurt echt wat op de foto. Op deze manier blijft het spannend en wat minder voorspelbaar.’

Behind the Shot in gesprek met Gijs
Wat zit er standaard in je tas op een reportage?

‘Ik schiet met de Sony A7III. Klein, snel en uitmuntend in zijn autofocus. Als ik compact en licht bepakt de bergen in ga, neem ik negen van de tien keer mijn ragscherpe Zeiss 18 millimeter-lens met F2.8 mee voor mijn ultrawijde shots. Daarnaast neem ik een variabele telelens van 70 tot 200 millimeter F2.8 mee, perfect om diepte te creëren in het landschap. Mijn absolute favoriet is mijn 24 millimeter F1.4-lens. Als dit de lens is waarmee ik de rest van mijn leven zou moeten fotograferen, dan heb ik daar vrede mee.

Heb je nog tips voor aspirant-fietsfotografen, of voor lezers die betere foto’s van hun maatjes willen maken?

‘Probeer in elk geval een goede vibe te creëren bij je modellen. In veel gevallen zullen dit je vrienden of vriendinnen zijn, dus dat zit wel goed. Als er maar lol is, je bent immers aan het fietsen. Jouw taak wordt het dan om die lol vast te leggen, daar zit in mijn ogen de dynamiek in.

Dan is er nog het moment, als je bij zonsondergang of -opkomst foto’s maakt met die prachtige rode gloed is het lastig om een foto niet te laten lukken.
Wanneer je een goede vibe combineert met goed licht, komen we bij compositie uit. Zonder al te diep in te gaan op de stof, denk eens na wat je wil vertellen. Wat wil je laten zien in je shot? Vaak is het juist niet alles in een shot vangen mooier dan proberen alles in beeld te brengen. Als basis is de rule of thirds een goed uitgangspunt.

Op bijna alle telefooncamera’s vind je tegenwoordig een raster, dat je aan of uit kan zetten. De kruispunten op dit raster zijn punten waar je je onderwerp op kan focussen, dit geeft vaak een prettiger beeld dan je onderwerp centreren. Uiteraard is dit ook gewoon veel doen en achteraf analyseren: wat vind je mooi aan deze foto, wat niet en waarom. Dit kan met je eigen shots, maar uiteraard kun je zo van elke foto wat leren.

Behind the Shot in gesprek met Gijs

”Laat je niet beperken door de regeltjes’

Als laatste wil ik nog meegeven dat je voorzichtig moet zijn met alle mogelijke filters. Probeer filters te gebruiken om de foto toe te trekken naar jouw beleving toen je ‘m maakte, maar doe dit voorzichtig en houd het realistisch. Heb lol, forceer niet en schiet vanuit je hart. Als jij een sterk gevoel hebt bij een setting of moment en je legt dit vast, dan zie je dat zeer waarschijnlijk ook terug in jouw foto. Laat je niet te veel beperken door de regeltjes, die komen later wel. Wat jij wil vertellen is veel belangrijker.’


Het interview met Gijs staat in het laatst gepubliceerde Magazine; Wielrenblad en UP/DOWN #5 2020. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van