04-04-2023 - Mountainbiken, Leesvoer

BH Ultimate EVO 9.5 – Review

BH Ultimate EVO 9.5Een hardtail blijft wanneer je vooral hard wil rijden nog steeds een van de meest logische keuzes. Maar ook voor de vaak effen parcoursen in ons land kan een hardtail een goede keuze zijn. BH beschikte al over een zeer efficiënte hardtail en wist deze met een paar kleine aanpassingen nog weer wat te verbeteren.

BH Ultimate EVO 9.5

De BH Ultimate EVO 9.5 is een echte racer, gemaakt om snelle tijden neer te zetten, zowel tijdens wedstrijden als in die poging om je lokale KOM te verbeteren. Dit straalt de bike dan ook zeker uit met een agressieve geometrie en minimale look. Verwar minimaal niet met simpel, BH heeft er alles aan gedaan om de racegedachte achter deze fiets ook daadwerkelijk terug te laten komen.

De geometrie van de BH Ultimate EVO 9.5 mag je modern noemen voor een op snelheid gerichte hardtail. Dit houdt in dat is gezocht naar een balans tussen snelheid – zowel op het vlakke als in de beklimmingen – en daaleigenschappen. We zien een balhoofdhoek van 68 graden en een chainstay van 420 millimeter. Tevens is de reach met tien millimeter toegenomen naar 435 op een maat medium en heeft de zitbuis nu een hoek van 75 graden. De stack is op de maat medium 610 millimeter, maar doordat de zitbuis nu is veranderd naar 31,6 millimeter diameter, is het een stuk eenvoudiger een passende dropper te installeren. Dit was met de ‘oude’ maat van 27,2 millimeter een stuk lastiger.

Het frame van de BH Ultimate EVO 9.5 weegt in maat medium 820 gram, een zeer laag gewicht. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van wat BH Hollow Core Internal  Moulding noemt. Deze term wil zeggen dat er per onderdeel een zeer nauwkeurige verdeling van carbon wordt bepaald, exact afgestemd op wat het aan moet kunnen. Zo zit er overal precies genoeg materiaal. En nooit te veel, wat extreem belangrijk is wanneer elke gram telt. Daarnaast is op de achterbrug en zitbuis het materiaal zodanig verdeeld dat er trillings-absorptie ontstaat, wat moet zorgen voor iets meer comfort, maar ook optimale performance van ditzelfde materiaal. De voorzijde van het frame is tevens in stijfheid toegenomen, onder andere doordat gaten voor de doorvoer van kabels ontbreken, deze lopen het frame in bij het balhoofdstel van het ICR-stuur. Dit geeft de bike een nog strakkere look.

BH Ultimate EVO 9.5

Verder zien we een Sram UDG-derailleurhanger, altijd een fijne toevoeging. Deze universele derailleurhanger laat zich eenvoudig vervangen en is over het algemeen goed verkrijgbaar. Ook een vernieuwing is de Acros BlockLock, dit beperkt het stuur in zijn draaihoek en zo voorkom je dat de bovenbuis beschadigd raakt bij een valpartij.

In het balhoofdstel kun je eventueel een FIT-multitool kwijt. Ook fraai is de zadelpenklem, welke via een minimaal boutje is vast te zetten. Al deze kleine details zorgen ervoor dat er niets teveel lijkt gemonteerd op de Evo.

Qua afmontage blijft op ons een-na-duurste model natuurlijk ook maar weinig te wensen over. Een Fox 34SC Factory-vork met lock-out, volledige XTR-groep met flatmount-remmen en carbon wielen uit eigen stal, wat ook geldt voor de overige zaken, zoals zadelpen, stuur en stuurpen. Bij de duurdere modellen is het tevens mogelijk de kleurstellingen van de bike zelf te bepalen, zodoende kun je dus een unieke bike bestellen.

Trouwens goed om te vermelden is dat alle modellen zijn gebaseerd op hetzelfde frame, dus enkel de afmontage is anders.

