20-03-2023 - Nieuws, Wielrenblad

Cannondale – SuperSix Evo gen4

Cannondale’s nieuwe SuperSix EVO is de ultieme evolutie van de moderne wegracemachine. De vierde generatie van Cannondale’s premium racefiets is de lichtste, meest aerodynamische versie tot nu toe.

Cannondale luidt een heel nieuw tijdperk van snelheid in met de lancering van de volledig geëvolueerde SuperSix EVO racefiets. “We hebben de SuperSix EVO opnieuw ontworpen om overal sneller te zijn,” zegt Sam Ebert, Cannondale Road Bike Product Manager. “Toen we de nieuwe SuperSix EVO ontwikkelden, wisten we dat hij topklasse moest zijn op het gebied van gewicht en aerodynamica, maar nog belangrijker was dat hij de kwaliteiten moest behouden waarvoor hij legendarisch is geworden: rijgedrag, snelheid en een ongelooflijk soepel rijgedrag. Het resultaat is een machine met de luchtweerstandsreductie van een aerofiets die nog lichter is dan zijn voorganger.”
De SuperSix EVO, die meer dan tien jaar geleden werd geïntroduceerd, is een pijler van Cannondale en het profpeloton gebleven en vertegenwoordigt consequent het summum van wegrace-innovatie. De 2023 SuperSix EVO zet de standaard voor snelheid en prestaties hoger dan ooit tevoren. 2023 markeert ook de introductie van LAB71, een nieuw level van Cannondale producten die de hoogste uitdrukking van vakmanschap en het hoogtepunt van meer dan vijftig jaar fietsinnovatie en design vertegenwoordigen. LAB71 is een nieuwe grens van prestatie, bereikt door verhoogde engineering, materialen en afwerking. De nieuwe LAB71 SuperSix EVO is de eerste van wat er nog gaat komen. Voor de nieuwe LAB71 SuperSix EVO heeft Cannondale hetzelfde team van aerodynamici en ingenieurs gebruikt dat de ultrasnelle SystemSix aero racefiets heeft gemaakt, en ze hebben een vergelijkbare, volledig gesystematiseerde aanpak gevolgd bij het ontwerpen van de nieuwe EVO.


De frameset, zadelpen, het stuur en wielen zijn allemaal samen ontworpen. Elk is superieur op zichzelf, maar ze zijn ontworpen om de prestaties van het geheel te verbeteren wanneer ze samen worden bereden. Door duizenden CFD (Computational Fluid Dynamics) iteraties en weken van windtunnel werk, concentreerde het team zich op het maximaliseren van de gebieden met het grootste potentieel voor luchtweerstand reductie, terwijl al het andere teruggebracht werd om volledige aero-fiets prestaties te leveren, zonder het aero-fiets gewicht. Cannondale’s nieuwe Series 0 carbon constructie op de LAB71 SuperSix EVO maakt gebruik van geavanceerde materialen en processen die vanwege hun complexiteit en kosten zelden voorkomen in de fietsindustrie. Deze geavanceerde vezel en nano-hars composiet heeft uitzonderlijke trek- en druksterkte eigenschappen, waardoor Cannondale ingenieurs meer kunnen bereiken met minder materiaal. Het resultaat is een frame dat slechts 770 gram weegt voor een volledig gespoten en bouwklare maat 56, terwijl het ook de weerstand vermindert en het reactievermogen, rijgedrag en handling van de vorige generatie verbetert. Met zijn uitgekiende selectie van onderdelen weegt de complete LAB71 SuperSix EVO slechts 6,8 kg.


Bovendien bespaart de SuperSix EVO dankzij verfijnde buisvormen en een volledig gesystematiseerd ontwerp maar liefst 12 watt vermogen bij 45 km/u ten opzichte van de vorige versie. Het resultaat is een racemachine die zich kan meten met de pure aerofietsen op de vlakke wegen en kan dansen met de pure klimfietsen in de bergen. Als onderdeel van hun systeem-geïntegreerde aanpak heeft Cannondale samengewerkt met het legendarische motorsport ontwerpbureau MOMODesign voor het volledig geïntegreerde SystemBar R-One carbon stuur en de stuurpen van de SuperSix EVO. Met behulp van de weerstand reducerende vormen, aangescherpt door Cannondale’s ingenieurs, brachten ze een nieuw niveau van ergonomische verfijning en stijl naar de cockpit. De gloednieuwe Cannondale HollowGram R-50 wielset is ook samen met de EVO ontwikkeld. De uitzonderlijke mix van laag gewicht en aerodynamische efficiëntie maken de HollowGram R-50 wielen bij uitstek geschikt voor de snellere missie van de nieuwe EVO. Zelfs de nieuwe Gripper Aero bidons en ReGrip Aero Cages maken de nieuwe EVO sneller doordat ze perfect aansluiten op de framevormen, de luchtstroom afvlakken en de luchtweerstand verminderen. In de kooien past ook elke standaard ronde bidon.

Een nieuw Delta stuurbuisontwerp zorgt voor volledig verborgen kabelgeleiding, terwijl het frontale oppervlak van de balhoofdbuis wordt verkleind voor een betere aerodynamica. Een BSA bottom bracket shell met schroefdraad houdt alles vertrouwd en eenvoudig, en met de mogelijkheid om banden tot 30mm breed te monteren (met een volledige 6mm speling aan elke kant), is de SuperSix EVO klaar om dag in dag uit te racen en te trainen. Voor die lange trainingsdagen is de nieuwe EVO compatibel met Cannondale’s SmartSense, een intelligent systeem van verlichting en een naar achteren gerichte radar dat rijders helpt zichtbaar en bewust te blijven van hun omgeving, inclusief voor naderende voertuigen. De geheel nieuwe LAB71 SuperSix EVO zal beschikbaar zijn als frameset (maten 44 – 58) en als complete fiets (maten 44 – 61). SuperSix EVO Hi-MOD zal beschikbaar zijn in twee modellen, maten 48 – 61. De SuperSix EVO Carbon zal verkrijgbaar zijn in twee modellen, in de maten 44 t/m 61. De MOMO Design SystemBar R-One komt op de LAB71 en Hi-MOD 1 modellen. Zie de prijzen van de SuperSix EVO in de dropbox file.
Ga voor meer informatie over de gloednieuwe SuperSix EVO naar www.cannondale.com


Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!

 van