Canyon Endurace:ON AL 2020 Review

Een E-bike werd vijf jaar geleden nog gezien als hét vervoersmiddel voor de ouden van dagen, een soort scootmobiel op twee wielen, waarmee je opa toch nog zelfstandig een rondje om de kerk kon doen. Inmiddels hebben binnen de fietsindustrie de elektromotor en het bijbehorende accupack een vlucht genomen, werkelijk elk type fiets is inmiddels elektrisch ondersteund aan te schaffen en de gemiddelde fietsenwinkel draait voor misschien wel negentig procent op E-bikes. Tot op heden blijft enkel de wielrenner achter, op een aantal geruchten en een mechanisch dopinggeval na is elektrische ondersteuning een taboe. De fietsmerken lijken hier echter anders over te denken, maar hoe rijdt dat nou? We namen daarom de Canyon Endurace:ON AL 2020 onder de loep.

Als dagelijks woon-werkwielrenner en projectmanager elektrisch transport bij een start-up was ik misschien wel de ideale kandidaat om een elektrische racefiets te testen. Bijkomend voordeel is dat ik jaren op een ‘normale’ Canyon Endurance heb gereden en de Canyon Endurace:ON AL 2020 dan ook gemakkelijk zou kunnen beoordelen. Maar toen de fiets eenmaal in ontvangst was genomen, afgesteld en opgeladen begon de twijfel. Wil ik hier wel op gezien worden? Mag ik mijn ritjes nog wel op Strava zetten? Is het niet een beetje overdreven om mijn nieuwste kledingsetje aan te trekken als ik op een E-bike stap? Ondanks alle twijfels moest ik het toch een kans geven. 

Canyon Endurace ON AL

Op een maandagmiddag met lekker weer en een redelijk tegenwindje fiets ik op de Canyon Endurace:ON AL 2020 naar huis. En dat blijkt eigenlijk helemaal niet tegen te vallen! Volgens Europese regelgeving mogen E-bikes tot ongeveer 25 kilometer per uur ondersteunen, ga je sneller dan stopt de motor. Bij de meeste E-bikes zorgt de motor op hogere snelheden juist voor weerstand en wordt het onprettig om snelheid te houden. De Canyon Endurace:ON AL 2020 is uitgevoerd met een Fazua-systeem, een compacte motor in de trapas in combinatie met een accu, welke aan de onderzijde van de onderbuis is geïntegreerd. De trapasmotor blijkt muisstil en uitermate soepel te ondersteunen. Rijd je eenmaal harder dan de maximale 25 per uur, dan doet de motor gewoon dienst als trapas. Ook op het stuur van de Canyon Endurace:ON AL 2020 zie je niet dat je met een E-bike te maken hebt, geen display of extra knoppen, maar gewoon een strakke Canyon-cockpit. De geometrie van deze Canyon Endurace:ON AL 2020 is exact gelijk aan de normale Endurace, de zit en de stuureigenschappen zijn dus al snel vertrouwd. Het extra gewicht – de fiets weegt inclusief accu 15,2 kilogram – merk je tijdens het insturen van een bocht, maar is niet vervelend. Al het extra gewicht van het aandrijfsysteem zit laag in de fiets, wat bij lijkt te dragen aan een prima stabiliteit.  
Het Fazua-systeem zet je aan op de accu, voordat je deze in de buis plaatst. De accu gaat op slot met een intern slot van Abus en vervolgens kan je op de onderbuis een van de drie ondersteuningsniveaus instellen, wat met kleuren wordt aangegeven. Daarnaast kan je via de ledlampjes zien hoe vol de batterij nog is. De drie niveaus geven een extra vermogen van 100 tot 250 watt, dit zijn dus flinke wattages! De opgegeven actieradius van de Canyon Endurace:ON AL 2020 is maximaal negentig kilometer, afhankelijk van ondersteuning, rijdersgewicht, wind, snelheid, hoogte et cetera. In werkelijkheid denk ik dat de accu ritjes van zestig tot zeventig kilometer prima aankan. 

