Bochtentechniek verbeteren

Je bochtentechniek verbeteren. Bochten zijn overal, op elke trail. Kort en krap, lang en uitgestrekt, vlak of met een opstaande berm, superglad of ubergrippy… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kort gezegd is geen bocht gelijk en dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke obstakels die zich in de bochten kunnen bevinden, zoals rotsen, drop-offs et cetera. Dus wanneer je je bochten goed – of in elk geval beter – leert rijden zal dit een directe invloed hebben op zowel je snelheid als flow, maar ook wat betreft je plezier op de trails.

Hoewel er geen toverformule is waarmee je in drie kloeke stappen als een pro door de bochten knalt, zullen de onderstaande tips er zeker voor zorgen dat je meer inzicht krijgt in de krachten die spelen en zal je bochtentechniek verbeteren. Wanneer je dat leert inzien, ligt de weg naar snellere en vloeiendere bochten perfect geplaveid voor je klaar. 

Bochtentechniek

Bochtentechniek is een onoverzichtelijk onderwerp met veel, heel veel variabelen. Zo is er de rijder zelf, die invloed heeft op zijn lichaamspositie, de positie van zijn pedalen, de hoek waarin hij zijn bike durft plat te gooien, de druk van handen en torso op het stuur, de hoeveelheid remdruk, de snelheid op de fiets… om er maar een paar te noemen. En dan hebben we het nog niet eens over de bocht zelf, welke kan variëren in radius, hellingshoek, ondergrond en elementen als losliggende stenen of wortels. Ofwel: er gebeurt een hoop in een bocht en geen enkele bocht is gelijk. 

Wanneer je aan de slag wil om jouw bochtentechniek te verbeteren is het zaak dat je de aanwezige krachten, het gecompliceerde spel zoals hierboven geschetst, leert begrijpen. Hiervoor behandelen we een segment van het in totaal vijftig lessen durende programma van Ryan Leech. Voor meer informatie (en korting!) op de online lessen van Ryan, check de box aan het eind van het artikel. 

1. De theorie – krachten 

Er spelen veel krachten mee wanneer je een bocht rijdt en het is belangrijk om te begrijpen hoe deze samenkomen als jij jouw bochtentechniek wilt verbeteren. De twee belangrijkste zijn: 

  • Centrifugale kracht: het gevoel naar buiten te worden gedrukt wanneer je een bocht rijdt. 
  • Centripetale kracht: het gevoel wanneer een bocht terug lijkt te drukken, zoals wanneer je een berm (opstaande bocht) rijdt. 
Bochtentechniek verbeteren

Een goede bocht vraagt om een balans tussen beide bovenstaande krachten. Je doet dit door je snelheid aan te passen op de bochtentechniek die past bij de desbetreffende bocht. Wanneer je banden slippen is dit een overcompensatie voor de centrifugale krachten en hang je waarschijnlijk te veel in de bocht, of je snelheid ligt te hoog voor de aanwezige grip van de banden. 

Check hier een video-uitleg van deze krachten: 

2. Lichaamspositie om je bochtentechniek te verbeteren

Wanneer een trail rechtuit loopt en vervolgens begint te slingeren kunnen bovenstaande krachten ervoor zorgen dat je lichaam meer naar achteren gaat hangen, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je voorwiel minder grip heeft. Hoe dat werkt, dat lees je hier. 

Bochtentechniek verbeteren

Natuurkunde: de krachtigste dynamiek die jouw gewichtsverplaatsing naar achteren veroorzaakt, ontstaat doordat je fiets aan de buitenkant van de bocht sneller door de bocht beweegt in vergelijking met je hoofd aan de binnenkant van diezelfde bocht. Dit effect wordt nog eens vergroot wanneer je rechtop staat voordat je met te veel snelheid een bocht in rijdt. Check de bovenstaande video nogmaals voor een extra verduidelijk van dit complexe fenomeen.  

Lichaamsgewicht naar voren krijgen

Stel je voor wat er gebeurt wanneer je op een skateboard staat en je gewicht te veel naar achteren zou hangen: het skateboard wil versnellen en onder je vandaan rijden. Probeer dit echt even te visualiseren, dan begrijp je direct waarom bochtentechniek zo ingewikkeld is en hoe je dit kunt verbeteren.  

Halverwege de bocht harder remmen is de enige manier om ons lichaamsgewicht weer naar voren te krijgen, dit is dan ook wat de meeste mountainbikers doen. Het gangbare advies om dit te voorkomen is ‘je gewicht boven je voorwiel houden’, maar probeer in plaats hiervan eens te denken aan een krachtige lichaamspositie. Om grip en controle te behouden dienen we ons lichaam mee te nemen in de bocht, niet achter te laten. Dit houdt in: met krachtige armen en een krachtig bovenlijf rijden, een aangespannen core voor controle. We zoeken naar een krachtige connectie tussen onze handen op het stuur en onze voeten op de pedalen. Geef druk en weerstand terug aan de bocht en laat je niet overweldigen door de bocht.  

Om dit goed te begrijpen, rijd eens wat bochten en probeer de verschillende krachten op je lichaam goed te begrijpen en vooral te voelen: hoe beïnvloeden de krachten in de bocht je lichaamspositie? 

