13-01-2022 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Cube Agree C:62 – Getest

De Cube Agree C:62 gaat alweer wat jaartjes mee als de allround comfortracer van het Duitse merk. Toch is het nooit een echte blikvanger geweest. Dat zou zomaar eens kunnen veranderen, want met de nieuwste reïncarnatie is de Agree zo goed als volledig omgetoverd in een strakke aero-fiets. Maar gaat dat wel samen met het comfort waar de Agree bekend om staat? Merlijn Spenkelink voelde de fiets eens goed aan de tand. 

Cube Agree C62

Aerodynamische look

Dat de nieuwe Cube Agree C:62 een stuk aerodynamischer is dan zijn voorganger valt meteen op. De vormen van de buizen ogen allemaal wat langgerekter en ook sluit de zitbuis bijna naadloos aan op het achterwiel. De prachtige, witte lak van onze testfiets benadrukt de aerodynamische vormen nog eens goed. Volgens Cube bespaart dit frame maar liefst 10 watt ten opzichte van het oude model! 

En niet alleen over het frame is nagedacht… De versnellingskabels zijn mooi weggewerkt onder het stuur en ze lopen onder je stuurpen langs meteen door de stuurbuis-spacers omlaag. Hierdoor oogt de hele cockpit strak. Dit zorgt er wel voor dat de maximale uitslag van je stuur een stuk kleiner is. Op de fiets is dit geen probleem, maar het kan bij het vervoeren wel onhandig zijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om je bidonhouders op twee verschillende manieren te monteren. Zowel op de schuine buis als de zitbuis. Daarbij levert Cube ook nog een half-geïntegreerde opbergbox mee die je onder de schuine buis kan bevestigen.  

Verdere specificaties van de Agree C:62

De rest van de afmontage is ook meer dan in orde. De Agree C:62 is voorzien van een bijna volledige Ultegra 11-speed groep, alleen de remschijven komen uit de 105-groep. Met een 50-34 crankstel en een 11-32 cassette is je bereik groot genoeg en kan je zowel in de polder als de bergen prima uit de voeten, al zijn de stapjes op de cassette soms wel wat groot.  

Wellicht het meest verrassende is de wielset. Een onderdeel waar door fietsmerken vaak op wordt bespaard, maar Cube wil daar niets van weten. De fiets wordt afgeleverd met een setje Newman Evolution SL R.32, een strakke aluminium wielset die goed rolt en die met een gewicht van 1650 gram mooi licht is. Met een hoogte van 32 millimeter zijn de velgen ook nog eens vrij aerodynamisch voor een aluminium wielset, ze sluiten mooi aan bij het frame. Het rubber op de velgen is van Continental, 28 millimeter brede Grand Sport Race-banden met een mooie bruine wang. Ze meten op deze velgen dik 30 millimeter, een maat die overigens nog steeds prima in het frame past. 

Cube Agree C:62 stuur

In de praktijk

Comfortabel én Aerodynamisch?

Op papier mag de Agree C:62 dan wel klinken als een goede combinatie tussen aero- en comfortfiets, in de praktijk is deze combinatie vaak moeilijk haalbaar. Toch is het juist het comfort wat ons bij de eerste ritjes meteen opvalt. De fiets filtert er opvallend veel road buzz uit, waardoor je heerlijk ontspannen kan blijven fietsen. De 30 millimeter brede banden spelen hier ongetwijfeld in mee, maar dat het frame er ook aan bijdraagt is duidelijk. Een pittige klinkerstrook of een stukje hardpack gravel is dan ook geen probleem. 

De zit is comfortabel, maar niet te relaxed, al vinden we het stuur met 44 centimeter misschien wat breed voor een fiets die ook aerodynamisch moet zijn. Het stuurgedrag is voorspelbaar en voelt natuurlijk aan, zonder dat het nerveus wordt. Eenmaal op snelheid voel je toch dat je op een aerodynamische fiets zit; de snelheid vasthouden is geen probleem, en ook in afdalingen voelt de Cube heerlijk snel aan.

Het comfort van de Agree C:62 wordt pas echt merkbaar als de ritjes wat langer worden. De comfortabele geometrie en het dempende effect van het frame zorgen ervoor dat je kleine pijntjes een tikkeltje minder merkt, en ook stap je net iets minder vermoeid af. 

Cube Agree C:62zadelpen
Een divers inzetbare fiets

Wat ons betreft heeft Cube met de Agree C:62 een prachtige comfortracer neergezet waarmee je op veel vlakken goed uit de voeten kan. Het is een heerlijke fiets om urenlang op rond te toeren, maar mocht je graag een wedstrijdje rijden dan kan je er ook prima mee uit de voeten. Gooi er een setje diepe carbon wielen op en het wordt zelfs een volledig aerodynamisch snelheidsmonster, waarmee je zonder problemen KOM’s opraapt. Met een prijskaartje van slechts 2.499 euro is de fiets ook nog eens bijzonder goed geprijsd, helemaal als je ziet wat je er allemaal voor terugkrijgt.

Tech Specs

  • Frame: Cube C:62 Advanced Twin Mold Technology
  • Voorvork: Cube CSL Evo Aero C:62 Technology
  • Shifters: Shimano Ultegra ST-R8020
  • Remmen: Shimano Ultegra BR-R8070
  • Stuur: Newman Evolution Wing Bar
  • Stuurpen: Cube Aero Stem
  • Zadel: Natural Fit Nuance
  • Zadelpen: Agree C:62 Aero, Comfort Flex
  • Wielen: Newman Evolution SL R.32
  • Banden: Continental Grand Sport Race SL 28 mm
  • Crankset: Shimano Ultegra FC-R8000, 50x34t
  • Achterderailleur: Shimano Ultegra RD-R8000-DGS
  • Cassette: Shimano Ultegra CS-R8000, 11-32t
  • Gewicht: 8,5 kg
  • Info: cube.eu
  • Prijs: € 2.499,-

Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van