26-04-2021 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

BH Ultralight Evo 8.5 – Getest

In Nederland is het Spaanse merk BH – op z’n Spaans uitgesproken als Bee-Atch– nog een relatief onbekende speler op de markt. De afkorting staat voor Beistegui Hermanos, naar de broers die in 1909 het bedrijf hebben opgericht. In 1923 begonnen ze met het bouwen van fietsen, wat ze nu al een kleine honderd jaar doen. Zodoende kent het merk een rijke geschiedenis, de eerste twee edities van de Vuelta a España zijn bijvoorbeeld gewonnen op een BH, maar ook Vinokourov won de Vuelta op een fiets van BH. Wij kregen van het Spaanse merk de herziene Ultralight Evo 8.5 mee, om hem eens goed aan de tand te voelen. 

Minimaal gewicht bij maximale stijfheid

De Ultralight bestaat al een tijdje, maar heeft voor 2021 een flinke upgrade gehad. Het eerste wat ons opvalt aan de BH Ultralight Evo 8.5 is de kleur. Prachtig donker metallic blauw met oranjerode details, het geeft de fiets een luxe en in het oog springende uitstraling. Naast de kleur vallen tevens z’n ietwat klassieke looks op: geen dropped seatstays of specifieke aero-vormen.

BH Ultralight Evo 8.5

De focus van de Ultralight ligt ‘ouderwets’ op minimaal gewicht bij maximale stijfheid. De seatstays zijn wel mooi dun en lopen met een wulpse kromming omlaag, de bottom-bracket oogt tegelijkertijd stevig en stijf. Aangaande het gewicht van het frame is voor 2021 zelfs nog wat afgeschaafd. Met slechts 750 gram in een maat M is het een van de lichtere discbrake-frames op de markt. Integratie was het hoofddoel bij de update van de Ultralight. De zadelpenklem zit nu mooi in het frame verwerkt en ook alle bekabeling loopt nu volledig binnendoor. Dat is mogelijk door middel van een (ietwat volumineus) geïntegreerd stuur. Samen met de verdwenen bekabeling zorgt dat tevens voor een verbeterde aerodynamica. Het stuur is ontworpen om samen te werken met de monocoque-mounts van K-Edge. 

Een klassieke look

De verdere afmontage bestaat uit de Shimano Ultegra Di2, met uitzondering van de FSA SL-K carbon crankset, wat ongetwijfeld helpt iets van het gewicht af te snoepen. Het elektronisch schakelen gaat met deze FSA-kettingbladen uitermate soepel, al missen we wel een vermogensmeter. De EVO 38 carbon wielen uit eigen huis rollen soepel. Dankzij het relatief lage profiel komen deze lekker vlot op gang. Een leuk detail aan deze wielen is de hidden quick lever: in de steekassen zit een klein hendeltje dat je naar buiten kan trekken, waarmee je vervolgens de as snel losdraait. Geen inbussleutel meer nodig! Verder valt ook de ronde zadelpen op, wat steeds meer een zeldzaamheid wordt bij moderne racefietsen. Het draagt bij aan de klassieke looks, maar voor sommigen komt het misschien ietwat gedateerd over. Je kunt in elk geval makkelijk van zadelpen wisselen, indien gewenst. 

Op de fiets

Eenmaal op de fiets merk je meteen dat dit een echte lichtgewicht racer is. De BH reageert erg direct en voelt zeer responsief aan als je even op de trappers gaat staan. Wat dan ook direct opvalt is dat het knetterstijve frame niet gemaakt is met comfort in het achterhoofd. Ondanks de soepele 28 millimeter banden van Hutchinson voelen we bijna elke oneffenheid in het wegdek.

We vermoeden dat, naast het frame, voornoemde zadelpen hierin een rol speelt, evenals het uiterst stijve en volledig geïntegreerde carbon stuur. Een sprintje trekken met de handen in de beugels is dan wel weer een waar genot; het sleuren aan het stuur voel je direct in je acceleratie terug, elk procentje energie gaat meteen naar het achterwiel. Aan de andere kant geeft het stuur weinig mee als je kasseien of klinkers tegenkomt. Dit komt het comfort niet ten goede. Er is ruimte voor dertig millimeter banden en de wielen zijn tubeless-ready, dus een meer comfortabele set-up is mogelijk. 

BH Ultralight Evo 8.5

Dansend omhoog

Ondanks dat de Ultralight EVO 8.5 op het vlakke en in sprintjes al goed uit de verf komt, ligt z’n echte roeping natuurlijk in de heuvels en bergen. Bij een heuvelachtig testrondje rondom de Posbank blijkt dit absoluut te kloppen, als je even aanzet voel je dat deze fiets is gemaakt om als Contador dansend op de pedalen omhoog te gaan. What goes up, must come down; het is een plezier op de BH. De stabiele wegligging en het voorspelbare stuurgedrag maken het een fijne fiets om met hoge snelheden omlaag te duiken.  


Het in Nederland tamelijk exotische BH heeft met de Ultralight EVO 8.5 een rasechte klimfiets neergezet, met een frame dat ondanks verregaande integratie superlicht is. Tenzij je specifieke aero-eigenschappen of veel comfort zoekt, is hij ook uitstekend als allround high-end racer in te zetten. Voor zijn ruim zesduizend euro kan je het frame laten customizen in meerdere kleuren, zodat je een snelle, unieke fiets kan creëren die je niet snel ergens anders ziet. 

BH Ultralight Evo 8.5

Bekijk de website van BH Bikes voor meer informatie!


De BH Ultralight Evo 8.5staat in het laatst gepubliceerde magazine: Wielrenblad #1 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van wielrenblad!

 van