Canyon Endurace ON

Om het schakelen eenvoudig en doeltreffend te houden is er gekozen voor een 1×11 set-up met een 48-tands voorblad en een 11-42 cassette. Stapjes tussen de versnellingen op de Canyon Endurace:ON AL 2020 zijn vrij groot, maar de kracht van de motor compenseert dit gemakkelijk. De GRX-groep schakelt en remt fantastisch, Shimano heeft wederom de spijker op z’n kop geslagen. Een paar stevige Alex-wielen met 32 millimeter Schwalbe-bandjes, specifiek gemaakt voor E-bikes, zijn niet de lichtste, maar het is wel een zeer degelijke set-up. 

De Canyon Endurace:ON AL 2020 geeft een duwtje in de rug

Een E-bike is niet voor mij, ik ben er trots op dat ik al jaren, ongeacht het seizoen of het weer, dag in dag uit naar mijn werk fiets. Dit is de basis van mijn training voor lange tochten en mijn spreekwoordelijke stok achter de deur. Maar voor wie is een elektrische racefiets, zoals de Canyon Endurace:ON AL 2020, dan wel een goed idee? Het feit dat de fiets niet meer ondersteunt bij hogere snelheden zorgt er in ieder geval voor dat je niet bang hoeft te zijn om in de toekomst je KOM’s kwijt te raken aan E-wielrenners. Ik denk wel dat dit type fiets ertoe kan leiden dat sportief fietsen, zowel in Nederland als in de bergen, voor veel meer mensen bereikbaar wordt. In ons land merk je al snel dat de motor voornamelijk helpt tijdens optrekken en bij een serieuze wind tegen. In het buitenland kan de Canyon Endurace:ON AL 2020 er weer voor zorgen dat het voor sommigen ineens wel mogelijk wordt om een rondje met 2000 hoogtemeters te rijden. Of misschien is dit wel het ideale stuk gereedschap om het niveauverschil met je partner in een klap te compenseren. 

Canyon Endurace ON AL

In alle eerlijkheid, waar ook ik in eerste instantie kritisch keek naar de Canyon Endurace:ON AL 2020, moet ik zeggen dat ik ben gaan denken in mogelijkheden. Deze fiets kan voor veel mensen de sleutel zijn om te genieten van wielrennen, ook voor degenen zonder topconditie of motivatie om altijd maar te moeten trainen. Het feit dat de Canyon Endurace:ON AL 2020 ondersteunt tot het wettelijke maximum maakt dat dit geen verkapte bromfiets is, anders zou het tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Het is gewoon een racefiets welke je geregeld een duwtje in de rug geeft. En dat duwtje is toch wel erg prettig, of ik nou optrek uit een bocht, het Kopje van Bloemendaal over wil of toevallig toch windkracht vijf tegen heb, de Canyon Endurace:ON AL 2020 helpt graag even mee. 

Canyon Endurace ON AL

En zoals we van Canyon gewend zijn is de Endurace:ON AL 2020 mooi ontworpen: een net, strak frame in combinatie met een uitgekiende componentkeuze en een bewezen geometrie, voor een toch wel erg scherpe prijs. 

Specificaties

Frame Canyon Endurace:ON AL (Maat L) 
Voorvork Canyon Carbon 
Shifters Shimano GRX 
Remmen Shimano GRX disc 160mm 
Stuur Canyon H17 Ergo 
Stuurpen Canyon V15 
Zadel Iridium Fitness 
Zadelpen Canyon Carbon 
Wielen Alexrims RXD5C  
Banden Schwalbe E-one Evolution 32mm 
Crankstel Samox 48T 
Achterderailleur Shimano GRX 
Cassette Shimano SLX 11T – 42T 
Gewicht 15,2 kg (exclusief pedalen) 
Prijs € 2.799,-
Info Klik hier


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van