Oefening om je bochtentechniek te verbeteren

1. Zoek een krappe bocht en rijd deze net even iets te snel aan met je lichaam in gestrekte positie. Onthoud wat je nu voelt. Let goed op, het kan ervoor zorgen dat je zowel grip als controle verliest. 

2. Herhaal nu dezelfde bocht en experimenteer met het verlagen van je lichaamsgewicht. Daarnaast span je je bovenlichaam, core en armen zodanig aan dat je als het ware tegendruk probeert te geven aan de krachten. Kun je weerstand bieden aan de krachten die je proberen naar achteren te duwen? 

Check deze video voor verduidelijking: 

3. Pedaalpositie om je bochtentechniek te verbeteren

Wat is jouw standaard pedaalpositie in een bocht? Laten we hieronder eens kijken welke gewoontes jij hebt. 

1. Zoek een trail met verschillende bochten. 


2. Let op de verschillende posities waarin je pedalen staan, zonder deze aan te passen. Alleen observeren wat je nu eigenlijk doet. Blijven je pedalen op gelijke hoogte, of zakt je buitenste voet naar beneden?  


3. Begin met het verkennen van de tegenovergestelde techniek dan welke je nu toepast. 
a. Staan je voeten op gelijke hoogte? Begin dan eens met het laten zakken van je buitenste voet, probeer verschillende standen. 
b. Heb je altijd je buitenste voet laag? Probeer dan eens je voeten gelijk hoogte te houden. 


4. Maak je geen zorgen over welke positie het beste is, of welke ‘hoort’. Het doel van deze oefening is ervoor zorgen dat je ervaart welke varianties er zijn. Let op: doe voorzichtig, bovenstaande oefeningen kunnen je uit balans doen raken doordat het niet overeenkomt met je gebruikelijke manier van rijden.  

Bochtentechniek verbeteren

En, heb je een favoriete of standaard pedaalpositie? Helpt die positie je juist verder of remt dit je juist? 

Check de video hier: 

4. Standaard pedaalpositie om je bochtentechniek te verbeteren

Veel mountainbikers hebben de neiging om hun buitenste voet in de bochten te laten zakken. Persoonlijk raad ik aan om je voeten op gelijke hoogte te houden als standaardpositie, omdat je hiermee de meeste opties hebt om te reageren op de bochten. Of, en hoe ver je je buitenste voet laat zakken hangt vervolgens af van de bocht. Hierbij een aantal handvatten: 

Je laat je buitenste voet zakken als: 
  • Je een vlakke bochten zonder obstakels rijdt, een gladde bocht dus. Deze positie zorgt ervoor dat je een lager zwaartepunt creëert en de focus ligt op grip. Tevens is dit veiliger, omdat je binnenste voet sneller bij de grond is wanneer je toch je limieten overschrijdt, grip verliest en slipt. 
  • Je op hoge snelheid een platte bocht met veel grip rijdt. Je verhoogt zo je stabiliteit.  
Houd je voeten op dezelfde hoogte als: 
  • Je steile krappe bochten op langzame snelheid rijdt. Dit helpt je beter in balans te blijven. 
  • Je bochten met flink oneven terrein rijdt. Dit geldt voor zowel vlakke als opstaande bochten en helpt bij het beter absorberen van het terrein teneinde betere controle te houden. 
  • Je bochten vol obstakels rijdt. Dit verkleint het risico op pedals strike (je pedaal die een rots of obstakel raakt). 

Elke mountainbiker heeft een favoriete voet die hij of zij graag voor heeft staan. Ik raad je aan om deze voet altijd voor te houden, wat er ook voorbijkomt of welke kant je ook op draait. Dit omdat de voordelen van je favoriete voet voor houden zwaarder wegen dan het continu wisselen van je voorste voet. 

Bochtentechniek verbeteren

Het begrijpen van de krachten is een belangrijke eerste stap om je bochtentechniek te verbeteren. Het toffe is dat je voor het bovenstaande niet heel veel nodig hebt en je dit eigenlijk elke rit kan toepassen en verbeteren: je zoekt voortdurend naar de juiste balans tussen alle variabelen. Je favoriete voet voor houden en je pedalen op gelijke hoogte houden zorgt ervoor dat je je continu kunt aanpassen aan alle soorten bochten die je tegenkomt.  

Check de video hier: 

Dit zijn slechts vier lessen van de in totaal vijftig lessen durende Cornering Continuum Course waarin je je bochtentechniek leert te verbeteren. Wil je stappen maken in je technische vaardigheden, overweeg dan zeker een lidmaatschap op de online cursussen van Ryan Leech, welke zoals in dit artikel mooi zijn opgebouwd in kleine, hapklare brokken die je vaak rondom huis of op je lokale trail kunt toepassen. Met de code UP/DOWN ontvang je maar liefst 10 dollar korting op de cursus of op een maandelijks abonnement. 

Tekst: Ryan Leech 
Foto’s: Bruno Long 


Dit artikel ‘Bochtentechniek verbeteren’ komt uit Up/Down #4 2020. Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.

 van