Canyon Precede:ON 7 AL

Canyon maakt al sinds een paar jaar e-bikes die te herkennen zijn aan het eigenwijze en moderne design. Het is ook Canyon duidelijk dat de toekomst van stadsverkeer deels ligt in e-bikes en het merk komt daartoe met een concept waarbij het draait om de termen intuïtie, ontwerp en integratie: de Precede ON 7 AL. We voelen hem aan de tand om te kijken of Canyon deze woorden waarmaakt. Bekijk hier de hele review over deze Canyon fiets.

Hier te koop

Expert review

Canyon Precede:ON 7 AL, natuurlijke kracht – review

Canyon Precede ON 7 AL, natuurlijke kracht – review. Canyon maakt al sinds een paar jaar e-bikes die te herkennen zijn aan het eigenwijze en moderne design. Het is ook Canyon duidelijk dat de toekomst van stadsverkeer deels ligt in e-bikes en het merk komt daartoe met een concept waarbij het draait om de termen intuïtie, ontwerp en integratie: de Precede ON 7 AL. We voelen hem aan de tand om te kijken of Canyon deze woorden waarmaakt.
Het merk Canyon bestaat sinds 1996 en is voortgekomen uit Radsport Arnold, van de broers Roman en Franc Arnold, die in 1985 in Duitsland begonnen in de wielerhandel. Het unieke, en destijds ongewone, aan het merk Canyon was dat het bedrijf de fietsen direct per internet aan de consument leverde. Inmiddels staat deze ‘direct-seller’ bekend om z’n modern vormgegeven sportfietsen met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Soepele rit met traploze versnelling: De Canyon Precede ON 7 AL in actie

Canyon vult met de Canyon Precede ON 7 perfect het scala van e-bikes aan. Als je op deze elektrische stadsfiets stapt merk je dat je licht voorover op de fiets zit, een sportieve houding, waardoor je iets meer op je stuur leunt. Op het stuur zitten comfortabele Ergon-handvatten met kleine vleugeltjes die de kracht goed over je handen verdelen, om zo drukpunten te voorkomen. Het stuur van Canyon zorgt eveneens dat de kabels van rem, versnelling, licht en display direct worden weggewerkt in het frame. Het strak vormgegeven sportieve en stroeve Selle Royal-zadel maakt de zit comfortabel genoeg voor in de stad en past bij het strakke minimalistische design van de Canyon Precede ON 7. We merken wel dat het zadel misschien iets te strak is voorlangere fietstochten.

Soepele rit met traploze versnelling: De Canyon Precede ON 7 AL in actie

Met de hand aan de gripshift (de traploze versnellingsgreep) rijden we weg en we voelen dat de krachtige Bosch-motor en traploze Enviolo-naaf hun werk doen. Traploos schakelen we naar de gewenste cadans. Al snel bereiken we de maximale snelheid van rond de 25 kilometer per uur. Met de acceleratie zit het ook goed, want we zijn zonder moeite als eerste weg bij het stoplicht. Omdat in de motor van deze Bosch drie sensoren duizend keer per seconden de trapkracht, de trapfrequentie en snelheid meten heb je een geleidelijke toename van trapondersteuning bij zowel het wegrijden, een heuveltje op klimmen als het tegen de wind in fietsen. De kracht van de Bosch-motor op deze Canyon Precede ON 7 neemt geleidelijk toe of af, dit voelt heel natuurlijk en betrouwbaar aan.

Handig display en heldere verlichting op de Canyon Precede ON 7 AL

Vanwege de sportieve houding van de Canyon Precede ON 7 willen we eigenlijk alleen maar sneller. De motor en batterij kunnen dat makkelijk aan, maar de regelgeving zorgt dat de acceleratie ophoudt bij zo’n 25 kilometer per uur. De boardcomputer van de Bosch Performance-meter komt met het Purion-display, het kleinste display van Bosch, en toont al de noodzakelijke informatie, zoals laadtoestand, snelheid, rijmodus, actieradius, reisafstand, totale afstand. Het van achter verlichte display spiegelt niet, dus alles is goed leesbaar bij een fel zonnetje. Via het Purion-display zet je ook het voor- en achterlicht van Supernova aan. Het licht voor biedt goed zicht. Mocht de batterij niet meer genoeg stroom hebben voor trapondersteuning, dan nog steeds is er genoeg voor de lamp.

Handige functies en betrouwbaar remsysteem van de Canyon Precede ON 7 AL

De Purion-boardcomputer helpt je ook een handje als je met de Canyon Precede ON 7 loopt. De standen variëren van turbo tot eco en in de turbo-stand kan je met de grote batterij van 650 watt uur meer dan 100 kilometer fietsen en in eco-modus zelfs meer dan 270 kilometer. Wellicht veel voor een stads fiets, maar dan hoef je niet zo vaak de batterij op te laden. Het remsysteem op de fiets is de MDR-C van Magura. De schijfremmen met dubbele plunjers werken zo goed en precies dat ze in combinatie met de Ergon-handgrepen een fijn en veilig gevoel geven, tijdens het remmen kan je goed je stuur vasthouden. De Canyon Precede ON 7 heeft goede grip op zowel droge, natte als stoffige wegen dankzij de dikke 57 millimeter Schwalbe G-One-banden.

