30-03-2018 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Getest: Cannondale Trigger 1

Hustle or Flow? Grip to the Max! De Cannondale Trigger 1, is de all-mountain bike van Cannondale, mede dankzij de 27,5” wielen en 150 millimeter veerweg. Het is hiermee het broertje van de bekende Jekyll, de enduro- versie. De fietsen delen hetzelfde frameconcept en zijn voor 2018 flink onder handen genomen. Met als resultaat een compleet nieuw frame en veersysteem: verdwenen zijn de iconische Lefty-vork en de Fox Dyad-shock, nieuw zijn de Fox 34-vork en Gemini-shock.

Tekst Fedde Taekema Foto’s Harm Spoelstra

De test – Cannondale Trigger 1

Cannondale heeft ons een Cannondale Trigger 1 toegestuurd en wij hebben deze afgelopen tijd over serieuze trails gereden. Dat de Trigger 1 het topmodel van de serie is, dat zie je duidelijk: gelikte carbon shapes, prachtige kleurcombinatie, carbon wielen met bijpassende decals, gouden Fox Kashima coating, een SRAM Eagle 1×12-groep en ga zo maar door. Maar dat mag je natuurlijk ook wel verwachten voor een bike met een adviesprijs van, slik, 7499 euro. Gelukkig zijn er nog twee goedkopere uitvoeringen, beginnend bij 3999 euro.

Cannondale trigger 1 - getest review

Het Frame

Cannondale was een van de pioniers op het gebied van carbon frames en deze jarenlange ervaring zie je echt terug in de fiets: mooie vloeiende lijnen, supernette geïntegreerde kabelloop en een heel laag gewicht. Het frame van de Trigger springt meteen in het oog, carbon voor- en achterframe, carbon shock link, mooie vloeiende lijnen (van veraf heeft hij wel wat weg van een Santa Cruz, wat niet verkeerd is) en de hoog gepositioneerde demper.

Dit is een groot verschil met de vorige versie van de Trigger, waar de Fox Dyad trekkende demper zich net boven de bracket bevond. Het nieuwe ontwerp biedt daarom ook de mogelijkheid om een bidon in het voorframe te plaatsen, handig voor een snel rondje zonder rugzak. De geometrie is wat moderner dan bij de vorige versie het geval was: een kortere achtervork, de bottom bracket is verlaagd, de balhoofdhoek met twee graden verkleind naar 66 graden en de top tube wat verlengd. Het frame is verder uitgevoerd met boost hub-spacing, interne cable routing en een carbon onderbuisbeschermer.

Frame cannondale

Hustle of Flow?

Een van de speciale features van de bike is de verstelbare achtervering. De door Cannondale en Fox samen ontwikkelde Gemini-shock heeft namelijk twee standen: Hustle en Flow. Deze zijn met een hendel op het stuur te switchen. Waarbij Flow de demper volledig open zet en 145 millimeter veerweg heeft, bij de Hustle-stand wordt dit gereduceerd tot 115 millimeter.

De Hustle-stand is zo ontworpen dat het eerste gedeelte van de veerweg net zo soepel is als bij de Flow-stand, pas in het laatste gedeelte van de veerweg wordt deze begrensd, zodat er niets ingeleverd wordt op grip of comfort. Het kost wel wat meer tijd om de demper in te stellen, naast de Hustle- en Flow-stand zijn er ook de Sag-, Rebound- en 3 Position Open Mode adjust-instellingen. Het heeft ons wel een aantal runs gekost om de shock goed afgesteld te krijgen. Maar dat is het helemaal waard, wanneer de instellingen kloppen hoef je eigenlijk alleen nog maar de hendel op het stuur te gebruiken: Flow voor afdalingen en Hustle voor klimmen en snelle vloeiende trailsecties.

Vork

De bike heeft een Fox Factory Float 34-vork met 150 millimeter veerweg. Ook deze heeft veel instelmogelijkheden: onder andere Compressie, Rebound, 3 Position Open Mode en een Fit 4 cartridge. Rechtstreeks uit de doos voelt de vork al supersmooth aan, de Kashima-coating is glad als ijs. Je merkt echt dat de vork en demper goed op elkaar zijn afgesteld, de fiets is heel gebalanceerd.

