04-07-2022 - Nieuws, Wielrenblad

CADEX Tri frameset en Aero WheelSystem

De CADEX Tri frameset is gebruikt om een Ironman Wereldkampioenschap te winnen en de 7-uur barrière te doorbreken tijdens Sub7. Het frame en WheelSystem zijn ontworpen om de grenzen van triathlon te verleggen.

CADEX Tri frameset
CADEX Tri frameset

Premium componentenmerk CADEX onthult zijn geheel nieuwe CADEX Tri frameset en Aero WheelSystem, gericht op competitieve triatleten. Zowel de CADEX Tri frameset als de wielen zijn ontwikkeld, getest en bewezen op het hoogste niveau door CADEX-atleten, waaronder de onlangs gekroonde Ironman-wereldkampioen Kristian Blummenfelt.
Het CADEX Tri frame is een grensverleggende triathlonmachine, ontworpen en ontwikkeld om een volledig persoonlijke zitpositie, raceklare integratie, superieure real-world aerodynamische prestaties en maximale efficiëntie te leveren. Met het Aero WheelSystem hebben atleten meerdere profraces gewonnen en het vertegenwoordigt het snelste WheelSystem dat ooit door CADEX is geproduceerd.
In mei gebruikte Blummenfelt een prototype van de nieuwe frameset en wielen om het Ironman Wereldkampioenschap in St. George, Utah te winnen. Het zware parcours in Utah was de ultieme test voor ‘s werelds beste Ironman-atleten met meer dan 2100 hoogtemeters. Blummenfelt, die voor het eerst in zijn carrière de Ironman Worlds racete, zette een sterke rit neer om de overwinning te behalen. Een maand later schreef de Noor opnieuw geschiedenis op de frameset en de wielen toen hij de eerste triatleet werd die een Ironman over een volledige afstand in minder dan 7 uur aflegde tijdens het Pho3nix Sub7-evenement in Duitsland.

Gepersonaliseerde pasvorm

Eén van de signature features van de CADEX Tri-frameset is de ruime verstelbaarheid, waardoor het snel en gemakkelijk is om meer dan 1.000 verschillende zitposities in te stellen. Hierdoor kunnen triatleten van alle lengtes en lichaamsafmetingen een comfortabele, geoptimaliseerde zitpositie voor lange afstanden bereiken. Finetunen van de belangrijkste contactpunten is gebruiksvriendelijk gemaakt met eenvoudige hardware. De cockpit biedt 80 mm stack hoogteverstelling en acht verschillende posities. Spacers kunnen boven of onder het stuur worden geplaatst, waardoor een hoogteverstelling van 40 mm mogelijk is., zodat de armsteunen en stuurextensies dichter of verder uit elkaar kunnen worden geplaatst.
De extensies kunnen 90 mm naar voren en naar achteren worden bewogen in stappen van 15 mm en de breedte kan worden ingesteld tussen 190 mm en 310 mm in stappen van 15 mm (in totaal zeven posities). De hoek van de armsteunen, ontwikkeld in samenwerking met Sync Ergonomics, kan in vier verschillende standen (0, 5, 10, 15 graden) worden ingesteld met een snelle aanpassing met behulp van schuine wiggen. De rijpositie kan verder worden geoptimaliseerd door de zadelverstelling aan te passen om de zitbuishoek te veranderen. Wanneer het zadel volledig in de achterste stand wordt geplaatst, is de zitbuishoek 76 graden. In de meest voorwaartse positie is dat 80 graden. “Triatleten zijn constant op zoek naar manieren om de aerodynamica, trapefficiëntie en natuurlijk comfort te verbeteren”, aldus Blummenfelt. “Over 180 km tellen kleine veranderingen op. Soms werkt wat snel voelt of test in de windtunnel niet zo goed op de weg. De mogelijkheid om deze aanpassingen snel en gemakkelijk te maken, is een game-changer wanneer je probeert je rijpositie en pasvorm te optimaliseren.”

