09-12-2020 - Mountainbiken, Leesvoer

Canyon Strive CF 9.0 Enduro 2020 Review

Omdat Up/Down nu eenmaal een Nederlands magazine is, is het altijd een uitdaging om 140 millimeter-plus bikes fatsoenlijk (lees: voor langere tijd) te kunnen testen. Gedurende de periode dat we deze bikes kunnen testen proberen we zoveel mogelijk tijd in te plannen daar waar hoogtemeters zijn. Eerlijk gezegd, dat is altijd te kort. Dus toen Canyon ons aanbood om de gehele zomer gebruik te maken van een chic opgebouwde Canyon Strive CF 9.0 , grepen we deze kans met beide handen aan. Hieronder een beknopt verslag van onze zomer op 160 millimeters. 

Afgelopen zomer hebben we gedurende vijf weken zowel de Oostenrijkse als Franse bikeparken aangedaan om jullie lezers in het voorjaar van 2021 te kunnen voorzien van een issue vol reisinspiratie. Nee, ook wij weten niet hoe reizen er komend jaar uit zal zien, maar laten we uitgaan van het meest positieve.  

In elk geval kunnen we terugkijken op een grondige testperiode voor Canyons Strive CF 9.0 , de allround enduromachine van het Duitse merk. Mocht je nu direct denken, bikepark en enduro, zijn dan niet compleet verschillende dingen, dan kunnen we je geruststellen: de meeste bikeparken liggen vandaag de dag vol met uiteenlopende routes. Van XC-rondes tot e-biketours, van jumpline tot endurolijnen, er is voor iedereen wat te halen. Voor ons dus ook een perfecte speeltuin om te kijken waar de Canyon Strive CF 9.0  wel en niet in uitblinkt. 

Canyon Strive CF 9.0

Hoewel termen als trailbike, allmountain-bike en endurobike losjes door elkaar heen worden gebruikt, staat enduro toch nog steeds voor een mountainbike die goed en hard kan afdalen en die tegelijkertijd nog aardig omhoog te trappen is. Snelheid in het dalen is het belangrijkste, zeker aangezien veel modellen zijn ontworpen voor een endurorace. Het grootste verschil met de trailbikes is naast de net iets mindere veerweg (trailbikes liggen meestal rond de 150/140 millimeter) dat trailbikes wat speelser rijden. De focus ligt niet altijd op snelheid. 

De magie van de Canyon Strive CF 9.0 

We zoeken in de Canyon Strive CF 9.0 dus naar zijn capaciteiten wat betreft klimmen en dalen. Hoewel elk bikepark dat we aandoen liften heeft, hebben bijna alle endurotrails secties waarbij er geklommen moet worden. Dit varieert van korte stukken tot aan klimmetjes van dertig minuten. Maar om ook te bekijken hoe de Canyon Strive CF 9.0  zich houdt op langere beklimmingen slaan we de lift hier en daar over om gedurende twee uur naar boven te klauteren. Onze 9.0-versie van de Strive is knap opgebouwd, de Reynolds-wielset is van carbon, evenals het frame en het stuur. Dit zorgt voor een licht gewicht, net iets meer dan veertien kilo voor de medium. Dus qua gewicht zitten we goed. Dan is er nog iets wat de Canyon Strive CF 9.0  de Strive maakt, het ShapeShifter-systeem: een kleine gasveer die het punt waarop de demper aan de bovenkant in de rocker hangt kan verleggen. Hierdoor heb je twee standen, een DH-stand en een XC-stand. De DH-stand is de ‘gewone’ stand, waarmee je de volledige 150 millimeter veerweg kan gebruiken en kan genieten van een DH-georiënteerde geometrie. Maar nu komt de magie: wanneer je de XC-stand instelt verschuift de demper iets naar voren, waardoor deze stijver aanvoelt en slechts 135 millimeter van de veerweg gebruikt. Hiermee verandert ook de geometrie van de bike, de bottombracket komt iets omhoog en de zit- en stuurhoek worden hoger. Ofwel, je hebt een betere houding om te klimmen, een positie waarbij de demper minder wordt aangesproken. De knop voor deze magie zit onder de dropper, wat het gebruik snel en eenvoudig maakt.  

Canyon Strive CF 9.0

En dat is belangrijk, blijkt uit ervaring. Doordat het systeem zo eenvoudig te bedienen is, gebruiken we het ook continu. Beneden aangekomen en nog 500 meter trappen naar de lift? Shapeshifter op XC-stand. Klein stukje afdalen? Hop, weer in de daal-stand. Enzovoort. Veel endurobikes zijn uitgerust met een flip-chip, een plaatje bij de demper dat je kunt draaien om hetzelfde effect te krijgen als bij de Strive, maar dit omdraaien kost meer tijd en je hebt er meestal ook tools voor nodig. Alleen handig als je een dagje bikeparkrijden voor een rondje Heuvelrug zou verruilen. Nee, het snelle wisselen tussen de standen is echt een meerwaarde. In de XC-stand klim je beter naar boven dan in de DH-stand, maar laten we wel wezen, het is nog steeds een fully met 160 millimeter veerweg, dus het gaat niet vanzelf omhoog. 

