31-08-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Canyon Grizl CF SL 8 – Review

In 2018 shockeerde Canyon de nog jonge gravelwereld met de Grail, een ontwerp dat zijn tijd ver vooruit was. Nu de gravelwereld steeds meer vorm krijgt, de tochten langer worden en de eisenlijst van  rijders groeit, werd het tijd voor Canyon om met een nieuwe gravelracer op de proppen te komen. En zo ontstond de Grizl, een allround gravelaar die volgens Canyon niet gezien moet worden als opvolger van de Grail, maar als een andere kijk op het concept gravelracer. 

Canyon Grizl CF SL 8

Key features

De Grizl is eigenlijk een enduranceracer op anabolen. Canyon heeft heel goed gekeken en geluisterd naar waar de gravelwereld om vroeg. Met een enorme hoeveelheid aan posities om tassen te plaatsen, een derde bidonhouder en 700c banden tot wel 50 millimeter, is het een soort Zwitsers zakmes voor je eerstvolgende bikepackingtocht.

Bagageproof

Het frame is uiteraard van carbon, iets waar Canyon in uitblinkt. Aan de achterkant lijkt hij op de Grail, met dezelfde typische Canyon-driehoek bij de zadelbuis. De voorvork is een standaard type, maar met de mogelijkheid om tassen links en rechts te kunnen bevestigen, iets wat node gemist werd op de Grail. Je kunt tot drie kilogram gewicht aan elke kant plaatsen. Middels twee boutjes kan je op de bovenbuis een toptubebag achter de stuurpen plaatsen. Geen velcro strips meer, maar een strakke manier van bevestigen. Onder de schuine buis nabij de bottom-bracket zit een derde bidonhouderbevestiging. Let op, deze bevestiging vind je niet terug op de duurdere (en lichtere) SLX-versie. Net als de Grail beschikt de Grizl over montagepunten voor hun eigen spatbordsysteem, wat er zeer strak en eigentijds uitziet.  

Canyon Grizl CF SL 8
De geometrie

Het frame heeft een redelijk standaard geometrie voor een gravelfiets. De Grizl beschikt net als de Grail over een vrij lange bovenbuis, een relatief korte stuurpen en een breed stuur, wat we als zeer comfortabel beschouwen op de lange afstanden. De flexende VCLS-zadelpen van Canyon en de 45 millimeter banden resulteren in meer dan genoeg comfort. Vooral de dempende werking van de zadelpen springt eruit, dit komt mede door de zadelpen zelf, maar ook door de plaatsing van de zadelpenklem. Deze zit op zo’n 110 millimeter vanaf de bovenkant van de bovenbuis, wat ervoor zorgt dat er nog meer flex in de zadelpen mogelijk is. Het feit dat de klembout à la Canyon midden in de spray van het achterwiel zit is natuurlijk niet ideaal, maar voor het overige is het een prachtig geïntegreerde constructie. 

Canyon Grizl CF SL 8
Testrit

De gebruikte kleuren en de matte finish zijn zeer eigentijds en de graphics suggereren precies waar de fiets voor bedoeld is, namelijk de gravel uit de grond rijden. Bij het aanzetten, zittend dan wel staand, reageert de fiets zeer direct. Elke trap is raak, wat enorm lekker is op goedlopende singletracks. De tubeless 45 millimeter brede banden samen met de DT Swiss-wielset zijn een genot om mee te rijden. Het frame biedt, in samenwerking met de asymmetrische liggende achtervork, ruimte voor banden tot wel 50 millimeter, maar verliest dan wel de mogelijkheid tot montage van de Canyon-spatborden. De grip van de Schwalbe G-One Bite-banden is ondanks het fijne profiel erg goed, zelfs met steil klimwerk krijgen we het achterwiel niet in een spin, de tractie is spot on, iets waar de stijve achterbrug van de Grizl zeker aan bijdraagt.

Canyon Grizl CF SL 8

Het stuurgedrag is direct, zonder nerveus te worden. Waar de Grail een futuristisch dubbellaags stuur heeft, heeft de Grizl een standaard combinatie van stuur en stuurpen, wat volop mogelijkheden biedt om te experimenteren met andere maten en om je cockpit te customizen voor je specifieke bikepackavontuur. 

Remmen 

Deze CF SL 8-uitvoering is uitgerust met een 1x Shimano GRX-groepset maar ook een 2x-systeem is mogelijk. Onze testfiets heeft een 11-46 cassette, maar de fiets wordt met een 11-42 geleverd. Die past ook wat beter in de Nederlandse omstandigheden, terwijl 40-42 voor de meesten ook in bergen of heuvels zal volstaan. Over de GRX-remmen valt niks te klagen, ze zijn zeer direct en blijken goed te doseren. Eén vinger op de remhendel is genoeg voor een gedoseerde remervaring. Op het moment dat we met meer kracht remmen brengt de Grizl ons terug naar vroeger, toen we als tiener zijdelingse skids deden. 

Canyon Grizl CF SL 8

Vooral de avontuurlijke gravelaar zal deze fiets een verrijking vinden en eindeloze mogelijkheden zien voor meerdaagse bikepacking-tochten. Deze Grizl dient te worden losgelaten in het terrein waar hij voor is ontworpen. Moesten we kiezen tussen een Canyon Grail of een Grizl dan zouden we voor alledaagse gravelritten de Grail kiezen, voor meerdaagse tochten en meer offroad plezier valt de keuze al snel op de Grizl. 

Als bonus is er in samenwerking met Apidura een speciaal voor de Grizl passende tassenset ontwikkeld. De strakke lijnen van het Canyon-frame komen mooi terug in het ontwerp van Apidura, wat deze combinatie tot een lust voor het oog maakt. 

Tech Specs

  • Frame Canyon Grizl CF SL 
  • Voorvork Canyon FK0087 CF Disc 
  • Shifters Shimano GRX RX810, 11-speed 
  • Remmen Shimano RT800 
  • Stuur Canyon HB 0050 Ergobar AL 440mm 
  • Stuurpen Canyon V13 90mm 
  • Zadel Fizik Argo Terra X5 
  • Zadelpen Canyon S15 VCLS 2.0 CF 
  • Wielen DT Swiss G1800 Spline db SH11 
  • Banden Schwalbe G-One Bite 45mm 
  • Crankset Shimano RX810 40T, 11-speed 
  • Achterderailleur Shimano GRX RX812 GS 
  • Cassette Shimano SLX M7000 11-42 11s 
  • Bottom bracket Token Ninja Lite BB4124 PF86.5 
  • Gewicht  9.2 kg excl. pedalen 
  • Prijs € 2.699,- 

Info canyon.com 


Deze route staat in het laatst gepubliceerde magazine: Wielrenblad #2 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van wielrenblad!

 van