26-04-2022 - Mountainbiken, Leesvoer

Bikefilm uit Nederland, Dennis Manda

Dennis Manda besloot zijn werk (filmen) en passie (mountainbiken) samen te brengen in een vette bikefilm exclusief opgenomen in Nederland. Een bikefilm uit Nederland. Gedurende de lockdown had hij met zijn video productiebedrijf tijd over en hij besloot deze uren wijs te investeren in het produceren van zijn film. Nederlandse bikefilms zijn schaars en meestal worden er ook wat trails op of net over de grens geleend, Dennis wilde alles honderd procent in Nederland opnemen, om te laten zien wat wij eigenlijk allemaal voor moois hebben liggen.

MADE IN HOLLAND

Om een aansprekende bikefilm uit Nederland te maken zocht hij een capabele crew bijeen die alles strak kon vastleggen als ook twee rijders met aantrekkelijke bike-skills. Met eenmaal de juiste mensen in het team werd heel Nederland uitgespit om te ontdekken wat toffe locaties zouden zijn om te filmen. Uiteraard zijn dit de betere stukken trail van het routenetwerk van Nederland. Maar aangezien het tevens belangrijk is dat het er tof uitziet, zijn ze ook op zoek gegaan naar opvallende, gevaarlijke en bijzonder locaties om te rijden. Denk aan diverse trappen en gaps: waar zou je allemaal overheen kunnen springen?

Als laatste werd er gekeken naar een verhaallijn, zodat je niet drie minuten naar dikke actie zit te kijken, maar dat er ook nog iets gebeurt met een kop en een staart. Het resultaat is een fraai gefilmde video met rijders Ben Flaton en Jordy Kuijpers, die op diverse plekken laten zien wat er allemaal mogelijk is in ons land. Daarnaast hebben ze ook verschillende locaties opgezocht die tof zijn om te zien, maar waarvan de kans groot is dat jij er nooit gaat rijden. Wat interessant is om te zien is de hoeveelheid moeite en tijd die in zo’n video, bikefilm uit Nederland, gaat zitten. We spraken Dennis over de totstandkoming van deze video.

Het ontstaan van de bikefilm uit Nederland

‘Het idee is in april 2021 ontstaan. Veel opdrachten werden vanwege corona verschoven, wat tijd opleverde. Deze wilde ik graag nuttig invullen en als fanatieke rijder zijnde stond een bikevideo al jaren op mijn lijstje. Hoewel het het plan was mei en juni te gebruiken voor het opnemen van de scenes, werd de laatste draaidag pas eind augustus afgerond. In totaal hebben we zeven dagen gedraaid met gemiddeld vier à vijf mensen crew. Dit is zonder rekening te houden met het weer en de diverse agenda’s, wat maakte dat er flink werd geschoven. ’‘Zoals je kunt zien hebben we ook behoorlijk wat kilometers in de auto gezeten, de locaties die we hadden bedacht lagen helaas niet bij elkaar om de hoek, maar we wilden het toch zo doen dat we een goed breed beeld van Nederland konden geven.

Ook hebben we flink geknutseld om alles mooi te kunnen opnemen. Zo hebben we van een oude legerrugtas een compleet frame gebouwd waarop een camera met stabilisatie werd gemonteerd. Ik droeg deze en reed hiermee voorop, achternagezeten door Ben en Jordy. Behoorlijk wat werk, maar dit heeft wel de gewenste beelden opgeleverd.

Trap-scène

In het schieten naast de trails zat meer voorwerk. Zonder bikes verkennen, foto’s maken en rijlijnen bepalen, camerahoeken bepalen. Alles om slim te werk te kunnen gaan en zo minmogelijk takes te hoeven doen. Doordat we geen locaties konden afhuren waren we afhankelijk van de voorbijgangers, welke over het algemeen heel enthousiast reageerden op het filmen voor de bikefilm uit Nederland. Hoewel we dat niet altijd zo bedacht hadden.

Bikefilm uit Nederland, trap-scène
Trap-scène

Voor de trap-scène in Limburg bijvoorbeeld dachten we slim te zijn door heel vroeg te gaan filmen, zodat er nog niet te veel volk op de trap zou staan die we tot last konden zijn. Echter bleek er die ochtend een grote hardloopgroep te trainen op dezelfde trap. Maar deze reageerden zo enthousiast en offerde een kant van de trap op aan ons, zodat wij onze shots konden maken. Waarvoor nog dank, lieve mensen! ’‘Andersom was de scène in de metro iets waar we ons zorgen over maakten. Niet alleen vanwege voorbijgangers, maar ook vanuit het metropersoneel verwachtten we wel wat weerstand. Op de draaidag daar gebeurde er eigenlijk… niks. We hebben alles in een keer op kunnen nemen en we stonden al snel lachend in de metro, ons te verbazen over het feit dat niemand hier dan ook maar iets over zei.

Lier

Hoewel de meeste stukken ook prima zelf door bikers waren te rijden, was de sprong over de sloot dat niet. Deze hadden we in gedachten als oer-Hollands shot, in de bikefilm uit Nederland, maar we kregen met geen mogelijkheid voldoende snelheid om de overkant te halen. Daarvoor hebben we dus een winch (snelle lier) moeten installeren om Jordy genoeg snelheid te geven zodat hij de sprong kon halen. Dat bleek ook niet te werken, uiteindelijk hebben we een quad gebruikt om de juiste snelheid te halen. ’‘Niet alles ging helaas goed, zo heeft Ben zijn frame in tweeën gesprongen en hebben de vijftien pogingen tot een dubbele backflip helaas niet tot een succesvolle landing geleid. O ja, er is ook een wiel gesneuveld, wat nog een halve draaidag heeft gekost.’

Bikefilm uit Nederland
Sloot scène

Treurig detail, de shots die opgenomen zijn in het bikepark Lido in Waalwijk zijn de laatste shots ooit gemaakt daar, het park is vlak na de opnames door de gemeente met de grond gelijk gemaakt. Als doekje voor het bloeden blijft deze video wel bestaan, niet alleen als eerbetoon aan bikepark Lido, maar om iedereen de trail potentie van Nederland te laten zien.


Het artikel Bikefilm uit Nederland is te lezen in Up/Down magazine #1 2022. Daar heet het artikel Made in Holland. Het tijdschrift is te bestellen in de Soulwebshop! Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van