15-10-2019 - Nieuws, Wielrenblad

CANYON AEROAD CF SLX 9.0 SL expert review

‘Door de nieuwe SRAM RED eTap AXS-groep te combineren met een 980g wegend frame en Zipp 404 Firecrest wielen is dit een van de snelste bikes op de markt. En dankzij de exclusieve rode Katusha-kleurstelling ziet hij er ook nog eens prachtig uit!’ Zo presenteert Canyon de Aeroad CF SLX 9.0 SL op hun website. Wat moet je daar nu nog aan toevoegen?

Nou, misschien het volgende. gaat alweer een flink aantal jaren mee. Er is inmiddels ook een schrijfrem-uitvoering, maar deze testfiets heeft nog de ouderwetse velgremmen. Hebben we hier te maken met oude wijn in nieuwe zakken? Een modern kleurtje op een frame dat aan vervanging toe is? In elk geval is er van kraaienpootjes bij de Aeroad nog geen enkele sprake. De afwerking van het frame staat nog steeds op het hoogste niveau. Het frame oogt nog altijd slank en elegant. Met name met de manier waarop zadelpen en cockpit in het frame zijn geïntegreerd steekt de Aeroad veel concurrenten nog altijd de loef af. Canyon was zijn tijd destijds ver vooruit, geen wonder dat dit frame zoveel liefhebbers kent. Canyon levert de Aeroad, behalve in het zwart dat we inmiddels wel gezien hebben, nu ook in Katusha-teamoutfit. Het is op de foto’s helaas slecht zichtbaar, maar de felrode voorkant van de fiets loopt naar achteren toe geleidelijk over in een meer bordeauxkleurig rood. Een afwijkende kleurcombinatie, die samen met de zwarte ‘jasbeschermer’ zorgt dat de fiets er in het echt adembenemend uitziet. In deze oorlogskleuren oogt de Aeroad alsof hij kersvers geïntroduceerd is.

Wat gedeeltelijk ook zo is, want de gemonteerde 12 speed SRAM Red eTap AXS-groep vertegenwoordigt het modernste dat er te koop is. De groep is zelfs zo modern dat deze eigenlijk met schijfremmen geleverd hoort te worden en er dus geen bijpassende Direct Mount remklauwen beschikbaar zijn, waardoor de Aeroad het moet doen met SRAM’s S-900 exemplaren. Slechts een kwestie van branding natuurlijk, want de (af)werking is van overeenkomstig niveau. Een voordeel van de draadloze eTap-groep is dat de versnellingskabels niet weggewerkt hoeven te worden, die zijn er immers niet. Het maakt dat de cockpit en de rest van de fiets er prachtig schoon uitzien. De Zipp 404 Firecrest-wielset tot slot, is de jongste versie van een wielset die al vele jaren misschien wel de beste allround wielset is. Canyon levert de Aeroad met een band van23 millimeter voor en een van 25 millimeter achter, maar 25 millimeter past voor ook prima en dat zou onze keus zijn bij vervanging.

Dan het rijden. De afgelopen tijd zijn er door andere (top)merken een aantal gloednieuwe disc-aerobikes gepresenteerd en de kick van die fietsen zit nog vers in ons systeem. We zijn dus benieuwd hoe deze ‘oudgediende’, nota bene met velgremmen, zich houdt tegen het geweld van de nieuwkomers. We zijn ronduit verbaasd als we de eerste kilometers maken met de Katusha-Aeroad. Een groot deel van die verbazing komt op het conto van het gewicht van de Aeroad. Zes komma acht kilo is ronduit licht, zeker voor een aerobike. Het is zo’n halve kilo lichter dan de jongste generatie disc-aerobikes, inclusief de disc-Aeroad, en dat voel je: de voorwaartse drang is enorm. Maar het zijn niet alleen het gewicht en de bijbehorende responsiviteit die verbazen. Het feit dat het frame van een velgremfiets geen remkrachten hoeft te verteren, maakt dat het net wat vergevingsgezinder kan zijn. Daardoor voelt deze aerofiets helemaal niet plankhard aan en wordt ons tevens duidelijk hoezeer we al gewend zijn aan schijfremfietsen. Het maakt hem een minder hardcore snelheidsmonster, maar daardoor wel uitstekend gezelschap in het dagelijks leven.

De Aeroad heeft een ouderwets lage voorkant die misschien niet iedereen zal bevallen, maar die wel een heerlijk diepe en gestrekte zit mogelijk maakt. Precies zoals het een aero-bike betaamt. Tot slot is er de magistrale eTap AXS- groep. De Aeroad wordt geleverd met het ‘professionele’ 50-37-crankstel, waardoor je 50-10 als zwaarste verzet kunt trappen. De schakelwerking is perfect, behalve dat 37-28 als lichtste verzet ook professioneel mag heten. Heb je niet de benen om het snelheidspotentieel van de Aeroad waar te maken, dan is een andere cassette op zijn plek.

Het remmen is natuurlijk het punt waar je het verschil met disc-fietsen duidelijk merkt. We hebben alleen op droge, vlakke wegen kunnen rijden en daar vormen de velgremmen vanzelfsprekend weinig tot geen beperking. In die zin is het beeld dat hier geschetst wordt wat vertekend. De switch naar schijfremmen voltrekt zich natuurlijk niet voor niets, de meerprijs in gewicht betaalt zich uit in controle. Desalniet- temin biedt de Aeroad in velgrem-uitvoering een ideaal pakket voor renners die zoeken wat hij biedt: een zo lichtvoetig mogelijke aero-bike. Of voor hen die een tweede fiets hebben voor omstandigheden waarin de remmen van deze Aeroad tekort schieten. Want de Aeroad in deze uitvoering is een uitstervend ras en een fiets om van te watertanden.

  • frame Aeroad CF SLX
  • shifters SRAM Red eTap AXS 12s
  • remmen SRAM S-900 Direct Mount
  • stuur Canyon H36 Aerocockpit CF 74x130mm
  • zadel Selle Italia SLR
zadelpen Canyon S27 Aero VCLS Fliphead
  • wielen Zipp 404 Firecrest (16,5mm interne velgbreedte)
  • banden Continental Grand Prix 5000
  • crankset SRAM Red D1 50-37t
  • derailleurs SRAM Red eTap AXS
  • cassette SRAM Red XG-1290 10-28 12s
  • gewicht 6,8 kilo (maat M, exclusief pedalen)
  • prijs € 6.999,-

Meer informatie over de Canyon Aeroad CF SLX 9.0 SL? Klik dan hier!


Meer lezen? De volledige test of review van de Canyon Aeroad CF SLX 9.0 SL lees je ook in Wielrenblad #3 2019. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen.

 van