De motor

De Canyon Precede ON 7 heeft een krachtige Bosch-motor uit de Performance Line, derde generatie. Met een flink koppel van 65 newtonmeter krijg je voldoende koppel bij het wegrijden, ook heuvel op merk je niet dat je hoogtemeters aan het maken bent. Je hoort de motor bijna niet, ook niet als je vol gas het bergje op rijdt. Tijdens het wegrijden vult de motor de kracht natuurlijk aan, ook als je stopt met trappen of harder dan 25 kilometer per uur gaat, stopt de motor snel maar geleidelijk met ondersteunen. Je hebt nauwelijks het idee dat je op een gemotoriseerd voertuig rijdt met de Canyon Precede ON 7.

De batterij

De batterij van Bosch, de Powertube, is in de Canyon Precede ON 7 weggewerkt in het elegante frame, en zit verborgen onder of wordt beschermd door een kap met een subtiel logo van Canyon, onze testbike is maat L en komt net als in de XL met een 625 wattuur Powertube-batterij. De batterij kan in het frame worden opgeladen, maar kan je ook eenvoudig uit het frame halen en thuis aan de oplader aansluiten.

Overbrenging in achternaaf

De krachtoverbrenging van de motor en trapas naar de achternaaf in het achterwiel gebeurt met een Gates CDX-aandrijfriem. De aandrijfriem is bijzonder onderhoudsarm (omdat je geen kettingsmeer meer nodig hebt) en draagt bij aan de strakke vormgeving van de Canyon Precede ON 7. De aandrijfriem drijft de Enviolo-achternaaf aan. Zoals gezegd, deze traploze versnellingsnaaf bepaalt met een eenvoudige draai aan de handgreep op het stuur het traptempo, oftewel de cadans. Deze traploze versnelling maakt geen gebruik meer van tandwielen, maar van een vernuftig systeem met ringen en lagers, waarbij je tijdens het schakelen kracht kan blijven zetten op de pedalen. Ideaal op deze Canyon Precede ON 7 met krachtige motor.
Om je Canyon Precede ON 7 veilig op slot te zetten kan je eenvoudig de Abus Bordo Lock als slot op het frame monteren, maar deze moet je los bestellen. Ook kunnen er eenvoudig mandjes voorop de fiets en Ortlieb Quicklock 3.1-tassen aan beide zijden van de bagagedrager worden gemonteerd.

Plus- en minpunten

+ Strak, opvallend design
+ Accu uitneembaar
+ Geen motorgeluid
+ Enorme actieradius
– Sportief/spartaans zadel
– Slot ontbreekt

Specificaties

Instap Hoog
Beschikbare kleuren Grijs
Beschikbare maten S, M, L, XL
Type E-Bike Urban e-bike
Advies prijs € 3.499,00
Merk Canyon
Frame materiaal Aluminium
Positie motor Middenmotor
Motormerk Bosch
Motor Bosch Performance Line (Gen3)
Koppel (Nm) 75
Type remmen Hydraulische schijfremmen
Remsysteem Magura MDR-C
Type aandrijving Riem
Ketting Gates CDX Belt
Type versnelling Naaf
Versnellingen Enviolo Hub Gear
Accupositie In frame
Accu capaciteit (Wh) 500
Geveerde voorvork Nee
vork Carbon
Geveerde zadelpen Ja
Zadelpen Iridium Suspension Post
Zadel Selle Royal Essenza
Gewicht 25.00
Stuur Canyon CP23 Cockpit
Voorband Schwalbe G-One Allround 57mm
Achterband Schwalbe G-One Allround 57mm
Verlichting voor Supernova Mini 2 Pro
Verlichting achter Supernova E3 Tail Light 2
Meer specificaties

Prijzen

3499.00

Wat zegt het merk?

Canyon Precede on 7 – Ervaar de meest dynamische, onafhankelijke manier om je in je stad te verplaatsen. Met deze prachtige e-stadsfiets kunt u uw bewegingen maken, op uw manier, wanneer u wilt. De fiets combineert een opvallend minimalistisch design met een krachtige en betrouwbare Bosch motor en een reeks praktische onderdelen zoals geïntegreerde verlichting, standaard, spatborden en bagagedragers. Gemaakt voor dagelijks gebruik. Dankzij een uiterst onderhoudsarme aandrijving rijd je gemakkelijk en zorgeloos. Dit is de ultieme do-it-all stadsfiets.

Voeg een review toe

Naam:
E-mail:
Review: