21-12-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

BH Aerolight – Review

BH Aerolight Ben je op zoek naar een onopvallende racefiets? Dan ben je bij BH absoluut niet aan het juiste adres. De nieuwe Aerolight is namelijk allesbehalve een grijze muis, maar juist een opvallende aeroracer die overal waar je komt flink de aandacht trekt. En dat zit ‘m niet alleen in de onconventionele funky voorvork.

BH Aerolight

Het dieprode, uitgetrokken en aerodynamische frame van de Aerolight is een opvallende verschijning. Dat komt niet alleen door de prachtige metallic-rode kleur, maar de hele fiets is nogal een exotische verschijning in ons kikkerlandje. Dat ie van het Spaanse merk BH – spreek uit als Bee-atch – afkomstig is zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar het design, waarbij de voorvork direct in het oog springt, is ook uniek. Het is een design waar goed over is nagedacht: de air bow fork is ontworpen om de aerodynamica te verbeteren middels het vergroten van de binnenruimte tussen het wiel en de vork, waardoor de lucht er met minder turbulentie doorheen stroomt. Het resultaat is een winst van vijf watt op hogere snelheden, een mooie marginal gain. Bijkomend voordeel van deze funky voorvork is dat het ook wat extra demping biedt en zo beter vibraties wegfiltert.

Het frame is verder opgebouwd uit de typerende smalle lange buizen met een afgevlakte achterkant, zoals we dat bij aerobikes steeds meer zien. Het achterwiel loopt mooi in de zadelpen over en de combinatie van trapas en achterbrug oogt lekker chunky, wat stijfheid en krachtoverbrenging impliceert. De Vision TC55 wielset past met z’n 55 millimeter hoge carbon velgen naadloos bij de fiets. Al is het niet-installeren van tubeless-banden wel een gemiste kans op een fiets als deze, gezien het feit dat je de rolweerstand aanzienlijk kan verlagen. De nieuwe Ultegra-groepset waarmee de Aerolight is afgemonteerd, daar kan je geen buil aan vallen en hij doet qua prestaties niet onder voor Dura-Ace. De remmen werken goed, de nieuwe shifters zijn erg comfortabel, en het schakelen gaat razendsnel en zonder te haperen. Om het geheel af te maken heeft BH gekozen voor een mooi geïntegreerd aero-stuur van Evo, die perfect bij de uitstraling van de Aerolight past en je ook nog wat kostbare wattages oplevert.

En dat je die kostbare wattages wint merk je vrij snel als de BH Aerolight eenmaal op snelheid is. Het stijve aerodynamische frame in combinatie met de hoge wielen voelt niet alleen snel aan, je merkt dat het behouden van de snelheid minder moeite kost. Heerlijk op vlakke rechte wegen zoals we die in Nederland veel hebben. Maar toch doet de Aerolight zijn naam niet helemaal eer aan: met 8,18 kilogram voor de complete fiets is ie toch een tikkeltje zwaarder dan je verwacht bij een model dat ‘Aerolight’ heet. Een deel van het gewicht zit in de wielset: hoewel de wielen zeer aero zijn, zijn ze met 1750 gram simpelweg aan de zware kant. En dat dat gewicht in de roterende massa zit merk je: optrekken uit bochtjes en versnellen op klimmetjes gaat nét niet zo hard als je zou willen. De Aerolight is dan ook niet gemaakt om als klimfiets te dienen, maar toch.

BH Aerolight

Stijf en direct

Waar ie wel in uitblinkt is stuurwerk. Waar veel aerobikes vaak de neiging hebben om vooral hard rechtdoor te willen en gevoelsmatig wat onderstuur hebben, doet de BH Aerolight precies wat je wil. Het stuurgedrag is niet nerveus, maar wel direct. Een combinatie die op meer ‘racey’ fietsen, zoals deze, lang niet altijd is terug te vinden. Het zou zomaar kunnen dat de funky voorvork daar toch iets mee te maken heeft. Wel resulteert de combinatie van het stijve frame, het geïntegreerde stuur en de aero zadelpen erin dat het comfort bijzaak is. Hoewel de 28 millimeter brede banden veel klappen opvangen merk je dat de fiets in z’n geheel erg stijf is, precies zoals je bij een aerobike zou willen. Het carbon stuur geeft geen kik als je een flinke sprint trekt, en het frame brengt alle kracht van je benen over naar het wegdek. Bordjessprints? Geen probleem. Je maten uit het wiel rijden op de dijk? Ook geen probleem. Zelfs als het – niet te steil – omhoog loopt. Al deze voordelen compenseren het iets hogere gewicht. Daarnaast zal je zeker wat bekijks trekken met deze fiets en het unieke design. Het mooie is dat dat design in de praktijk ook nog eens goed werkt. BH zet een erg goede aeroracer neer voor een prima prijs, een fiets waarmee je zowel in het vlakke Nederland als de Spaanse heuvels goed uit de voeten kan.

BH Aerolight

Specificaties BH Aerolight

Frame: Aerolight Disc ACR Carbon Monocoque
Voorvork: Aerolight, Integrated Tapered Full Carbon 1.5”
Shifters: Shimano Ultegra Di2
Remmen: Shimano Ultegra Hydraulic
Stuur: EvoMonocoque ACR
Stuurpen: EvoMonocoque ACR
Zadel: PrologoDimension
Zadelpen: BH Aerolight
Wielen: Vision TC55
Banden: Hutchinson Epsilon 700×25
Crankset: Shimano Ultegra 52/36
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2
Cassette: Shimano Ultegra 11/34
Gewicht: 8,18kg (exclusief pedalen)
Prijs: €6599,90
Info: bhbikes.com

BH Aerolight

Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!

 van