21-11-2022 - Mountainbiken, Leesvoer

Brixen in Sud-Tirol, tussen twee seizoenen in

Mountainbiken in Brixen in het voorjaar in Sud-Tirol. Het skiseizoen is slechts 2 weken voorbij en de omgeving is wonderbaarlijk. Op de bergtoppen ligt nog een flinke laag sneeuw, maar hier in het dal bloeit de bloesem volop. De geur is zoet en de koekoek koekoekt er flink op los; zij is klaar voor het voorjaar. Wij laden onze fietsen uit, doen ons tegoed aan een heerlijk diner en duiken vroeg ons bed in zodat we morgen uitgerust aan de trails rondom Brixen kunnen beginnen.

De volgende ochtend hebben we om 10 uur met Toni afgesproken, onze hoteleigenaar en gids. Toni is geboren en getogen in Natz en kent de omgeving van Brixen als geen ander. Samen met zijn vrouw en 2 zoons runnen ze het familiehotel Jonathan. Mountainbiken is bovendien de familiesport: ook zoon Toby is fanatiek mountainbiker en gids. We starten direct vanuit het hotel en rijden door de appelboomgaarden het woud in. Wegens de sneeuw op de hoger gelegen trails zullen we de komende dagen wat lager in het woud blijven, maar Toni verzekert ons dat we genoeg hoogte meters en vergezichten voor onze kiezen zullen krijgen. We rijden over een double track naar boven en draaien plots rechts het woud in. Een prachtig worteltrail wacht op ons en we zijn direct echt begonnen! Door de recente regenbuien is het enigszins oppassen geblazen want de gladde wortels vormen een extra uitdaging.

Onderweg passeren we veel wandelaars en het blijkt dat Toni ons voornamelijk over wandel paden leidt. Wanneer we hem vragen of het legaal is, antwoordt hij lachend: ‘es ist nicht verboten!’ Maar, zo geeft Toni aan, dat kan alleen zolang iedereen elkaar maar met respect behandelt. Toni is een groot voorstander van het delen van de paden en maakt met iedereen die we tegen komen een (kort) praatje. Wij klimmen ondertussen rustigdoor en zien de omgeving van Brixen langzaam veranderen van een wat mediterrane sfeer naar een echte alpiene omgeving met beboste bergen en groene weides, waar klingelende koeienbellen de grootste geluidsbron zijn. De trails zijn afwisselend rotsachtig en steil, dan weer meer leemachtig en comfortabel.

Kijkje in de keuken

We rijden richting het zuiden en wanneer we het bos verlaten doemt voor ons de Geisler op, een reusachtig bergmassief in de Dolomieten. Precies als onze magen beginnen te knorren stopt Toni bij een berghut. Het lijkt een gewoon huis, maar niets is minder waar: we worden verrast door een kijkje in de keuken, waar de eigenaar zelf op ambachtelijke wijze brood bakt, en worst en kazen maakt. De lunch smaakt ons dan ook heerlijk en het uitzicht op de Geisler maakt dat we ons even heel ver van huis voelen. Na deze welverdiende pauze zijn we klaar voor de middag, die ons wederom prachtige, eindeloze trails biedt in Brixen.

Shuttle

De volgende dag geeft Toni ons advies over waar de beste trails te rijden zijn in en rondom Brixen. Aangezien ik al heel wat weken zwanger ben, neem ik een rustdag en kan Gijs dankbaar gebruik maken van mij als shuttle. We rijden naar St. Andrea, het startpuntvan diverse trails, flowy en meer technisch, terug naar Brixen. Ook hier rijden we wederom de goed bewegwijzerde wandelpaden. Ik zet Gijs af bij een mooie alpenweide, waar ik hem vervolgens het bos in zie duiken. De dempers gaan open, want de trail is rocky, steil en technisch. In een mum van tijd staat Gijs dan ook alweer met een grote grijns beneden, wachtend op de volgende shuttle…

Water is life – light is art

Na het avondeten dalen we wederom af naar Brixen, waar de 4e editie van het ‘Water Light Festival Brixen’ plaatsvindt. Tijdens dit evenement (van 29-4 t/m 22-5) hebben verschillende lokale en internationale artiesten de stad getransformeerd tot een sprookjesachtige wereld. Alle kunstwerken hebben een ecologisch, economisch of sociaal aspect gerelateerd aan water. Onder het motto ‘ water is life – light is art’ is er een unieke atmosfeerin het dorp gecreëerd.

Vanuit het hotel kijken we uit over de lieflijke appelboomgaarden waar deze streek om bekend staat. Echter, wanneer Toni ons op dag 3 weer meeneemt voor een mooie trip worden we weer verrast door de ruige paden en rotsachtig gebergte. We komen deze dag het bos niet uit en de steile, soms eindeloze klimmetjes worden keer op keer beloond met heerlijke afdalingen. Wanneer je houdt van meer technische trails, dan ligt er hier in Brixen voor ieder wat wils en in eindeloze hoeveelheden; de trail-en lijnkeuze is echt enorm. Hoewel we, mede door Toni’s ingetogen karakter, aan het begin van de trip niet goed wisten wat we konden verwachten blijkt dat we op het verkeerde been zijn gezet. Zodra Toni op zijn fiets sprong, begon hij te kwispelen en vonden wij elkaar helemaal in het mountainbikegevoel.

Samen maximaal genieten in Brixen

Wat deze trip in Brixen voor ons bijzonder maakte was dat ik, gezien mijn zwangerschap, op een E-bike fietste en Gijs op zijn eigen trailbike. Een echte aanrader, want hierdoor konden we nog steeds samen maximaal genieten van dat wat we het liefst samen doen, namelijk trails verkennen. Een E-bike kwam overigens ook van pas omdat de bikeparken en liften pas in het hoogseizoen open gaan. Mocht je dus besluiten begin mei naar Sud-Tirol te gaan, houd hier dan rekening mee. Hou je echter net als wij van zalige natuurlijke trails, dan is Brixen in het voorseizoen juist vanwege die rust een absolute aanrader!

Tekst: Ingrid Holstege
Foto’s: Gijs Ferkranus

Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!