Canyon Lux Trail – Getest
Ooit lagen trailbikes en XC-racers qua rijgedrag mijlenver uit elkaar, net zoals de parcoursen bij elk van de disciplines. Tegenwoordig is het een grote smeltkroes waarbij endurobikes worden gebruikt voor DH-wedstrijden en een hedendaags XC-wedstrijdparcours ongetwijfeld een aantal Nederlandse rijders de stuipen op het lijf jaagt. Dit is de fietsindustrie niet ontgaan en steeds meer gaten in de line-up van fabrikanten worden gevuld met fietsen die passen bij de hedendaagse parcoursen. Wij mochten een dag op pad met de Canyon Lux en de Lux Trail, om te voelen voor wie dit beestje bedoeld is.
Lux of Luxer
We verzamelen op de route van Leersum, die we met grote regelmaat rijden en die dus mooi als testgebied kan dienen voor deze vergelijkende test. We zijn namelijk op pad met zowel de ‘gewone’ Canyon Lux, het volgeveerde racepaard van onder andere Mathieu van der Poel, en de Lux Trail, de wat robuustere variant.
De Lux Trail wijkt op een aantal punten af van de gewone Lux:
- 120/100 millimeter veerweg
- Een langer frame (2 centimeter extra) en luiere balhoofdhoek (2,5 graden)
- Een breder stuur
- Dikkere banden
- Een dropperpost
- Een grotere remschijfdiameter
- 34 millimeter vork
Hoewel de achtervering 10 millimeter meer veerweg heeft, is de geometrie verder gelijk. De verschillen zitten vooral aan de voorkant.
Bij de eerste meters over het asfalt naar de trail toe voelt de Lux Trail niet direct heel anders aan ten opzichte van de Lux. De Trail stuurt nog steeds ietwat nerveus, zoals het een goede XC-bak betaamt. Wel accelereert de Trail minder fel, echter hebben we het idee dat dit eerder aan de banden ligt dan aan de geometrie.
Van asfalt naar trails
Wanneer het asfalt ophoudt en we de trails op rijden beginnen we verschil te merken. Het bochtige parcours is met de gewone Lux opletten, de nerveuze fiets vraagt om een capabele bestuurder. De Trail is vriendelijker en verdraagzamer en blijkt met de juiste inzet zelfs speels te noemen. Let op: met de juiste inzet. De Lux Trail is een trail-variant van een XC-bike, niet andersom. Het blijft duidelijk een fiets die gemaakt is om met snelheid te rijden, deze variant helpt je om ook de wat stevigere trails met iets meer vertrouwen aan te vallen.
Op de rollende stukken afdaling is het voor ons echt de juiste fiets op de juiste plaats, een trailbike-light: snel genoeg om het spannend te maken, speels genoeg om er een sprongetje mee te maken of eens een andere lijn te kiezen. Bij de Lux zit je echt ‘op’ de fiets en bij een trailbike zit je meestal meer ‘tussen de wielen’, de Lux Trail bevindt zich hier net tussenin. Volgens ons een prettige plek om te vertoeven op de Nederlandse trails. Testrijder Gijs: ‘Hij zit op het kantelpunt van XC en trail. Als het mijn fiets was zou ik er een 40 millimeter stem en een riser stuur op zetten voor meer speelsheid. Andersom zou ook niet onlogisch zijn. Een langere stuurpen voor meer racekarakter.’
Lux of Lux Trail?
Wanneer kies je nu voor de Lux en wanneer voor de Lux Trail? Volgens ons zijn er met name twee beslissingen te nemen. Allereerst is daar het extra vertrouwen dat de Lux Trail geeft. De vering, geometrie en de banden zorgen ervoor dat je iets comfortabeler zult zitten wanneer het wat spannender wordt op de trail. Een drop of sprong waar je normaal gezien misschien langsrijdt worden nu een stuk beter behapbaar. Op de Nederlandse trails, die op een paar features na eigenlijk nergens echt spannend zijn, kan de Lux je net dat stukje meer fun geven. Het verschil in gewicht tussen de Lux en de Lux Trail is minimaal en ook met het klimmen merk je geen enorm verschil. De fiets is al met al beter geschikt om zowel in Nederland, de Ardennen als in de Alpen uit de voeten te kunnen. Het maakt ‘m daarmee veelzijdiger.
Rijd je echter voornamelijk in Nederland, ga je voor snelle tijden en heb je geen moeite met de Nederlandse parcoursen, dan is de ‘gewone’ Lux waarschijnlijk een betere keuze. Qua inzetbereik heb je de Lux Trail alleen in Nederland niet nodig, wat niet wil zeggen dat het rijden er niet leuker van kan worden!
Conclusie
De Trail is rank, licht en heeft een snelle (achter)band. Daarnaast, de voorbouw is niet extreem kort. Allemaal hints die duiden op een snelle fiets. Hij is niet zo vergevingsgezind als de ‘luiere’ downcountry-fietsen. Je krijgt het met de Lux Trail niet cadeau. Een bike voor een XC’er die al lekker kan fietsen en op zoek is naar net wat meer speelsheid in zijn of haar rondjes.
Testrijder Gijs Ferkranus:
‘Ik denk dat de term downcountry niet lang blijft bestaan. Volgens mij is de Lux Trail een moderne XC’er èn vermoedelijk over een tijdje de nieuwe standaard voor een XC-fiets. Emily Batty rijdt hier immers haar worldcups mee. 120 millimeter veerweg, een dropper, een balhoofd die slack is. Trail of XC, zeg het maar…’
Tech Specs
- Canyon Lux Trail CF 7
- Vork: FOX 34 Stepcast Performance Elite 3-Pos Remote
- Demper: FOX Float DPS Performance Elite 3-Pos Remote
- Drivetrain: Shimano Deore XT
- Remmen: Shimano XT
- Dropper: FOX Transfer SL Performance Elite
- Wielset: DT Swiss XRC 1700 Spline
- Banden: Schwalbe Racing Ralph + Schwalbe Wicked Will
- Stuur: Race Face Ride Riserbar
- Stuurpen: Race Face Ride
- Prijs € 4.299,00
Tekst en foto’s door Gijs Ferkranus
Dit artikel staat in het laatste magazine: UP/DOWN #4 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!