21-09-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Behind the trails: Spaarnwoude 2.0

Waarom een upgrade soms nodig is 

We zien het steeds vaker voorbijkomen: de 2.0-routes. Mountainbikeroutes die een make-over ondergaan. De meningen hierover lopen uiteen. De ene biker vindt dat alles op elkaar gaat lijken, de ander vindt de toegankelijkheid fijn en ook horen we nostalgische uitspraken als: ‘Vroeger was het pas écht mountainbiken!’   Maar wat is de reden van het upgraden van een trail die al populair is? We spreken af met de frontmannen van mountainbikeparcours Spaarnwoude en leren dat er meer bij komt kijken dan we aanvankelijk dachten. 

Veel mountainbikers die van wat meer uitdaging houden gaan graag naar Spaarnwoude, een van de oudste routes van Nederland. In een redelijk vlak gebied, omgeven door industrie, is deze voormalige afvalberg een welkome afwisseling. Het terrein kent een ruig karakter. Uitgesleten paden en pittig klimmen die continu je aandacht vergen. 

In 2021 is de vernieuwde route geopend. Met Rudie, Eric en Wouter van MTB Spaarnwoude lopen we over een deel van het parcours. Bij een modderige plas op de singletrack blijven we staan. ‘Voorheen zag de route, een groot deel van het jaar, er zo uit.’  

Behind the trails Spaarnwoude 2.0

Het korte antwoord op de vraag waarom ze de route hebben aangepakt is: ‘Wij willen het parcours het jaar rond kunnen rijden.’ En dit was voorheen niet mogelijk volgens Wouter. ‘In de zomer was het fantastisch fietsen. Van ongeveer april tot oktober was het goed te doen.’ De rest van het jaar was het te modderig en werd de route gemeden. En dan zijn er nog de zomerevenementen op het recreatieterrein. Het parcours is dan (gedeeltelijk) gesloten. ‘Dus er bleef per jaar relatief weinig tijd over om te kunnen mountainbiken.’ 

Kruiwagens 

Omdat het gebied bestemd is voor recreatie is het belangrijk dat goed wordt overlegd met alle belanghebbenden. Tijdens bijeenkomsten voor het bestemmingsplan van het recreatiegebied wordt constructief besproken wat de beste opties zijn en wat een mountainbikeparcours kan toevoegen. Dit is belangrijk voor de helderheid naar andere recreanten, maar ook voor geldschieters. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk dat een meer toegankelijke route interessanter is, omdat hier meer mensen op af zullen komen. En door in gesprek te gaan met de groepen die andere belangen hebben, zoals wandelen en natuurbeleving, ben je veel ‘problemen’ al voor.  

Om het jaar rond te kunnen rijden was het vooral zaak om de ondergrond aan te pakken. ‘Tien à vijftien jaar geleden lieten we weleens een vrachtwagen met granulaat komen’, vertelt Eric. ‘Met het kleine budget dat we dan hadden.’ ‘In een weekend reden we dat met kruiwagens de route op,’ vult Wouter hem aan. ‘Maar daar zag je na een jaar niets meer van, dat was dan allemaal weer weggezakt.’ 

 In totaal is er ongeveer 90.000 euro verzameld. Hier kunnen zij het Schipholfonds en sponsoren voor bedanken. De samenwerking met zowel MTB Noordwest, het schap als de gemeente is hierbij ook heel vruchtbaar geweest. Er is goed gekeken naar de besteding van dit bedrag. Experts hebben geholpen bij de voorbereiding om de route zo duurzaam mogelijk aan te leggen. Zo wordt de trail nu voorzien van ongeveer twintig centimeter granulaat dat wordt aangestampt met een trilplaat. Deze laag wordt gevormd en moet zich in de loop van de tijd mengen met het zand en de ondergrond van de omgeving.

Behind the trails Spaarnwoude 2.0

‘Nog steeds valt er wel wat te leren hoor’, legt Eric uit als we bij de grootste kombocht van de trail staan. ‘Alle losse steentjes rollen nu naar het midden van de bocht en hopen zich daar op.’ ‘Mensen die niet het bovenste van de bocht pakken belanden hierdoor in een grindbak, dat kan gevaarlijke situaties opleveren.’ Een stukje verder zien we een plas die is ontstaan door de vele regenval. Met zijn schoenen maakt Eric een gootje om het weg te laten lopen. ‘Hier kan de afwatering nog wat beter.’ En zo wordt duidelijk dat een parcours nooit af is. 

Volgende fase 

De oude route was zo’n zeven kilometer lang. Nu is hij een halve kilometer langer. Er is 1200 meter aan singletrail toegevoegd. Daar is 1300 ton granulaat voor gebruikt. Om je een beeld te geven, dat zijn 35 vrachtwagens. Er is ruim 2000 uur gewerkt door vrijwilligers. ‘Onze trailcrew is goud waard!’ Dat de mountainbikecommunity draait op vrijwilligers wisten we al, maar we kunnen niet genoeg benadrukken: no dig, no ride! 

Hoewel de mannen heel trots zijn op wat er al gerealiseerd is, wordt er ook alweer druk gesproken over een volgende fase. ‘De route is nu redelijk zwaar. Wij denken er misschien niet over na, maar voor een beginner of een kind is zo’n kombocht best imponerend,’ legt Rudie uit. ‘Een oefenrondje creëren zou mooi zijn, zodat je kunt kijken wat je niveau is.’  

Elk jaar iets aanpassen of toevoegen houdt het ook interessant, geven ze aan. Een technische trailfeature is hier een voorbeeld van. ‘Alleen moeten we hierbij wel rekening houden met aansprakelijkheid.’ Verschillende lijnkeuzes zijn ook wenselijk. Het gebruiken van het kleurensysteem, wat je steeds vaker ziet, willen ze hier ook gaan toepassen.  

Behind the trails Spaarnwoude 2.0

‘We doen het uit liefde voor mountainbiken. En dat willen we naar zo’n hoog mogelijk niveau tillen. Maar het blijft wel vrijwilligerswerk.’ En dat er liefde in deze trail zit, dat is duidelijk als we er een rondje overheen knallen! De pittige klimmetjes, switchbacks, snelle afdalingen en kleine features brengen een big smile op ons gezicht. Er is werkelijk alles aan gedaan om de ervaring zo tof mogelijk te maken. Missen we hier en daar dat uitgesleten paadje? Zeker, maar dat weegt wat ons betreft niet op tegen een trail die we elk seizoen kunnen rijden. 


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk opRidersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van