06-05-2025 - Mountainbiken, Nieuws

Canyon Sender CFR: De snelste downhillfiets ooit gebouwd

Canyon had één doel: de snelste downhillfiets ter wereld bouwen. Een fiets die World Cup-wedstrijden kon winnen. En dat is precies wat er gebeurde…

De nieuwe Canyon Sender CFR is meer dan zomaar een compromisloze downhillfiets. Het is een statement. Intentie in beweging gezet. Ontelbare uren zijn besteed aan prototyping, testen, opnieuw prototypen, verfijnen en het najagen van elk fractie van een seconde – gespeeld tussen het laatste piepje in het starthek en het moment waarop de banden de finishlijn raken.

Canyon wilde de snelste DH-bike ter wereld bouwen. Een fiets die World Cups kon winnen. En dat is precies wat gebeurde. Wat is er nieuw? Vrijwel alles. Laten we de details induiken.

Les 1: Tractie jacht

De grootste verandering ten opzichte van de vorige Sender is een slim nieuw high-pivot design met een idler wheel en 200 mm aan trail-verslindende veerweg. Dit maximaliseert de tractie en stabiliteit van een achterwaartse wielasbaan en zorgt voor krankzinnige grip in de ruwste rockgardens en meest technische terreinen.

Daarbij komen verfijnde kinematica die pedaalterugslag tot een minimum beperken en uitstekende gevoeligheid voor kleine hobbels bieden, om de grip onder alle omstandigheden verder te verbeteren.

De Canyon Sender CFR behoudt een laag zwaartepunt, waarbij massa centraal wordt geconcentreerd voor betere bochtprestaties en responsiviteit op rijdersinput. Daarnaast levert de fiets een flinke dosis anti-rise gedrag – 130% anti-rise om precies te zijn – waardoor het gewicht van de rijder gelijkmatiger over voor- en achterwiel verdeeld blijft tijdens het remmen, terwijl de high-pivot de vering actief houdt en voorkomt dat deze vastloopt in ruwe bochten – cruciaal voor racewaardige remtractie.

De progressiviteit en anti-squat in het ontwerp zorgen voor ondersteuning en stabiliteit in de middenfase van de coil shock, wat resulteert in voorspelbaar en responsief gedrag bij pompen en springen. En de eenvoudig aanpasbare leverage ratio van de demper stelt rijders in staat om de hoeveelheid “ramp” aan te passen aan hun rijstijl of de omstandigheden.

Les 2: De Vorm Van Snelheid

Lang, laag, gestroomlijnd, vervaardigd uit carbon en bepantserd voor het leven. Het nieuwe Canyon Sender CFR-frame is een toonbeeld van prestatiegericht ontwerp.

De plaatsing van linkage en demper houdt het gewicht laag en gecentreerd. Alle afstellingen zijn direct geïntegreerd in vaste punten op het frame, zonder secundaire interfaces, wat de structurele integriteit, flexweerstand en duurzaamheid ten goede komt. Met volledig carbon fiber constructie is de Canyon Sender CFR zowel nauwkeurig in de handling als uitzonderlijk sterk.

Canyon’s met polymeren versterkte HIT-technologie – voor het eerst toegepast op de Stitch CFR Trial – is gebruikt in de onderbuis voor superieure slagvastheid. De bepantsering wordt verder versterkt met polymeren achterspatborden, een onderbuisbeschermer en een skid plate op de rocker.

Les 3: Geometrie en de Alchemie van het Handelen

Stabiliteit bij hoge snelheid en wendbaarheid gaan zelden hand in hand, maar beide eigenschappen zijn essentieel op een DH-fiets. De Canyon Sender CFR maakt standaard gebruik van een mullet-opstelling: 27,5” achterwiel, 29” voorwiel. Het kleinere achterwiel zorgt voor de gewenste wendbaarheid en responsiviteit, terwijl het grotere voorwiel stabiliteit en controle garandeert.

Ten opzichte van de vorige versie is de reach met 8 mm gegroeid in alle maten. De stack is ook toegenomen: 9 mm hoger op maat S en 4 mm op maat XL. De balhoofdhoek is 62,7 graden in de lage BB-instelling en 63 graden in de hoge. De bottom bracket ligt op 347 mm (laag) of 352 mm (hoog). Stabiel, maar responsief. Klaar voor elke uitdaging.

Les 4: De Perfecte Setup

De doelstelling bij de Canyon Sender CFR was om de snelste fiets voor elk parcours te bouwen. De Canyon Sender CFR maakt die belofte waar door te beginnen met een uiterst uitgebalanceerd, raceklaar geheel, en biedt vervolgens voldoende afstelmogelijkheden waarmee rijders tot in detail kunnen finetunen.

