30-07-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

CANYON ENDURACE

Vroeger was een racefiets om te racen en dus reden alle wielrenners min of meer op hetzelfde materiaal als de profs. Als recreatief wielrenner was zo’n fiets een soort martelapparaat, dat je in een onnatuurlijke houding dwong en geen enkel comfort bood. Die tijden zijn gelukkig voorbij. Inmiddels dicteert de consument het aanbod, in plaats van de wielerprof. Dat heeft mooie en uiterst comfortabele fietsen voortgebracht. Deze Canyon Endurace is daar een uitstekend voorbeeld van.

Er was een tijd dat het leek of alle Canyons zwart waren, waren maar ook die tijd is voorbij. Deze nieuwe kleur rood is een welkome aanvulling en staat de Canyon Endurace fantastisch. Ook het feit dat hij egaal rood is, zonder striping of iets dergelijks, is een goede keuze geweest. Het geeft de fiets een klassieke, tijdloze uitstraling en het lijdt geen twijfel dat deze fiets over tien jaar nog steeds mooi wordt gevonden. Alleen de bovenzijde van de horizontale buis is grijs gekleurd, met daarin de naam van de fiets. Dat had voor ons niet gehoeven, maar het zorgt wel dat de fiets in lijn is met Canyon’s huisstijl. Behalve de kleur zijn er meer opvallende zaken aan het frame. Zo is er de prachtig weggewerkte zadelpenborging: aan de bovenkant zie je niks en verdwijnt de pen in een slank vormgegeven zitbuis. De borging zit netjes weggewerkt in de oksel van de staande achtervork. Je ziet daar alleen de kop van de inbusbout van, die netjes wordt afgedekt met een dopje.

Op meer plekken is zichtbaar hoe slim deze fiets ontworpen is. Zo sluit het frame perfect aan op de nieuwste generatie (mechanische) Shimano derailleurs, waarvan de kabelaansluiting naar boven gericht is. De kabel verlaat het frame van de Canyon Endurace helemaal achterin, waardoor je slechts een klein bochtje van de kabel ziet, alsof het een Di2 frame betreft. Zeer in het oog springend is verder de VCLS verende zadelpen, bestaand uit twee carbon bladveren. De zadelhoek verstellen doe je door de twee delen ten opzichte van elkaar te verschuiven. Dat vereist wel dat je de pen uit het frame haalt om het borgschroefje aan de onderzijde ervan los te maken, maar zodra je de juiste positie hebt gevonden, hoeft dat in principe nooit meer. Tevens kun je meer of minder setback instellen door de zadelklem om te draaien waardoor je altijd de juiste positie vindt.

Ook de forse banden onder deze Canyon Endurace vallen op. Nu is 28 millimeter eigenlijk maar een maatje breder dan de gangbare 25 millimeter, maar het zijn de velgen die verantwoordelijk zijn voor hun omvang. De DT Swiss E 1800 is een specifieke Endurance wielset met een brede velg. De interne breedte is 20 millimeter, dat is 5 millimeter breder dan de 15 millimeter-velg waarop de banden 28 millimeter zouden zijn. Zodoende zijn de banden in de praktijk 32 millimeter, net zo breed als op een klassieke cyclocrosser. Het is optisch even wennen, maar het went snel. De verdere afmontage is dik in orde, zoals gebruikelijk bij Canyon, met een comfortabel gevormd stuur uit eigen huis, dat ook voor de stuurpen geldt.

Als je gaat fietsen valt meteen het effect van de VCLS-zadelpen op. De vering is absoluut voelbaar en dit blijft de eerste tien minuten van de daaropvolgende ritten ook zo, maar als je eenmaal even onderweg bent, wen je er snel aan en rijdt je op een uiterst comfortabele fietss.

De effectiviteit van de bladveer is enorm. De zijwaartse stabiliteit is dik in orde en ook in de hoogte is er geen sprake van een overmatig op en neer gaande beweging. Als je van jezelf al de neiging hebt te gaan ‘wippen’ op je zadel als je hoge cadans trapt, zul je wel wat extra aandacht aan je techniek moeten besteden. Een groot voordeel van het systeem is dat je de fiets door het plaatsen van een normale zadelpen in een handomdraai verandert in een normale racer.

Wat ons tijdens het fietsen opvalt is de in onze ogen wat aparte keuze van de HG800 11-34-cassette in combinatie met een 36-52-crankstel. Een 52 is voor een Endurance racer geen noodzaak en als een zo licht mogelijk verzet de insteek was, had een 34-50 meer voor de hand gelegen. De 11-34-cassette ontbeert door het grote bereik enkele verzetten waardoor je op het vlakke lastig het juiste verzet vindt als je graag met constante trapfrequentie rijdt. Canyon zal er zijn redenen voor hebben en het is uiterst eenvoudig aan te passen. Een ramp is het dus zeker niet.

We hadden het geluk de Canyon Endurace te kunnen rijden tijdens het schieten van enkele reisreportages in de Alpen en Dolomieten (zie elders in deze editie). Voor deze lange dagen in het zadel – met veel hoogteverschil en wegdek van wisselende kwaliteit – bleek de fiets een ideale metgezel. Klimmen en dalen doet hij als een volbloed racefiets. Bovendien heeft hij een grote hoeveelheid comfort en controle. De fiets is meer dan licht en stijf genoeg om geen enkele snelheidsbeperking te vormen. Afdalen met de forse banden en de goed doseerbare schijfremmen is een feest van ontspanning. Leve de moderne tijd.

  • frame Carbon
  • shifters Shimano Ultegra R8020
  • remmen Shimano Ultegra R8020
  • stuur Canyon H17 Ergobar AL
  • stuurpen Canyon V13
  • zadel Fizik Aliante R5
  • zadelpen Canyon S15 VCLS 2.0 CF
  • wielen DT Swiss E 1800 Spline db
  • banden Continental Grand Prix 5000 28 mm
  • crankset Shimano Ultegra R8000 52-36
  • achterderailleur Shimano Ultegra R8000 SGS
  • cassette  Shimano Ultegra HG800 11-34 11s
  • gewicht 8,1 kilo excl. pedalen
  • info canyon.com
  • prijs € 2.499,-

Dit artikel over de Canyon Endurace komt uit Wielrenblad #2 van 2019 .  Op de hoogte blijven van al het wielernieuws? Abonneer je dan snel op Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van