24-11-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap – Review

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap – Uitgetrokken en breed gevormde buizen, een agressieve geometrie, hoge velgen. Het zijn de typerende kenmerken van de hedendaagse aerodynamisch gevormde racefietsen, ook wel aerobikes genoemd. De een vindt het prachtig, terwijl de ander toch liever een klassiek frame ziet. Een ding weten we zeker: deze bolide van Canyon is geen grijze muis.

Het is vrijwel dezelfde fiets waar Mathieu van der Poel de Ronde van Vlaanderen op won, en dat is niet voor niets: de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap is een racemachine pur sang. Het frame is zo aerodynamisch mogelijk gemaakt, om zo hard mogelijk te kunnen fietsen zonder kostbare wattages te verspillen. De hoge wielen van Zipp completeren het zwart-witte frame, dat is afgemonteerd met een Sram Force elektronische groepset. Deze fiets schreeuwt snelheid.

En die snelheid moet makkelijker te halen zijn op een fiets zoals de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap. Het frame is naast aerodynamisch ook nog eens knetterstijf en hij ziet er goed uit, de zwart-witte kleurstelling oogt fris en modern. De Zipp 404 Firecrest-wielen passen hier perfect bij met hun grote witte decals op de 58 millimeter hoge velgen, die voorzien zijn van het kenmerkende golfbalpatroon om ze nog sneller door de wind te doen snijden. Op het voorwiel ligt een 25 millimeter band en achter een 28 millimeter variant, om de luchtweerstand zo ver mogelijk te minimaliseren.

De Sram Force eTap AXS-groepset waarmee de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap is afgemonteerd kennen we ondertussen al wat langer en is een prachtige groep. Het draadloze, elektronische schakelen gaat soepel, al zijn we wel een tikkeltje verbaasd over de vertandingen: met 50-37 voorbladen en een 10-28 cassette is de range voor ons gevoel wat klein, en ondanks dat het geen klimfiets is zou bijvoorbeeld een 10-33 cassette niet misstaan. De crank zelf is ook nog eens voorzien van een Quarq-powermeter, iets wat op een fiets zoals de Aeroad eigenlijk niet mag ontbreken.

Dan is er nog de unieke Canyon CP0018 Aerocockpit, die in de breedte verstelbaar is. Deze is op drie verschillende standen te monteren: 39,41 en 43 centimeter. Met slechts twee boutjes per kant zit het geheel stevig vast. Deze stuurbreedtes zijn ook nog eens afgesteld op de grootte van het frame: bij de kleine maten valt het stuur nog wat smaller, en bij de grootste maten wat breder. De kabels lopen vanzelfsprekend volledig door het frame van de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap, dat ziet er niet alleen strak uit, het biedt ook nog eens aerodynamische voordelen.

Laagvliegen

Woosh, woosh, woosh. Het geluid als we even flink aanzetten met de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap klinkt als gevolg van de hoge carbon wielen en het stijve frame bijna als een opstijgende helikopter. Naast de agressieve geometrie en looks maakt zelfs het geluid van deze fiets duidelijk dat we flink gas moeten geven. En toegegeven, als we eenmaal onderweg zijn willen we ook niet veel anders. Het voelt aan als een solide geheel waarbij elke trap raak is. De wattages schieten vanuit onze benen in een rechte lijn naar het asfalt waar ze worden omgezet in pure snelheid; het is een genot om op te fietsen, ondanks dat het comfort soms wat minder is.

Maar eerlijk is eerlijk, met een racemonster als de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap onder onze kont zijn we ook niet op zoek naar comfort, we willen simpelweg de snelste zijn. Als we met een groepje op pad zijn krijgen we naast complimenten over de Canyon ook de kans om te kijken hoe deze het heuvelland rondom Nijmegen overleeft; met z’n 7,9 kilogram is het natuurlijk geen klimfiets. Op de steile pukkels als de Oude Holleweg merken we dat ie niet helemaal in z’n element is, maar als we op meer lopende klimmen omhoog rijden merken we dat het toch relatief makkelijk is om de snelheid vast te houden.

Als we eenmaal de dijk op draaien merk je het aerodynamische voordeelpas echt: het kost beduidend minder moeite om met een snelheid van veertig in het uur rond te trappen. Met de hoge Zipp-wielen is het wel zaak om op de wind te blijven letten. Hoewel ze in een rechte lijn heel stabiel aanvoelen heeft zijwind natuurlijk relatief veel vat op de wielen en het frame, wat we soms een beetje terug voelen in het stuurgedrag.

De Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap is zonder twijfel een fiets die gemaakt is om op te koersen. Z’n aerodynamische voordelen en stijfheid zorgen voor een paar procentjes extra ten opzichte van de concurrenten, en ook de looks zijn opvallend genoeg. Voeg daar de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding waar Canyon bekend om staat aan toe en je hebt een fantastische racemachine.

Specificaties Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap

Frame: Canyon Aeroad CF SLX Disc
Voorvork: Canyon FK0060 CF Disc
Shifters: Sram Force eTap AXS
Remmen: Sram Force eTAP AXS
Stuur: Canyon CP0018 Aerocockpit
Stuurpen: Canyon CP0018 Aerocockpit
Zadel: Selle Italia SLR Boost Superflow titanium
Zadelpen: Canyon SP0046 Aero Seatpost
Wielen: Zipp 404 Firecrest
Banden: Continental Grand Prix 5000 25/28mm
Crankset: Sram Force D1 AXS Powermeter
Achterderailleur: Sram Force AXS
Cassette: Sram Force XG-1270, 12-speed, 10-28
Gewicht: 7,9 kg
Prijs: € 6499,00
Kijk voor meer info over de Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap op de website van Canyon.

Tekst: Merlijn Spenkelink
Foto’s: Sjoerd van ’t Hul & Merlijn Spenkelink


Dit artikel komt uit het magazine Wielrenblad #3 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van