Hoewel de BH Ultimate EVO 9.5 het al uitstraalt is het iedere keer weer mooi om te voelen hoe licht een fiets daadwerkelijk is. En dan niet alleen tijdens het optillen, ook wanneer je voor het eerst wegtrapt, waarbij alle energie direct wordt omgezet in voorwaartse snelheid.

BH Ultimate EVO 9.5

Het eerste dat opvalt is de zeer korte achterbrug, in het zadel voelt het alsof je bijna recht boven de achteras zit. Dit zorgt voor een vlot gevoel van acceleratie, maar ook voor een zeer wendbaar frame, wat opvallend is bij zo’n racemachine. Je zou het bijna als een soort fun-factor kunnen bestempelen, dat zich met name in de afdalingen laat openbaren. Wat niet wegneemt dat de zithouding zeer race-gericht is, met een diepe en lage houding. De bike wordt niet met een dropper geleverd, maar we kunnen ons voorstellen dat dit het tot een nog meer veelzijdige bike maakt die zowel snel als fun is. Binnen bepaalde marges natuurlijk, het blijft een XC-bak.

Op het vlakke is dit echt een snelle fiets die uitdaagt om continu op te schakelen om te kijken of het nog harder kan.

BH Ultimate EVO 9.5

Hoewel comfort bij het ontwerpen geen streefpunt was, lijkt er met de juiste bandenspanning toch nog enige mate van comfort te bestaan. Ook het klimmen is een feest, de zadelpenhoek is juist gekozen en samen met het lage gewicht lijkt het omhoog trappen geen enkele moeite te kosten. Uiteraard willen we wel zo snel mogelijk naar boven, dus het kost toch nog moeite…

Het afdalen gaat tevens voortreffelijk, de fiets reageert adequaat en direct, zonder zenuwachtig te worden. Ook hier merk je dat de fiets zeer wendbaar is, wat hem bijna speels maakt in afdalingen met lijnkeuze. De Fox 34-vork helpt met 100 millimeters natuurlijk zeer goed mee en we verbazen ons eigenlijk over het feit dat er is gekozen voor 34 millimeter vorkpoten in plaats van 32, welke een extra gewichtsbesparing met zich mee had gebracht. Uiteraard zal de 34 in de wat pittigere afdalingen iets meer comfort met zich meebrengen, naast een meer ‘steady’ gevoel.

Conclusie

Hoewel de vorige versie van de Ultimate Evo in onze ogen al zeer capabel was, heeft BH de puntjes op de i gezet en deze variant weer net wat gedetailleerder af weten te werken. De adviesverkoopprijs van 6399,90 euro is een hoop geld voor een hardtail, maar dit staat geheel in verhouding met het pakket dat je hiervoor ontvangt. Wanneer je wat speelser wilt rijden of wat meer vertrouwen kan gebruiken op de afdaling is een dropper een mooie upgrade, verder hebben we eigenlijk niets aan te merken op deze BH Ultimate EVO 9.5. Een goede keuze voor wie hard wil rijden.

BH Ultimate EVO 9.5

Specificaties BH Ultimate EVO 9.5

  • Getest Model: BH Ultimate EVO 9.5
  • Frame: Ultimate EVO Carbon, EC Layup, Acros ICR, PF92BB, 148×12,UDH
  • Vering: Fox 34SC Factory Push To Lock Kabolt 100mm
  • Versnellingssysteem: Shimano XTR 9100 12sp
  • Remmen: Shimano XTR
  • Wielen: BH Evo Carbon Tubeless, 30mm, 28H
  • Stuur: BH EVO Carbon Top Flat 760mm, 10mm Rise
  • Banden: Maxxis Rekon Race EXO MAXX SPEED 2.40
  • Maten: S, M, L, XL
  • Gewicht: ?
  • Prijs: € 6.399,90

Dit artikel komt uit Up/Down #1 welke nog steeds te bestellen is bij ons in de webshop!


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram

 van