03-02-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Canyon Exceed CFR Review

Strak en met maar een doel voor ogen, zo omschrijven we de Canyon Exceed CFR Team. Inderdaad, nagenoeg dezelfde bike waar een knul genaamd Mathieu van der P. op rondrijdt. En dat merk je aan alles, deze bike doet geen concessies, hard gaan is het enige wat telt. Wij reden er een aantal routes in Nederland mee. We delen onze ervaringen met je.

Canyon Exceed - review

Gezien de nimmer afnemende technologische ontwikkelingen en de toenemende rauwheid van de XC-parcoursen binnen het wereldbekercircuit, was de Exceed wel toe aan een update. De Canyon Exceed CFR is samen met zijn volgevederde broertje Lux het raceduo van Canyon en onder de Exceed-vlag vinden we flink wat modellen, startende vanaf 1799 euro en oplopend tot 6499 euro. De mallen van het frame zijn door de hele linie heen hetzelfde, je rijdt met het instapmodel op dezelfde geometrie als op de duurste versie, enkel de opbouw van componenten en het gewicht is anders. Zeiden we nou ‘enkel’…?

Canyon Exceed - review

Exclusief carbonsoort

Want dat is natuurlijk wel een ding. Wanneer je als merk een nieuwe XC-racer introduceert is dat niet zonder iets aan het gewicht te doen. Nu was de Exceed als geen dikkertje… Met de Canyon Exceed hebben ze er weer 35 gram af weten te schaven, waarmee een los frame in maat medium 835 gram aangeeft op de weegschaal. Nu lijkt 35 gram niet veel, maar als je daarbij optelt dat ze het frame ook langer, slacker en stijver hebben weten te maken, is dat best een prestatie. Dit hebben ze bereikt door het CFR-frame te voorzien van een exclusieve carbonsoort M40X, wat op essentiële punten aan de carbonmix lay-up is toegevoegd.

Canyon geeft wel aan dat dit het productieproces van het betreffende frame bijna twee keer zo duur maakt. Hoewel alle modellen dus dezelfde mallen delen, zit het verschil in het carbon: de duurste CFR-frames wegen 835 gram, de SLX komt uit op 1.105 gram en de CF-frames op 1.312 gram. Hoewel de Exceed iets langer en slacker is, oogt de Canyon Exceed wel agressief. Dit komt voornamelijk door de lange zitbuis en hoge stand-over hoogte, wat lijnrecht ingaat tegen de huidige trend van meer op trail georiënteerde XC-bikes. Canyon legt uit dat deze constructie stijver en sneller is, uiteraard vergt dit wel meer input van de rijder.

Canyon exceed - review

Twee keer kijken

Naast de veranderingen qua geometrie zijn er nog wat fraaie features toegevoegd, de meest in het oog springende veranderingen vinden we aan de voorzijde bij de Canyon Exceed CFR. Het carbon stuur bestaat uit één stuk en geeft de Exceed daarmee een zeer cleane look. Wie twee keer kijkt, ziet ook dat de kabels niet in het frame verdwijnen, maar dat deze in het balhoofdstel lopen. Dit ziet er niet alleen retestrak uit, maar heeft nog twee voordelen. Wanneer gaten in het frame moeten worden geboord voor de kabeldoorvoer dan worden deze gaten verstevigd. Dit resulteert in extra carbon en dus extra gewicht, waar met dit systeem geen sprake van is.

Frictie is verleden tijd

Het tweede voordeel is dat de frictie van kabels minder wordt, doordat ze met het stuur meebewegen. Wij wisten eigenlijk niet eens dat we last hadden van frictie tijdens het sturen, maar mooi dat het met deze bouw verleden tijd is. Net achter de stuurpen zit de IPU, een systeem dat voorkomt dat je stuur in geval van een crash tegen de toptube aankomt. Dit systeem bestond al, maar ziet er nu wat verfijnder uit.

Ook nog het vermelden waard: om je gps een mooi plekje te geven is er een speciale houder voor je Garmin of Wahoo die vastzit op de topcap. Nog meer moois vinden we onder de toptube. Daar zien we de inbusbout om de zadelpen mee vast te zetten. Dit resulteert in gewichtsbesparing en draagt bij aan de cleane look van de Canyon Exceed. De zadelpen zelf is ook het vermelden waard, de VCLS-pen bestaat uit twee delen, waarmee een soort bladveer-constructie ontstaat welke volgens Canyon goed is voor 20 millimeter demping.