Endurance aero

Aero zijn voor 40 km of zelfs 80 km is niet genoeg. Om een Ironman-race te winnen of een nieuw PR neer te zetten, moet een rijder in staat zijn om de meest aerodynamische positie vast te houden gedurende het hele fietstraject van 180 km. Een leidende filosofie achter de CADEX Tri frameset is dat aerodynamische prestaties verder gaan dan windtunnelgegevens. Het gaat om haalbare winsten voor echte atleten. Het begint met de vormen, lijnen en hoeken van de frameset zelf. Als je de fiets van voren bekijkt, is het meest opvallende ontwerpelement de vork. De wijd gespreide vorkpoten zorgen ervoor dat lucht netjes door en rond de lange afgeplatte poten kan stromen, waardoor de luchtstroom langs de bewegende benen van de rijder naar de gestroomlijnde achterkant van de fiets wordt geleid. Uitgebreide windtunneltests hebben aangetoond dat dit ontwerp de blokkering van de luchtstroom aan de voorkant van de fiets vermindert en de algehele weerstand van de rijder en de fiets minimaliseert. De vork maakt deel uit van een holistisch systeem dat eveneens wijd gespreide liggende en staande achtervorken omvat. Traditionele staande achtervorken strekken zich recht uit van de achterste dropouts naar de zitbuis, maar de staande achtervork van de CADEX Tri staat schuin omhoog en iets naar voren vanaf de achterwielas in een bijna verticale lijn, en buigt dan scherp naar de zitbuis om een horizontale lijn te vormen. Dit minimaliseert het contactoppervlak, omdat lucht vrij door de achterkant van de fiets stroomt, waardoor de luchtweerstand wordt verminderd en de aerodynamische prestaties worden verbeterd. Dit ontwerp versterkt ook de stijfheid en verbetert de krachtoverbrenging naar het achterwiel.

Race-ready integratie

In de loop der jaren hebben triatleten hun eigen methoden bedacht om vloeistoffen, voeding en essentiële reparatieartikelen op te bergen en mee te nemen. De CADEX Tri frameset biedt een complete oplossing die volledig in het frame is geïntegreerd, weg van de wind. Vanaf het begin van dit project was racebestendige opslag één van de belangrijkste doelen en het eindresultaat is één van de belangrijkste factoren waarmee deze fiets zich onderscheidt van de concurrentie. Het unieke chassis, een massieve onderbuis zonder bovenbuis, omvat een bentobox, drinksysteem en een compartiment voor gereedschap, allemaal netjes geïntegreerd in het frame. Het is ontworpen om de rijder in staat te stellen snel en gemakkelijk te hydrateren en bij te tanken vanuit de zittende aerodynamische rijpositie. Het drinksysteem bevat een uitneembaar reservoir dat in de onderbuis zit. De vloeistof is toegankelijk via een rietje dat zich uitstrekt van de aero-afdekking bij de balhoofdbuis, zodat de rijder onderweg kan drinken zonder zijn handen van het stuur te halen. Een navulpoort maakt het toevoegen van vloeistof bovendien snel en eenvoudig. De uitneembare bentobox kan tot 10 gelpacks van 32 ml bevatten (frame maat L) en is gemakkelijk toegankelijk tijdens het rijden in een aerodynamische positie. De box bevindt zich aan de bovenkant van de onderbuis en heeft een rubberen hoes waardoor de bovenkant van de verpakking uitsteekt voor gemakkelijke toegang tijdens het rijden. Ook is er een geïntegreerd compartiment voor gereedschap die zich nabij de trapas bevindt. Deze bevat essentiële reparatie-items, waaronder een multitool, bandenlichter en CO2-patroonpomp.

Totale efficiëntie

Het ultieme doel van het CADEX Tri-project was om een fiets te ontwikkelen met compromisloze allround efficiëntie voor echte Ironman-races. Alleen het frame super aero, licht en stijf maken voor het lab was niet genoeg. Het moest winnen waar het telt: op het parcours. De CADEX Tri-frameset is ontworpen met de hoogste kwaliteit T1000-carbon en met geavanceerde lay-uptechnieken en biedt toonaangevende trap- en torsiestijfheid in zijn klasse met een totaalgewicht van iets minder dan 4.577 gram. De uitzonderlijke stijfheid-gewichtsverhouding van de CADEX Tri betekent dat er geen watt wordt verspild bij elke pedaalslag. In combinatie met een ultra aanpasbare pasvorm, baanbrekende aero-technologie en een volledig geïntegreerd hydratatie- en voedingssysteem is het resultaat een record-brekende efficiëntie.

