10-12-2020 - Nieuws

Uitgebreide bikefit via Retül

Zoals elke vingerafdruk uniek is in de wereld, zo heeft ook iedereen een unieke houding op de fiets. De een zit heel diep en aerodynamisch, de ander prefereert een breed stuur zodat hij of zij optimaal kan ademen. Sommigen stoempen net zoals Mollema op de pedalen en werken met heel hun lichaam. Anderen zitten als uit marmer gehouwen zo stil op hun zadel. De perfecte houding op de fiets is voor iedereen anders en daarom is een bikefit misschien wel de belangrijkste investering die je als wielrenner kan doen. Specialized heeft met de Retül-bikefit een methode ontwikkeld die jou – op basis van wetenschappelijke data en jouw persoonlijke stijl – optimaal op je fiets zet. Het klinkt aanlokkelijk, maar hoe werkt zoiets in de praktijk? Merlijn Spenkelink zocht het uit.

Mijn positie op de fiets was al vrij lang weinig veranderd. In eerste instantie had ik de fiets zelf afgesteld op basis van mijn gevoel, zoals veel mensen doen. Dat begon met comfort voorop: het stuur niet te laag, en ook het zadel misschien nog een tikje te laag. Gaandeweg ging het stuur wat dieper en verder weg, en werd mijn houding wat agressiever. Uiteindelijk ben ik op enig moment toch overstag gegaan en heb ik een keer een bikefit gedaan bij dezelfde fysiotherapeut waar ik ook voor fysiotherapie kwam. Die bikefit was prima, maar uiteindelijk verschilde mijn positie vrij weinig ten opzichte van hoe ik zelf mijn fiets had afgesteld. Hoe dan ook, ik zat comfortabel in deze houding, had geen pijntjes en het was nog eens vrij aerodynamisch ook. Niks meer aan doen, zou je zeggen. 

Uitgebreide bikefit bij Retül

New bike day

Maar toen kwam de lievelingsdag van misschien wel elke wielrenner: new bike day! En na een prachtige Specialized Tarmac te hebben aangeschaft sloop bij mij het idee in mijn hoofd om voor deze gloednieuwe fiets ook een nieuwe bikefit te doen, om zeker te weten dat ik optimaal zou zitten. De logische keuze was om een Retül-bikefit van Specialized te doen en na wat vooronderzoek was ik overtuigd. Wat mij over de streep trok was het feit dat er ook een voetmeting bij zat. Inclusief de mogelijkheid tot custom zooltjes voor in je schoenen. Ik maakte al gebruik van podotherapeutische zooltjes in mijn normale schoenen, dus dit leek mij een welkome aanvulling voor mijn voeten. 

Retül Match 

Als ik de bikefit-ruimte bij Specialized binnentreed ben ik enigszins onder de indruk, het oogt hier heel professioneel. Naast de uitgebreide bikefit-fiets, waar speciale camera’s omheen hangen, staat er nog allerlei randapparatuur waarvan ik heel benieuwd ben waar het voor is. Peter Kraaijvanger, de man die verantwoordelijk is voor de Retül-opleidingen in België en Nederland, helpt mij vandaag met de bikefit.  

We beginnen met de Retül Match, een heel slim en vernuftig systeem. Misschien wel iets waarin Specialized het meest voorop loopt ten opzichte van andere aanbieders van bikefitsystemen. Alle informatie die wordt geregistreerd, wordt (anoniem) opgeslagen in een database. En op basis van alle informatie in de database kan het systeem ondertussen vrij nauwkeurig je fietsafstellingen inschatten. Op een groot touchscreen vul ik samen met Peter al mijn gegevens in. Dit gaat van lengte en lichaamsgewicht tot hoeveel en hoe vaak je rijdt. En alles wat daarbij hoort. Daarna worden mijn benen opgemeten met een digitale sensor, de zogeheten Zin-tool. Die is verbonden met de speciale Retül-camera’s. Op deze manier kan je zowel de boven- als onderbeenlengte tot op de millimeter nauwkeurig opmeten! 

Ook de voeten worden meegenomen

Maar daarmee zijn we er nog niet. Ook de voeten worden meegenomen. Op een speciaal drukgevoelig digitaal voetbed worden de omtrek en de hoogte van mijn voet met de Zin-tool vastgelegd, alsook de hoogte van mijn voetboog. 

Daarna volgt een zadelmeting. Ik neem plaats op een  drukgevoelige strook, waarop de breedte van mijn zitbotjes goed zijn te zien. Zo kan Peter de zadelbreedte achterhalen. Het is belangrijk dat je zitbotjes goed op de bovenkant van het zadel zitten; dit geeft meer comfort en je kan meer kracht zetten. 

Ideale afstellingen berekenen

Wanneer uiteindelijk alle informatie is ingevoerd, berekent het Retül Match-systeem de ideale afstellingen, zoals framemaat en zadelhoogte. Gelukkig is de framemaat van mijn nieuwe fiets met maat 56 perfect voor mijn lengte, maar de aanbevolen zadelhoogte was lager dan ik had verwacht. Ook kwam er qua zadelbreedte 143 millimeter uit, terwijl ik al jaren op een 153 millimeter breed zadel rijd.  