Vork cannondale trigger 1

Wielen en banden

Cannondale trigger 1 heeft brede carbon Hollowgram-velgen die zorgen ervoor dat de 2.3” Maxxis Minions een mooi breed profiel hebben en dat ze met lage bandenspanning zijn te rijden. Wat je ook direct merkt als je op de bike rijdt: veel grip en het zien van de brede band geeft veel vertrouwen bij technische stukken. Een van de testrijders was er zo van onder de indruk dat hij dacht dat hij op een 29’er had gereden.

Banden Cannondale trigger 1

Drivetrain

We zijn al jaren fan van 1×11-drivetrains; zonder voorderailleur geen rammelende of aflopende kettingen meer. Maar dit gaat soms wel ten koste van het zwaarste of lichtste verzet, daarom is de 1×12 Eagle drivetrain van SRAM een welkome toevoeging. De XO1 Eagle-groep heeft een bereik van 10-50t verdeeld over twaalf versnellingen. Met name in het buitenland, waar afdalingen regelmatig verdiend moeten worden met lange steile klimmen is dit een verademing.

Na een druk op de knop schiet(!) de RaceFace Turbine dropperpost omhoog, zet je de shock in Hustle-mode en rij je rustig omhoog op het 50t-blad, zodat je nog voldoende energie hebt voor de afdaling, waar het natuurlijk uiteindelijk allemaal om gaat. Alhoewel de fiets zonder kettinggeleider geleverd wordt, is de ketting er tijdens het testen nooit af gevallen.

Remmen en cockpit

De SRAM Guide RSC-remmen voelen heel natuurlijk aan, de remkracht is eenvoudig te doseren en met lange afdalingen blijven ze constant werken. Deze luxe uitvoering heeft als voordeel dat het contactpunt op de lever is in te stellen, wat een handige feature bleek tijdens het wisselen van rijder, iedereen heeft zijn eigen voorkeur. De cockpit van de Trigger is eigenlijk het enige waar wij wat gemengde gevoelens over hebben.

Een 780 millimeter breed carbon stuur, 45 millimeter stuurpen en prima locking grips zijn helemaal up-to-date, maar al het kabelwerk zou toch wel wat netter mogen. Twee remkabels, één shifter, één dropper en één voor de shock, het is al met al een drukke cockpit. Links zit de lever van de dropper netjes onder de handlebar, maar de lever van de shock steekt best wat uit en deze is tevens vrij hoog. Als dit onze eigen bike zou zijn, zouden we proberen om het geheel met krimpkous of tape te fatsoeneren, zodat de cockpit net zulke cleane looks krijgt als de rest van de bike.

Conclusie: Rij Impressie

Cannondale Trigger 1, heeft grip heel veel grip, dat is het eerste wat naar voren komt tijdens het rijden. De combinatie van de uitstekende vering en de Maxxis Minions zorgt ervoor dat je overal tractie hebt. Boomwortels, off-camber, losse stenen? Geen probleem voor de Trigger. Iedere run gaan we sneller en sneller, op zoek naar de limiet, die ver weg blijkt te liggen. De bike voelt speels aan, mede door de korte (420 millimeter) chainstay kan je de bike heel precies positioneren. Technische stukken trails rijd je met een grote grijns moeiteloos op en af. Hierbij helpt het lage gewicht van de bike natuurlijk ook. Het is een echte “all mountain, all day” bike, voor snelle XC-rondjes in Nederland en dikke trails in het buitenland. Als je beneden bent weet je niet hoe snel je weer omhoog moet voor de volgende run!

Verder is de Cannondale Trigger 1 opmerkelijk stil, geen gerammel van aandrijving, kabels of klapperende vering. Ook dit draagt bij aan het solide en vertrouwde gevoel van de bike.

De nieuwe Trigger is een bike waaraan alles klopt, we zouden dan ook niks willen upgraden. Tijdens de testperiode was het de meest gewilde fiets onder de testrijders, met moeite hebben we hem weer terug aan Cannondale gegeven. Graag hadden we de Trigger nog langer getest.

Meer informatie over de Cannondale Trigger 1, is te vinden op de website van Cannondale


Deze review is over de Cannondale Trigger 1, is afkomstig uit het UP/DOWN mountainbike magazine #3 2017. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Koop dan de laatste editie in de Soul Webshop of word dan voor het gemak abonnee . Wil je liever het het magazine online lezen? Geen probleem! Download dan het magazine online via onze Soul Kiosk App.

Natuurlijk zijn we ook te volgen via Facebook en Instagram.

 van