Complete reisoplossing

Het frame wordt geleverd inclusief een speciaal ontwikkelde Topeak reiskoffer die demontage en montage bij het reizen naar races minimaliseert. Het stuur en de extensies kunnen worden ingeklapt tot een compact formaat dat in de reiskoffer kan worden geladen zonder de onderdelen te hoeven demonteren. De reiskoffer is gemaakt uit een stevige schaal van polycarbonaat voor hoge impactbestendigheid en bescherming, is voorzien van wielen om het reizen gemakkelijker te maken en voldoet aan de bagagebeperkingen van luchtvaartmaatschappijen. De koffer bevat beschermhoezen aan de binnenkant, een afdekking voor de aandrijflijn en een frameset-montagesysteem om het frame beschermd en veilig in de koffer te houden. Het montagesysteem kan ook als mini-werkstandaard worden gebruikt.

CADEX Aero WheelSystems

Aero-4-Spoke-WheelSystem

Samen met het nieuwe Tri-frame onthult CADEX ook de nieuwe Aero Disc en Aero 4-Spoke WheelSystems voor triathlon en tijdritraces. Dit zijn de snelste wielen ooit gemaakt door CADEX, ontwikkeld door middel van uitgebreide windtunnelanalyse en bewezen in echte triathlons. De Aero Disc is voor gebruik als achterwiel en de Aero 4-Spoke is voor zowel voor als achter verkrijgbaar.

Baanbrekende aerodynamica

CADEX-ingenieurs voerden aerodynamische tests uit onder meerdere windhoeken om de luchtweerstand te analyseren. Ze gebruikten de som van de verzamelde gegevens om velgvormen te ontwikkelen voor zowel de Aero Disc als de Aero 4-Spoke die het beste presteren in veelvoorkomende windrichtingen. Dit unieke protocol, met consistente en herhaalde methodologie, levert de beste algehele aero-prestaties op in reële rijomstandigheden.

Hyper efficiënt

De Aero 4-Spoke en Aero Disc wielen zijn gemaakt van ultralicht, superstijf 18k carbon materiaal. De nieuwe R3-C40 Aero Hub, met CADEX keramische lagers, Low Friction-naaftechnologie en een 40- tands vrijloop voor onmiddellijke aangrijping toonden in tests aan de trapwrijving met 33 procent en de wrijving bij het uitrollen met 31,5 procent te verminderen in vergelijking met de vorige generatie CADEX Aero WheelSystems. Het resultaat is een WheelSystem dat elke watt aan trapinput in voorwaartse beweging overbrengt.

Totale controle

Een hookless ontwerp met brede 22,4 mm binnenvelgbreedte verhogen de algehele wielsterkte en creëren een rondere, meer uniforme bandvorm met betere zijdelingse ondersteuning van de band en een breder, korter contactvlak. Dit minimaliseert de rolweerstand en zorgt voor een soepeler rijgedrag. Met tubeless banden kunnen rijders met een lagere bandenspanning rijden, wat resulteert in een betere efficiëntie, minder vermoeidheid, meer comfort en betere controle onder zware omstandigheden. Schijfremmen zorgen voor krachtiger, consistenter remmen en creëren een aerodynamischer profiel door de zijwaartse luchtweerstand te verminderen. Vooruitkijkend zal Blummenfelt blijven concurreren met de CADEX Tri-frameset en Aero WheelSystems terwijl hij andere doelen najaagt in 2022, waaronder de Ironman World Championshiprace in oktober in Kona, Hawaii.

Het CADEX Tri frame en Aero Wheelsystems zijn vanaf begin 2023 beschikbaar bij CADEX dealers in
de Benelux.


Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van