Canyon Exceed - review

Het laagste gewicht

Gaan we nog verder naar achteren dan zien we bij de chainstays geen brugconstructie. Kortom, hier kan zich geen modder ophopen. Op de achterbrug zelf is de achterrem met een flatmount gemonteerd, het wiel zit met de ingenieuze Quixle vast in het frame. Aan de andere kant zit de derailleur vast aan het SRAM UDH: de universele derailleurhanger waar we al heel lang op wachtten. Qua opbouw laat de Exceed niets te wensen over: een Fox 32 Step Cast-vork, XTR-groepset met Race Face Next 34T-crankstel (nog lichter dan de XTR-variant), carbon XCR-wielset van DT en een Selle Italia SLR-zadel, aangevuld met de eerder genoemde componenten van Canyon zelf. Een dropper vinden we niet op deze bike, maar wel op het duurste model. Deze CFR gaat voor het laagste gewicht, de versie met de dropper is uiteraard iets zwaarder.

Hoe Rijdt de Canyon Exceed CFR?

De eerste meters op de Exceed maken direct duidelijk dat het serious business is met deze meneer. Elke trapbeweging wordt direct overgebracht in voorwaartse snelheid, waarbij er geen ruimte is voor comfort. Het stuurgedrag is zeer direct en er bestaat geen twijfel over wat deze fiets allemaal kan. Dit vraagt ook direct om een bekwame piloot, de fiets is weinig vergevingsgezind en moet met harde hand worden geleid.

Dat gezegd hebbende, als je de skills in huis hebt rijd je op een racepaard rond. Het extreem lage gewicht en de hoge stijfheid zorgen voor een hoge kruissnelheid op de parcoursen. Hierdoor worden bochten spannender, vliegen we heuvels op en kunnen we eigenlijk niet stoppen met stoempen. Niet omdat het moet, maar omdat zo veel snelheid erg gaaf is. De zadelpen doet zijn best om nog een beetje comfort te bieden, maar daar is het allemaal niet om te doen: zoek je een comfortabele bike, kijk dan elders.

Canyon Exceed - review

De wielen van de Canyon Exceed rollen heerlijk met hun 30 millimeter interne breedte, waarmee we een lage druk kunnen rijden en goede grip hebben op de parcoursen. Het stuur geeft een subtiele demping en samen met de vork (en zeer actief rijgedrag) rol je snel over wortels en oneffenheden heen. De lock-out van de vork zit wel wat onhandig geplaatst, deze zien we, zeker in deze prijsklasse, liever met een matchmaker direct aan de rem in plaats van naast de rem. Nu tikken we tijdens het rijden af en toe tegen de shifter aan.

Wat meer trail gericht

Naast dat hij snel en efficiënt klimt, daalt de Canyon Exceed, in elk geval in Nederland, nog best comfortabel. Uiteraard gaat de achterkant stuiteren, maar niet zo veel als we hadden verwacht. De lagere bottombracket en vork-offset zorgen voor een iets relaxter gevoel dan dat zijn voorganger gaf. Hoewel het grote frame met de hoge stand-over hoogte maar weinig bewegingsruimte geeft, weten we de bike toch prima in bedwang te houden. Voor wie niet voor de aller-, allersnelste tijden gaat is een dropper hier een fijne upgrade. Dat maakt de Exceed net wat meer op trail gericht. Op de vlakkere stukken leg je heel prettig je handen aero-stilo op het stuur om zo nog wat extra seconden te winnen.

Een allemansvriend is de Canyon Exceed zeker niet. De bike is gericht op het behalen van podiumplaatsen, KOM’s en vooraan in de groep rijden. De directe vertaling van kracht naar snelheid vraagt om precies stuurgedrag en geeft geen ruimte voor comfort. Dit is ook van ondergeschikt belang voor rijders die geen concessies doen qua rondetijden.

Specificatie Canyon Exceed

Canyon Exceed CFR Team
Vork: Fox 32 Step-Cast
Drivetrain: Shimano XTR M9100 1×12 i.c.m. Race Face Next SL 34T carbon crankstel
Remmen: Shimano XTR M9100 Race
Wielset: DT Swiss XRC 1200
Stuurpen: Canyon CP0008 XC
Stuur: Canyon CP0008 XC
Handvatten: Ergon GA20 Lock-On
Zadel: Selle Italia SLR
Zadelpen: Canyon VCLS 2.0 Carbon
Prijs: € 5799,-

Tekst en foto’s door Harm Spoelstra


Deze review van de Canyon Exceed komt uit de nieuwste uitgave van Wielrenblad en UP/DOWN #5 2020. kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van