Canyon Grail:ON 8 CF eTap Review

De liefdesbaby tussen een DeLorean en een Tesla Cybertruck, zo oogt de Canyon Grail:ON. Deze gravellaar met elektronische ondersteuning staat op brede banden en grote wielen, oogt snel met dynamische lijnen en het opvallende hover stuur geven de Grail:ON een bijzondere uitstraling. Maar net als de vele gelikte SUV’s die je vandaag de dag op de weg tegenkomt is het altijd maar de vraag of ze ook presteren wanneer het een keertje blubberig wordt. Wij namen de proef op de som en doken de blubber van Hollandia in.

Canyon Grail:ON 8 CF etap?

Een goede gravelbike is breed inzetbaarheid als zowel racefiets, mountainbike en alles wat daartussenin zit. Dit vraagt om een huwelijk van dropbars, een licht frame en een snelle geometrie en bredere, grippy bandjes en comfort. De ON-variant van de Canyon Grail voegt daar nog iets aan toe: ondersteuning. Gezien de Nederlandse heuvels en terrein, zou dit misschien wel eens de beste e-bike toepassing kunnen zijn voor Nederland.

Flinke machine

De Grail:ON start vanaf net geen 5000 euro met de CF 7.0, onze testbike is met 6199 de duurste. Dat koopt je een SRAM Force eTap AXS 12 speed schakelset, Carbon DT Swiss wielen, 50 millimeter brede Schwalbe G-One Bite bandjes en een dikke carbon Hover bar en gespleten VCLS zadelpen. Dat is, samen met de elektronische motor, best veel moois voor die prijs. Wanneer we onze XL aan de weegschaal hangen blijft de meter hangen op 18,1 kilo, zonder pedalen. Keurig in vergelijking met een e-mountainbike, maar desalniettemin wel een gewicht. Wanneer we de Grail:ON geometrie naast die van de gewone Grail houden zien we vooral dat deze langer is op een aantal fronten om zo wendbaarheid en stabiliteit te behouden. De stuurpen is weer relatief kort gehouden op 75 millimeter waardoor deze flinke machine toch goed zou moeten sturen.

Leuk: op de kleinere XXS, XS en S maten worden 650b wielen gemonteerd, de grotere maten krijgen 700c.

Dat gravelen een discipline tussen racefietsen en mountainbiken blijkt, zien we tevens ook terug aan de motor waar in dit geval is gekozen voor een Bosch Performance Line CX-moto, die we in veel mountainbikes terugzien. Deze krachtige motor helpt ook wanneer het plots echt even steil wordt door de krachtige koppel. Volgens Canyon kun je op maximaal 120 kilometer ondersteuning rekenen afhankelijk van het niveau (van de rijder en ondersteunings-modi…)

Zoals bij de meeste e-bikes kies je uit 4 standen waarbij de laagste Eco stand je een klein duwtje in de rug geeft en de maximale Turbo stand je vooruit stuwt. De ondersteuning is progressief, dus past zich aan op jouw input. Ja, je moet wel nog steeds zelf trappen. De batterij is met een sleutel makkelijk in en uit te klikken waardoor je ‘m eenvoudig op kan laden.

Hoe rijdt de Canyon Grail:ON CF eTap?

Wanneer de eerste meters grind onder ons doorschieten, valt direct het comfort op. De 50 millimeter brede banden slokken alles op en de VCLS-zadelpen veert precies goed mee. Dit is goed afgestemd, de vering is enkel van voor naar achteren en blijft zijdelings stijf. Met de handen op de beugels hebben we een comfortabele zit, in de beugels iets meer racey maar nog steeds ontspannen. In het midden van het hover-stuur is de zogeheten flex-zone, waar je op het stuur het meeste comfort hebt. Dit is vooral prettig op lange stroken rechtuit, vanuit hier kun je namelijk niet direct bij de remmen of shifters. In het afdalen biedt het stuur trouwens ook extra grip voor je duim, wat zorgt voor wat meer vertrouwen.

Canyon Grail:ON CF etap stuurgrip

Schakelen is een feestje, zeker wanneer je niet eerder met het eTap systeem gereden hebt. De schakelt niet alleen razendsnel, maar vooral zonder enige moeite, wat het een andere ervaring maakt. De remmen reageren prettig hoewel we voor een buitenlandse trip liever 180 millimeter schijven zouden zien in plaats van de gemonteerde 160 millimeter schijven. Gelukkig biedt de fiets voldoende ruimte om deze om te wisselen. Voor onze ritten in Nederland is de gemonteerde maat meer dan voldoende.