  • Op maat gemaakte demper-tunes van zowel RockShox als Fox vullen de Canyon-kinematica aan en bieden uitstekende demping voor pompen en snelheid vinden, terwijl ze soepel en responsief blijven in alle omstandigheden.
  • De bovenste demperbevestiging laat afstelling van de leverage ratio toe: 32,7% voor een meer lineaire, soepele vering of 37% voor meer ramp bij harde impacts.
  • De BB height flip chip biedt een verstelbaarheid van +/- 5 mm, zodat rijders kunnen kiezen tussen een extra lage setup of meer bodemvrijheid en een directer rijgedrag.
  • Reach adjustment cups in het balhoofd maken +/- 8 mm lengteverstelling mogelijk om de reach te optimaliseren naar rijdervoorkeur en het gevoel van de voorkant aan te passen aan het parcours.
  • Canyon’s KIS stuurstabilisator is standaard aanwezig en verhoogt de stabiliteit onder alle omstandigheden. Volledig instelbaar en afneembaar voor wie een klassiek stuurgevoel wenst – dan kan het vervangen worden door een nette afdekplaat.

“Deze fiets is het resultaat van onze jarenlange obsessie met downhill racing. Canyon heeft eindeloos getest, prototypes gebouwd en met ons verbeterd. Het ontwikkelen van onze mule testopstelling was cruciaal om onze behoeften scherp te stellen – en uiteindelijk de snelste fiets te bouwen voor elke afdaling.”
– Fabien Barel, mentor van het Canyon CLLCTV team

Les 5: De Kleine Dingen Die Tellen

Natuurlijk is de Canyon Sender CFR een topklasse racefiets gebouwd voor World Cup-podiumprestaties bij de besten ter wereld, maar hij is ook ontworpen voor langdurige betrouwbaarheid voor privateers zonder teamtruck of fabrieksmonteur. In beide gevallen is onderhoudsvriendelijkheid een belangrijk aspect.

  • Draaidelen en lagerafdichtingen zijn gemakkelijk vervangbaar, er zijn schroefdraadinserts waar mogelijk en de boutkoppen zijn goed bereikbaar voor onderhoud.
  • Het frame is bepantserd waar het telt, met geïntegreerde spatborden die vuil weghouden bij kritieke linkage-onderdelen, zelfs onder de meest extreme omstandigheden.
  • Protectie op chainstay en seatstay voorkomt chainslap en houdt de fiets stil en soepel, zelfs op de ruigste tracks.
  • De kabelgeleiding is volledig intern en geleid, voor stille werking en eenvoudige vervanging van kabels en leidingen.
  • De achterdriehoek is bewust gebouwd rond 148×12 Boost-spatiëring in plaats van ultrabrede systemen. Dit maakt een compactere achterzijde mogelijk, vermindert kans op hakschuren of framecontact én geeft toegang tot een breder aanbod wielen in noodgevallen. Schade in de training? Een endurowiel past gewoon en je staat sneller weer aan de start.

Specificaties: Privateer Waarde of Full Send

Er zijn twee modellen van de Canyon Sender CFR beschikbaar. Eén biedt professionele snelheid zonder de spaarrekening te plunderen: de standaard Canyon Sender CFR. Deze levert topprestaties tegen een scherpe prijs en heeft de betrouwbaarheid die hem perfect maakt voor privateer racers. Denk aan een Fox 40 vork, Fox DHX2 Performance shock en SRAM Maven Bronze remmen – dit is serieus materiaal.

Dan is er de Canyon Sender CFR Team. Alle toeters en bellen. De fiets die Troy Brosnan naar de overwinning bracht in Mont-Sainte-Anne. Uitgerust met RockShox Boxxer Ultimate vork, Vivid Coil Ultimate shock, SRAM Maven Silver remmen en X01 DH Transmission. Geen compromissen – dit is topniveau.

De Canyon Sender CFR is verkrijgbaar vanaf €4499 en de Canyon Sender CFR Team kost €5999. Bekijk de nieuwe Canyon Sender CFR op Canyon of in de Canyon App, waar vanaf dinsdag 6 mei aanvullende informatie en specificaties beschikbaar zijn.


Wil je op de hoogte blijven van leuke nieuwtjes? Abonneer je dan op UP/DOWN Mountainbike Magazine. Volg ons op Instagram en Facebook. Benieuwd naar vette blogberichten uit het Up/Down Mountainbike Magazine? Klik hier!

 van