Met huid en haar 

Eenmaal boven klikken we de bike snel in de DH-stand, het afdalen gaat beginnen. Hoewel de cijfers aangaande de geometrie van de Canyon Strive CF 9.0 niet heel extreem low and slack zijn, geeft de bike alle vertrouwen. Op de ‘echte’ bikeparktrails met jumps, hoog opstaande kombochten en gaps merken we direct dat de Strive vooral hard wil. We moeten flink aan de bak om hem speels te rijden, de bike is bijzonder goed te hanteren en vult onze capaciteiten prima aan. Met name de rauwere stukken op de trail vreet hij met huid en haar. Springen kan ie ook prima, hoewel hij liever ver en hard gaat dan hoog.  

Meerwaarde goede endurobike 

Wanneer we de shapelijnen verruilen voor het echte endurowerk valt alles op z’n plek, want wat zijn we onder de indruk van deze bike. Specifiek op twee afdalingen rond het Franse Les Arcs. Deze tracks zijn steil, rauw, technisch zeer uitdagend en niet onbelangrijk: lang. Heel erg lang. En dan merk je wat de meerwaarde van een goede endurobike is. Want een korte technische sectie rijden is, mits met de juiste skills, op alle bikes wel mogelijk. Maar op snelheid gecontroleerd minutenlang intens afdalen is een heel ander spelletje. Hierbij wil je samensmelten met je bike, om elkaar continu scherp te houden.  

We rijden op een supersmalle trail tussen de bomen en onze billen hangen voortdurend boven de achterband. Wanneer we op deze sowieso al steile sectie dan ook nog verscheidene drops tegenkomen begint het ons redelijk heet onder de voeten te worden. Omdat het terrein simpelweg te steil is om te stoppen of af te stappen laten we de voorrem los en trekken we het voorwiel op om de drop op te vangen. Na de derde drop worden we zekerder, deze bike kan dit gewoon. Zo groeit het vertrouwen in de loop van de weken.  

Wat ook opvallend is, is dat we aan het einde van de dag, wanneer je toch nog snel die laatste trail wil pakken, scherp kunnen blijven op technische stukken. Wanneer de vermoeidheid toeslaat verlies je doorgaans makkelijk focus. De Canyon Strive CF 9.0  is zodanig capabel dat we, uiteraard met moeite, ook aan het einde van de dag nog heelhuids beneden komen.  

Piepen 

Hebben we dan niks te piepen? Als we gaan speuren: de G2-remmen van Sram passen eigenlijk niet bij de luxe afmontage van de Canyon Strive CF 9.0 , hier hadden we liever iets chiquers gezien. De dropper op ons XL-model is 150 millimeter lang, daarop zou een 170 of, nog beter, een 200 millimeter model prettiger zijn, nu moesten we nog steeds stoppen om de zadelpen helemaal naar beneden te zetten. Maar hé, dat zijn beide zaken die je met een upgrade verhelpt. 

Canyon Strive CF 9.0

En die kleur, horen we jullie denken… gaan ze nou niks zeggen over die kleur? Mat-roze met wit, een kleur die ervoor zorgt dat je bekijks hebt, zeker in een tijd waarin matzwart de trend is. Wij denken dat je dit haat of dat je hiervan houdt. Een ding is zeker, je valt op. Klein nadeel is trouwens wel het poetsen, maar dat geldt voor elk mat frame: je ziet er elke vingerafdruk op. 

Conclusie over de Canyon Strive CF 9.0 

De Strive is een goede vriend voor iedereen die graag hard afdaalt. Het is niet de meest speelse fiets of de meest slacke bike in het veld, maar wel een betrouwbare bak, waarmee het ook op langere afdalingen goed toeven is. Het Shapeshifter-systeem werkt goed en maakt klimmen prettiger. De Strive is een ware machine die gaat voor power en performance. Hoewel de cijfers misschien niet direct overtuigen, is het een bike die alles wat de trail op je afschiet, van eindeloze worteltapijtjes en dikke gaps tot steile en technische afdalingen, aankan. De vraag is eigenlijk meer of jij dat ook kan… 

Canyon Strive CF 9.0 
Demper: RockShox Super Deluxe Ultimate RCT 
Vork: RockShox Lyrik Ultimate 
Drivetrain: Sram X01 Eagle 
Remmen: SRAM G2 RSC 
Wielset: Reynolds TR 309 XD 
Banden: MAXXIS Minion DHR II 2.4” 
Stuurpen: Canyon G5  
Stuur: Canyon G5 Riserbar 
Handvatten: Canyon G5  
Zadel: Body Geometry Power Sport
Zadelpen: SDG Radar 
Prijs: € 4799 
Info: Klik hier.


Dit artikel over de Canyon Strive CF 9.0 is afkomstig uit Up/Down mountainbike magazine #4 2020. De nieuwste uitgave van UP/DOWN kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is UP/DOWN #4 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je zo ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van