26-09-2019 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Cannondale Habit NEO review

Bas Schuiten maakte 23 jaar geleden      een flinke smakker met zijn brommer, met als resultaat een verbrijzeld been, een drievou     dig gebroken knie en een zenuwverlamming. Hierdoor is Bas vandaag de dag nog voor twintig procent verlamd in zijn spieren, wat tijdens het fietsen pijn geeft wanneer hij echt kracht moet zetten. Ofwel, bij elk heuveltje of stuk omhoog. Voor Bas is een e-MTB dus een enorme uitkomst om te kunnen blij- ven biken, zowel in Nederland als buiten onze landsgrenzen. Hij leek ons dan ook de geschikte testpersoon om in het Oostenrijkse Alpenbach kennis te maken met de gloednieuwe Cannondale Habit Neo. Hieronder lees je zijn bevindingen.

Cannondale Habit Neo 2020 test review2

De Cannondale Habit Neo is geschikt voor zowel een nieuwe generatie mountainbikers die net kennismaakt met de sport als voor de serieuzere rijders. Deze trailbike heeft 140 millimeter veerweg voor en 130 millimeter achter en rijdt met de nieuwe generatie Bosch performance XC-motor. Deze is dertig procent kleiner en krachtiger dan de vorige uitvoering. Cannondale was een van de ontwikkelings-partners van Bosch en heeft zodoende de motor ook echt een integraal onderdeel van de fiets weten te maken. De accu heeft twintig procent meer capaciteit dan de vorige, namelijk 625 watt.

De motor van de Cannondale Habit Neo wordt beschermd door een aluminium Skidplate met koelingsgleuven. Deze plate is opnieuw ontworpen, om onder alle omstandigheden koeling te geven aan de motor. De fiets is verder uitgerust met 29×2.6” banden en 220/200 millimeter remschijven. De remschijven zijn speciaal ontwikkeld door Magura om optimaal te functioneren op de e-MTB’s, waarbij de nadruk ligt op de extra warmteafvoer. Deze remmen zijn uitgerust met vier zuigers voor en twee achter voor optimale remkracht. Ze zijn zeer krachtig, maar ook erg goed te doseren. Tof om te zien dat er zo nauw wordt samengewerkt met externe leveranciers.Cannondale Habit Neo 2020 test review1

Rijden maar

Eenmaal op de Cannondale Habit Neo bleek het marketingpraatje ook werkelijkheid, na een flinke afdaling van iets meer dan 500 hoogtemeters functioneerden de remmen even soepel als ervoor.

Indrukwekkend is dat alle framematen van de Cannondale Habit Neo individueel zijn ontworpen, de hoek en de positie van de achtervering op elke maat is optimaal gepositioneerd, zodat de fiets de meest ideale afstelling heeft en maximaal voordeel haalt uit de “center of gravity”. Of zoals de productmanager het mooi verwoordde: de kinematica is opnieuw ontworpen, zodat je altijd dezelfde rijkwaliteiten krijgt, onafhankelijk van je lengte en gewicht over de vier maten.Cannondale Habit Neo 2020 test review4

Jerome Clementz (teamrijder Cannondale en exwedstrijdrijder) heeft sinds begin dit jaar een test-Cannondale Habit Neo in zijn bezit en heeft al 1.300 kilometers geklokt. Hij gaf aan dat hem dit, zeker in ‘zijn’ Vogezen, uitgebreide mogelijkheden geeft. Geen liften meer, niet langer vragen om uplifts, maar wel plekken bereiken die voorheen veel moeite kostten. Simpelweg meer rijden. Hij gaf zelfs aan dat zijn conditie vooruitgegaan is sinds hij een e-MTB aan zijn arsenaal heeft toegevoegd.

‘HET IS ALSOF JE AAN HET FIETSEN BENT OP EEN VALS PLAT NAAR BENEDEN IN PLAATS VAN OMHOOG’

Ik mocht de meest mooie versie van de Cannondale Habit Neo testen. We begonnen meteen goed met 500 hoogtemeters naar de top om warm te worden. Dit was, op z’n zachtst gezegd, best pittig. Ik ben net iets te zwaar, heb net iets te weinig conditie, een slechte knie en geen ervaring in de bergen. Na even genoten te hebben van het uitzicht reden we naar beneden over de mooiste en uitdagendste tracks die ik ooit gereden heb. Lef was mijn begrenzende factor, die fiets maakte het allemaal niet uit, die reed even soepel naar beneden als omhoog

Cannondale Habit Neo 2020 test review5

Opvallend was hoe makkelijk de fiets loskomt bij kleine heuveltjes, dat verwacht je in eerste instantie niet gezien het gewicht van 23,7 kilogram. De Cannondale Habit Neo voelt neutraal aan en stuurt strak en direct. Het was ook tof om de reacties van de andere journalisten te zien, die op voorhand het nut van een e-MTB niet echt inzagen, maar achteraf unaniem besloten dat deze Habit Neo een feestje was om op te rijden.Cannondale Habit Neo 2020 test review3

Standjes

De motor van de Cannondale Habit Neo heeft vier standen Eco, Tour, E-MTB en Turbo. Eco en Tour zijn ideaal als je weinig ondersteuning wilt of een klein duwtje in de rug nodig hebt bij een klimmetje. E-MTB gebruik je bij serieus klimwerk en standje Turbo eigenlijk alleen als je geen kracht meer wilt zetten of wanneer je echt extreem steile stukken wilt tackelen. Ik heb de Turbo-stand een keer moeten gebruiken, dit was tijdens een klim met stukken tussen de twintig tot dertig procent over een bosgrond-gravelpad. Bizar wat een souplesse die fiets biedt als je omhoog fietst in de stand e-MTB. Je fietst naar boven met een dikke glimlach op je gezicht, de hoogtemeters glijden gemakkelijk onder je banden door.

Het is alsof je aan het fietsen bent op een vals plat naar beneden in plaats van omhoog. Het is even wennen, maar al snel ontdek je het plezier. Ineens kan je trails, die je normaal alleen zou gebruiken voor de afdalingen, omhoogklimmen. Je klimt hoger en verder. En vooral langere stukken waar je normaal gesproken een skilift of uplift voor zou zoeken.

Maar ook in Nederland heb je er profijt van, je rijdt langere stukken, of meerdere malen achter elkaar dezelfde trail.

De Cannondale Habit Neo is echt bedoeld om over de tracks te racen. Maar ook voor de fietser die niet over de conditie beschikt of die een lichamelijke beperking heeft is dit een uitkomst, je kunt instellen hoe zwaar je wilt fietsen. Ook voor mij bleek het welkom. Geheel tegen de verwachting in had ik geen last van mijn knie. Dat voelt echt als een bevrijding.Cannondale Habit Neo 2020 test review

Cannondale biedt de Habit Neo aan in vier smaakjes:

  • Habit Neo 4 voor 4499 euro
  • Habit Neo 3 voor 4999 euro
  • Habit Neo 2 voor 5999 euro
  • Habit Neo 1 voor 7999 euro
  • Check cannondale.com voor alle informatie.

TEKST: BAS SCHUITEN FOTO’S: CANNONDALE

Meer lezen? De volledige test of review van de Cannondale Habit Neo lees je ook in UP/DOWN #3 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat jeUP/DOWN of Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Cannondale Habit Neo kun je ook terecht op de website van Cannondale. Volg ons op op Facebook en Instagram!

 van