Canyon Lux SLX 9.0 Pro Race review 2019

Maar liefst vier jaar liet de opvolger van de Canyon Lux op zich wachten met als gevolg dat deze nieuwe versie in deze test eigenlijk niet meer te vergelijken is met het ‘oude’ model. De nieuwe Canyon Lux is voorzien van alle inzichten, technologieën en ontwikkelingen van nu, gehuld in een zeer clean jasje. Wij reden een paar weken op de Canyon Lux SLX 9.0 Pro Race, die zich in het hogere prijssegment bevindt van de beschikbare range.  

Vergelijk de Canyon Lux hier met andere van zijn soort.

Canyon Lux SLX 9.0 Pro Race test/review 2019

Het is dat er een flink lange demper op het frame gemonteerd zit die je niet kan missen, want qua lijnenspel lijkt de Canyon Lux eerder op een hardtail dan op een fully. De metrische demper zorgt voor 100 millimeter veerweg aan de achterzijde van het carbon frame, terwijl de voorkant voorzien is van een 100 millimeter vork op de duurdere modellen en 110 op de meer betaalbare modellen.    

Het frame van de Canyon Lux is uiteraard ook ontworpen volgens de laatste inzichten: een 74,5 graden zitbuis, 550 millimeter reach (Maat L) en een balhoofdhoek van 69,5 graden. Hoewel dit in XC-land al flink wat is, zouden we persoonlijk hier nog wel een iets slackere hoek willen zien, maar hé …we blijven trailboys Dat geld ook voor het smalle stuur van 720 millimeter en de relatief lange stuurpen, die in onze ogen wat behoudend zijn ingezet. De overall lengte van het frame klopt met deze parts wel, wij zouden persoonlijk dan liever een XL rijden met breder stuur en korte stuurpen.   

De algehele afwerking is à la Canyon weer prachtig. Gewoon: alles mooi. Zoals we ook al bij andere modellen hebben gezien zitten er ook bij de Canyon Lux veel mooie kleine details op. Zo is de kabelgeleiding helemaal intern doorgevoerd, dus ook tussen het frame en de achterdriehoek zie je geen kabels meer lopen. Op het frame voorkomen de Knockblocks dat je remmen of shifter in het geval van een crash tegen je bovenbuis aankomen. Hadden we al gezegd dat er een dropper opzit? Weer een puntje voor de Duitsers.   

Op één versie na worden alle bikes bijna geheel in SRAM gehuld, wat al een beetje verraadt dat een voorderailleur geen plaats meer heeft op de Canyon Lux. Verder is de steekas voorzien van een Quixle as: een steekas met geïntegreerde hendel, die je na gebruik in de as schuift. Clean en functioneel, houden we van. De minimale kettinggeleider is superklein, functioneel en verstelbaar voor diverse maten voorladen. En er passen twee grote (750ml) bidons in het frame, zodat je niet altijd met een waterzak hoeft te rijden.   

Canyon Lux SLX 9.0 Pro Race test/review 2019

Wat ook opvallend is tijdens de test, en opvallend goed reed, was de GripShift(er) die we op het stuur van de Canyon Lux aantroffen. Gezien het feit dat het minimaal 10 jaar geleden is dat we dit op een stuur tegenkwamen wende dit snel. Nog sterker, het reed verrassend fijn en met de supersnelle sprints die we trokken was het ook wel vet om zo het ‘gas’ open te kunnen trekken. 

Waar ook veel verandering inzit is de achtervering, dopvallende lange (210 millimeter) demper op de Canyon Lux is een flink stuk langer dan we gewend zijn op XC-bikes. Het fijne hieraan is dat deze hierdoor aanvoelt als veel meer dan de 100 (eigenlijk 107) millimeters veerweg die de demper heeft.   Je kunt ‘m met minder druk rijden, waardoor deze Canyon Lux beter reageert op kleine oneffenhedenDe progressievere veercurve zorgt er aan de andere kant van het spectrum voor dat ‘ie tegen het bottom-punt steeds progressiever wordt. Wij hebben ‘m tijdens de ritjes in elk geval niet kunnen bottomen.   

De demper is ook voorzien van een lock-out knop op het stuur, waarmee je de demper kan blokkeren tijdens sprints of bijvoorbeeld klimt. Maar…zoals ook al bleek bij de Spectral: de anti-squad (het tegengaan van het deinen van je bike) van de Canyon Lux is zodanig goed ontworpen dat je deze knop eigenlijk helemaal niet nodig hebt. De demper is enkel functioneel op de vlakken waar je ‘m nodig hebt, oneffenheden gladstrijken en klappen opvangen. 

Als laatste de wielset onder de Canyon Lux: de Industry Nine naven in de Reynolds velgen is een combinatie made in heaven: Stijf, licht en snel. Volgens een van onze testrijders “Beste wielset waar ik ooit mee gereden heb, van de bike het onderdeel waar ik het meeste van onder de indruk was”.   

Het rijden op de Canyon Lux voelt aan als een mix van een trailbike en een racerJe merkt direct dat deze bike snel is, heel erg snel. We kunnen het niet laten om continu weg te trappen bij de rest, tot groot ongenoegen van de groep. Ook het klimmen gaat soepel en strak, zelfs zonder de demper op lock-out te zeten met de stuurhendel. Het afdalen is waar deze bike echt uitblinkt, de balhoofdhoek helpt je mooie en soepele lijnen te kiezen en te houden op de trails. Zeker op de bochtige parcoursen van Nederland is dit heel prettig en helpt de geometrie ook de minder gevorderde rijders vol vertrouwen hun grenzen te verleggen. Hieraan werkt de op de Canyon Lux standaard meegeleverde dropper ook mee natuurlijk.  

De nieuwe Canyon Lux komt in zes smaakjes en een los frame. Voor € 2599,- heb je de CF in je schuur staan die geleverd wordt met SRAM NX en een 110 Reba vork. Aan de andere kant kun je kiezen voor de Canyon Lux waarop Mathieu van der Poel momenteel lekker aan het trappen is, welke je voor € 5999,- de jouwe mag noemen. Een hoop geld, maar als je kijkt naar wat je ervoor krijgt, een complete carbon DT Swiss wielset, complete XTR 12-speed groep en Fox Factory Kashima-dempers dan is de prijs zeer scherp te noemen.   canyon.com 

TEKST: Harm Spoelstra – FOTO’S: Canyon 

Meer lezen? 

De volledige test of review van de Canyon Lux SLX 9.0 Pro Race lees je ook in UP/DOWN #1 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat jeUP/DOWN of Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over deCanyon Lux SLX 9.0 Pro Race kun je ook terecht op de website van Canyon.

 van