Het is met een reden dat Specialized ook een digitale voetmeting aanbiedt. Op deze manier krijg je de perfecte zooltjes in je wielerschoenen. Zo zijn er al kant-en-klare zooltjes, die op basis van de hoogte van je voetboog worden aanbevolen. Mijn voetboog is erg hoog, zodoende hebben de zooltjes die mij worden aangeraden een hoge arch. Deze zorgen namelijk dat mijn voetboog ondersteund wordt en mijn voet niet inzakt. Maar om de perfecte zooltjes te krijgen is er natuurlijk de Masterfit, een volledig custom inlegzool die volledig naar je voet is gevormd. Het thermoplastische zooltje wordt verwarmd zodat het zich volledig naar je voet kan vormen. Naast dat deze zooltjes direct een stukje comfortabeler zijn, ondersteunen ze de voetboog van mijn voet ook nog eens perfect: win-win! 

Het echte werk 

Dan is het tijd voor het echte werk, ik mag bijna op de fiets! Maar eerst moeten er nog een paar lichamelijke checks worden gedaan. Hierbij checkt Peter als een ware fysiotherapeut hoe lenig ik ben. Met name de hoek die je benen vanuit je bekken kunnen maken is hierbij belangrijk. Dit bepaalt uiteindelijk hoe diep en aerodynamisch je op je fiets kan zitten. Dit is bij mij allemaal dik in orde, mijn bekken is erg flexibel en een diepe zit is voor mij geen enkel probleem! Daarnaast wordt er ook gekeken of je beenlengte aan beide zijden gelijk is en of er nog andere lichamelijke beperkingen zijn.  

Eindelijk is het moment daar. Peter zet mijn Specialized Tarmac op een hometrainer voor de speciale Retül-camera’s en ik mag er op gaan zitten. Vervolgens worden er aan elke kant van mijn lichaam acht sensoren geplakt die met elkaar zijn verbonden: het zogeheten Retül Vantage Motion Capture-systeem. Deze sensoren zorgen er in combinatie met de speciale camera’s voor dat elke pedaalslag realtime te zien is en dat elke beweging volledig driedimensionaal wordt vastgelegd.  

Uitgebreide bikefit bij Retül
Je ziet meteen hoe je op de fiets zit

In de praktijk zie je hierdoor meteen op het scherm hoe je op de fiets zit aan de hand van een flinke lijst getallen in verschillende kleuren. Zolang de getallen groen zijn is het goed, maar als de kleur geel wordt dan zit er toch ergens een afstelling verkeerd. Ondanks dat de kleuren duidelijk zijn is de lijst behoorlijk uitgebreid. Gelukkig is Peter er om wat tekst en uitleg te geven. De meeste cijfers zijn direct in orde. Alleen mijn zadel mag toch een best stuk naar achteren en ook mijn linkerknie buigt wat naar buiten. We spelen nog even met verschillende zooltjes om dit bij te schaven. Ook testen we nog een 143 millimeter breed zadel. Ondanks dat dit bij mij zou passen vind ik het toch niet comfortabel. Terug naar een 153 millimeter zadel is gelukkig ook geen enkel probleem.

Het resultaat

Na een paar uur flink in de weer te zijn geweest krijg je van Specialized een hele lijst met getallen en resultaten toegestuurd die betrekking hebben op je bikefit. Deze kan je in je Retül Passport online terugvinden, maar de meest uitgebreide data, van zowel voor als na de bikefit, staat in het rapport dat je direct na afloop krijgt. En ondanks dat mijn positie niet enorm veel veranderd is ben ik toch erg tevreden met de Retül-bikefit. Het zadel wat verder naar achteren maakt bij mij echt verschil: ik gebruik mijn bovenbeenspieren duidelijk meer, wat resulteert in meer power vanuit het zadel! Maar wat voor mij echt een gamechanger is, dat zijn de custom zooltjes. Die geven niet alleen meer comfort, maar mijn voet zit ook nog eens beter in de schoen, zodat de krachtoverbrenging een stuk efficiënter voelt.  

Ook de prijs valt me niet tegen

Ook de prijs valt me niet tegen: een complete bikefit van zo’n 2,5 uur kost 200 euro. De kwaliteit en professionaliteit die je hiervoor krijgt is het wat mij betreft meer dan waard. De custom zooltjes zitten hier natuurlijk niet bij in. Deze kosten 120 euro en zijn ook los van een bikefit aan te schaffen.

Wat mij betreft ook geen slechte prijs, maar mocht je geen voetklachten hebben dan is deze stap ook prima over te slaan. Wat wél een nadeel is: doordat Retül door Specialized is ontwikkeld, is het vooral op Specialized-fietsen en -onderdelen gericht. De bikefit zelf kan prima op een ander merk fiets, maar de randzaken, zoals de inlegzooltjes en zadels, zijn echt op de Specialized-producten gericht en dit is wat mij betreft wel belangrijk om rekening mee te houden. Vormt voorgaande geen bezwaar dan ben ik ervan overtuigd dat je met een Retül-bikefit echt goed op je fiets wordt gezet. Kortom, de kilometers in het zadel worden alleen maar leuker. 

Tekst: Merlijn Spenkelink 
Foto’s: Merlijn Spenkelink & Kelly Bonnenberg 


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #4 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van