Canyon Grail:ON 8 etape schakelsysteem

Ondersteuning

En dan de motor natuurlijk. We rijden in een groepje van vier over afwisselend terrein, variërend van mountainbike-parcoursen tot asfalt en van blubberige stroken aan de vaart tot schelpenpaden in het bos. De motor zet heel geleidelijk aan op de vlakke stukken en biedt net dat stukje ondersteuning waardoor het allemaal wat minder moeite kost. Zeker in de modderige stukken waarbij je liever net door het gras rijdt voel je dat je hier doorheen rijdt zonder het kleverige gevoel wat je met een analoge fiets wel hebt. Dit is ook heerlijk rijden, het zijn niet onze favoriete secties op de route.

Op de langere vlakkere stroken met goede grip lopen wel we wel tegen het eerste minpunt aan: onze maatjes rijden hier als snel 30 kilometer per uur. En dat is 5 kilometer per uur sneller dan de ondersteuning van de motor, die er op iets meer dan 25 kilometer per uur mee stopt. Hoewel je nagenoeg geen weerstand van de motor zelf voelt, merk je wel dat je op een fiets van 18 kilo rijdt, en dat is best bikkelen om de rest dan bij te benen. Wanneer we solo op pad gaan is dit veel minder een probleem, dan kiezen we gewoon onze eigen snelheid en cruisen we met zo’n 27 kilometer per uur over de paden.

Gebruik van de verschillende standen

Op de technische stukken omhoog is het een waar feestje op de Canyon Grail, hier krijg je immers het welkom zetje in de rug waardoor je net even wat makkelijker omhoog schiet. Dat schieten gaat eveneens hier geleidelijk, enkel op krappe en technische bochten moet je een beetje voorbereid zijn op het plotse aanslaan van de motor, wat je mogelijk uitbalans kan gooien. Maar dit heeft meer met je bekwaamheid als fietser te maken.

Daarnaast is op de klimmetjes de Eco stand voldoende, de Tourstand brengt wat meer spektakel in het geheel doordat je hiermee echt de heuvel op vliegt. De Sport en Turbo stand heb je in onze ogen in Nederland niet nodig, hiermee kun je steil rechtdoor de meest steile stukken oprijden. In de modder is het wel even zoeken naar de juiste balans doordat het wiel natuurlijk wegslipt, maar ook dit draagt bij aan een hoge fun-factor van de fiets.

Canyon Grail:ON 8 CF etap banden

Halve batterij

Qua sturen laat de fiets zich ondanks het grote formaat prima sturen. Bovendien geeft het een hoop vertrouwen op de afdalingen, die de Grail:ON zonder veel moeite opslokt. De batterijduur is inderdaad indrukwekkend. Na diverse ritten van rond de 70 kilometer lengte houden we steevast een halve batterij over, waarbij we grotendeels op Eco hebben gereden en enkele stukken kort de tourstand hebben gebruikt.

Canyon heeft met de Grail:On een puike e-gravelbike op de markt gebracht die zeer capabel is op uiteenlopend terrein. Laat Nederland daar nu net mee vol liggen. Met deze Grail:ON kun je eigenlijk alles in Nederland aan, van fietspad tot bospad tot MTB-parcours. De limitatie van de motor hadden we liever op 32 kilometer per uur gezien, dat zou deze fiets ultiem maken. Helaas hebben we ons te houden aan de Europese wetgeving. Kun je om welke reden dan ook wel een elektronisch steuntje in de rug gebruiken? Dan is deze one-does-all bike een uitstekende keus.

Specificatie en prijs Canyon Grail:NO 8

Vork: Canyon FK0064 CF Disc
Motor: Bosch Performance Line CX (Gen4)
Drivetrain: SRAM Force eTap AXS 12
Remmen: SRAM Force eTap AXS
Wielset: DT Swiss HGC1400 Spline
Banden: Schwalbe G-ONE BITE
Stuur: Canyon CP07 Gravelcockpit CF
Zadel: Fizik Tempo Argo R3
Zadelpen: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Prijs: € 6199,-

Tekst en foto’s door Harm Spoelstra


Deze review van de Canyon Grail:ON 8 CF etap komt uit de nieuwste uitgave van Wielrenblad en UP/DOWN #5 2020. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van