08-09-2021 - Kitesurfen, Leesvoer

Cabrinha Moto Review

De Cabrinha Moto werd een paar jaar geleden geïntroduceerd als een mix tussen de Switchblade (performance freeride), de Drifter (wave) en de FX (freestyle). Een manusje van alles dus. Voor dit seizoen flink onder handen genomen.

Op het eerste gezicht zie je niet veel veranderingen aan de Cabrinha Moto maar ‘onderhuids’ is er veel veranderd. Zo is het profiel aangepast, is de panel-layout anders, heeft de leading edge meer segmenten en zitten de aanknooppunten van de katrol-loze bridle op andere plekken. Wat gebleven is bij de driestrut-Moto is het Boston-ventiel waar je de tuut van de pomp direct op kunt aansluiten waardoor je de kite snel kunt oppompen. De ventielbuisjes hebben geen stiksels of neopreen meer, maar zijn met rubber omhuld waardoor er een strak en glad geheel ontstaat. Op de leading edge zit bij elke strut een bumper zodat de kite bestand is tegen crashes. De bardruk kan worden aangepast door een A- of een B-setting te kiezen op de wingtip waar je de achterlijnen op aansluit. Verder zitten er drie knoopjes op de achterlijnen om het windbereik aan te passen.

Wat verder gebleven is het Nano-ripstop-doek met plasma coating. Hierbij zijn de vakjes van de verstevigingsdraden in het doek kleiner dan bij traditioneel ripstop. Hierdoor is het doek stijver, sterker en duurzamer. Door gebruik van dit Nano ripstop kan er op andere plekken in de kite minder (zwaar) Dacron-doek worden gebruikt waardoor de kite licht is. De leading edge is gemaakt van rekvast High Tenacity Dacron gebruikt waardoor deze harder kan worden opgepompt. De vele Pure Profile Panels van de Cabrinha Moto geven een mooi aerodynamisch profiel. Dit alles zorgt ervoor dat de kite super stabiel is in de lucht en direct reageert op stuurimpulsen. De bardruk is relatief laag maar ook weer niet zo laag dat je niet voelt waar de kite zich bevindt in de lucht. De trekkracht aan de trapeze is iets hoger en zeer constant. Zelfs als de windkracht toeneemt, blijft de bardruk en trekkracht erg stabiel. Dit is duidelijk verbetert ten opzichte van het vorige model. Zelfs in windvlagen blijft de druk op de bar en trekkracht aan de trapeze vrijwel gelijk. Ondanks dat de kite snel reageert op stuurbewegingen vliegt de Moto niet supersnel door de lucht. Hierdoor voelt de kite niet nerveus aan en dat geeft het gevoel dat je de kite onder controle hebt. In het absoluut onderste deel van het windbereik moet je de kite in beweging houden om in plané te komen en te blijven. Daarvoor het je een iets meer ervaren hand nodig maar na enige gewenning gaat dat prima. 

Bij het springen heb je behoorlijk wat trekkracht aan de trapeze waardoor je behoorlijk wat druk op de rail moet zetten bij het aankanten voor een sprong. Omdat de Cabrinha Moto snel reageert op stuurimpulsen maar wat langzamer is in de lucht heb je wat meer tijd om je timing goed te krijgen. Daarna ga je hard de lucht in en je komt flink hoog. Je voelt constant waar de kite is en dat geeft vertrouwen. Bij kiteloops krijg je een flinke ruk horizontaal. Lekker! Trek de kite flink door en hij pakt je goed op bij het einde van de loop. Verder is de pop uit de kite uitstekend waardoor de Moto zich prima leent voor unhooked freestyle. Op de golf houdt de Moto goed druk op de lijnen maar zelfs als er minder spanning op staat blijft hij goed bestuurbaar. De drift is verder uitstekend, hij dwarrelt lekker met je mee terwijl jij de golf berijdt. Verwacht niet een levendige nerveuze kite maar meer een makkelijk te controleren goedzak. Al met al is de Moto een super stabiele rustige allround kite. 

Website: www.cabrinha.com

Deze review over de ‘’Cabrinha Moto” komt uit Access #2 van 2021. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de andere magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!

 van