24-11-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

Cannondale SuperSix Evo SE – Review

Cannondale SuperSix Evo SE – Cannondale staat in de gravelscene misschien wel het meest bekend om haar fietsen met een lefty, de zogenaamde verende voorvork die slechts over één poot beschikt. Maar daarnaast hebben ze ook nog de SuperSix Evo SE in het assortiment, een hybride tussen een gravelbike en crosser die vooral gemaakt lijkt te zijn om hard te gaan. Hoe doet deze gravelbike het op de Nederlandse paden?

De Cannondale SuperSix Evo SE is de snelle gravelracer van Cannondale, met nadruk op ‘racer’. Deze fiets is gemaakt om snel te gaan op onverhard terrein en dat is vrijwel overal in terug te zien. Zo is het carbon frame hetzelfde frame dat Cannondale ook gebruikt voor hun cyclocross-fiets, de SuperSix Evo CX. Het betekent dat de geometrie vrij agressief is en het frame een vrij korte wielbasis heeft om zo goed mogelijk de korte bochtjes te maken die typisch zijn voor het veldrijden. Het frame is vanzelfsprekend dan ook vrij stijf en geeft niet veel mee, maar er is gelukkig wel ruimte om maar liefst 45 millimeter brede banden te monteren. Daarnaast is het frame zelfs aerodynamisch geoptimaliseerd, zodat je op hoge snelheid nog eens extra seconden winst pakt.

Naast de geometrie springt de kleur van het frame in het oog. Het lichtblauwe Cool mint, zoals Cannondale het zelf noemt, is een fraaie pasteltint die wel vaker gebruikt mag worden op frames. De Sram Rival eTap-groepset waarmee de fiets is afgemonteerd is wat ons betreft een goede keuze. Het schakelt niet alleen soepel, maar ook de relatief grote shifterbuttons zijn perfect voor kouder weer wanneer we niet ontkomen aan dikke handschoenen. Door het 46-33 dubbele voorblad en de 10-36 cassette is het bereik qua versnellingen gerust enorm te noemen. De DT Swiss CR 1600 Spline-wielen sluiten ook goed aan bij de fiets: een strakke en bomb-proof wielset met een interne breedte van 22 millimeter, perfect voor dikke gravelbanden, in dit geval de Vittoria Terreno Dry in de veertig millimeter-variant, een snelle gravelband die bovendien standaard tubeless wordt gemonteerd op de Cannondale SuperSix Evo SE.

Gravelcrosser

Op de weg voelt de Cannondale SuperSix Evo SE bijna aan als een racefiets. De cross-geometrie van het frame zit misschien wel dichter bij een racefiets dan bij sommige gravelbikes, vandaar dat ie op het asfalt natuurlijk aanvoelt. Ook snelheid vasthouden is een makkie met deze fiets, al helpen de Vittoria-banden met een glad loopvlak in het midden hier natuurlijk ook goed in mee. Als we doorknallen naar wat snelle hardpack gravelstroken verandert het gevoel eigenlijk nauwelijks, we hebben vooral steeds meer het idee dat deze SuperSix gemaakt is voor snelheid. In bochtjes met los zand missen de banden wat grip, maar met af en toe een voetje uit het klikpedaal laat ie zich toch makkelijk corrigeren.

Ondanks de agressieve geometrie valt het qua comfort niet tegen. De dikke banden filteren natuurlijk al genoeg road buzz weg, maar de Knøt-zadelpen biedt ook nog extra demping via een kleine uitsparing vlak onder het zadel. De cockpit voelt wel weer wat harder aan. En hoewel dit ervoor zorgt dat de Cannondale SuperSix Evo SE lekker direct stuurt betekent het wel dat onze handen en armen op grovere stukken soms wat harde klappen moeten opvangen.

Om te kijken hoever we met de Cannondale SuperSix Evo SE kunnen gaan besluiten we wat singletracks en technische stukjes op te zoeken. Op de stukjes met veel flow en kombochten kunnen we lekker doorknallen, maar ook als het technisch wordt stelt de SuperSix niet teleur. De cross-geometrie maakt korte bochtjes, steile klimmetjes en los zand net een stukje makkelijker dan we gewend zijn. De Sram Rival-groep schakelt strak en intuïtief, en als we op de trappers staan en flink aanzetten blijft het wisselen van versnelling feilloos gaan.

Vanwege z’n directe stuurgedrag en cross-geometrie is de Cannondale SuperSix Evo SE geen fiets die iedereen zal kunnen bekoren. Als je van lange relaxte dagen over gravelwegen houdt is deze fiets wellicht iets te agressief, maar voor de gevorderde gravelaar die af en toeflink gas wil geven is het een heerlijk apparaat. Het stuurgedrag is lekker direct en je krijgt veel feedback van de fiets, waardoor je precies voelt wat ie doet. Op de singletracks voelen we ons als een kind in de speeltuin, en op brede gravelwegen kunnen we de gashendel opentrekken. Perfect om het speelse van crossen en de snelheid van gravelracen te combineren.

Specificaties van de Cannondale SuperSix Evo SE

Frame: SuperSix Evo CX Carbon
Voorvork: SuperSix Evo CX Carbon
Shifters: Sram Rival eTap AXS
Remmen: Sram Rival hydraulic disc
Stuur: Cannondale 2
Stuurpen: Cannondale 2
Zadel: Prologo Dimension AGX, Tirox
Zadelpen: HollowGram 27 SL Knøt
Wielen: DT Swiss CR-1600 Spline
Banden: Vittoria Terreno Dry TNT, 700x40c
Crankset: Sram Rival Dub X-range, 46/33
Achterderailleur: Sram Rivale Tap AXS
Cassette: Sram Rival XG-1250, 10-36
Gewicht: 8,72 kg
Prijs: € 4999

Kijk hier voor meer info over de Cannondale SuperSix Evo SE: cannondale.com

Tekst en beeld: Merlijn Spenkelink


Dit artikel komt uit het magazine Wielrenblad #3 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van