06-12-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

Cube Agree C:62 – Review

Cube Agree C:62 – De oplettende kijker zal het wellicht al hebben gezien: de Agree C:62 hebben we nog niet zo lang geleden reeds onder de loep genomen. Toch is er meer dan genoeg reden om ‘m weer uitgebreid aan de tand te voelen. Want hoewel het frame nog hetzelfde is, is de afmontage totaal anders. En met de gloednieuwe Shimano Ultegra 12-speed groep als hoogtepunt vraagt dat om een review.

Deze keer krijgen we de Cube Agree C:62 in ‘fading blue’, een frisse kleur waardoor de fiets meteen prima oogt. Het frame kennen we ondertussen al goed. Het aerodynamische profiel ziet er in het blauw nog ietsje strakker uit en we hebben nu ook de mooi geïntegreerde opbergbox tot onze beschikking. Deze kan je makkelijk onder de bovenbuis monteren en is een goede vervanger van het ouderwetse zadeltasje. Sterker nog, als we Cube mogen geloven verlaagt hij de luchtweerstand zelfs nog ietsje.

De rest van de afmontage heeft een mooie update gehad. Deze Cube Agree C:62 beschikt over een carbon stuur, wat niet alleen het gewicht ten goede komt, maar het biedt ook meer comfort. De fiets rolt nu op aluminium Fulcrum Racing 44DB-wielen die met een hoogte van 34 millimeter een mooi aerodynamisch voordeel bieden. Ze zijn natuurlijk tubeless ready, al wordt deze fiets geleverd met normale Continental Grand Sport Race SL- banden in 28 millimeter breedte.

Het meest opvallende op de Cube Agree C:62 is zonder twijfel de gloednieuwe Shimano Ultegra-groep. De eerste 12-speed Ultegra-groep, volledig elektronisch en deels draadloos. Dat zit zo: de shifters zijn draadloos, en sturen een signaal naar de derailleurs. Die zijn nog wel aan elkaar verbonden, zodat er niet twee aparte batterijen nodig zijn. De derailleurs laad je nu op via een aansluiting op de achterderailleur, en de shifters zijn beide voorzien van een kleine batterij die lang meegaat. De voorbladen tellen 50 en 34 tandjes, en in combinatie met de 11-34 cassette heb je een enorm bereik verspreid over 24 versnellingen. De shifters zelf zijn opnieuw vormgegeven en blijkeneen tikkeltje groter dan de vorige generatie, maar ze ogen wel ergonomisch. De remmen hebben eveneens een update gehad, waardoor ze beter zijn te doseren en meer remkracht hebben.

Snelle elektronica

De Cube Agree C:62 voelt vrijwel meteen weer vertrouwd aan, wat mede komt door de gebalanceerde geometrie. Er zit weinig nervositeit in het frame, het stuurgedrag is voorspelbaar, maar nog wel scherp genoeg. En hoewel je op hogere snelheden de aerodynamische voordelen van dit frame wel een beetje merkt, is de Cube nog wendbaar genoeg en wil ie niet alleen maar rechtdoor. Alles bij elkaar is de Agree een mooi totaalpakket waarmee je veel kanten op kan. Hij is comfortabel genoeg voor lange dagen in het zadel, maar in combinatie met een hoge carbon wielset is ie zelfs meer dan prima geschikt voor wedstrijden.

De finishing touch op de Cube Agree C:62 is zonder twijfel de gloednieuwe Shimano Ultegra-groep. Het is voor het eerst dat Shimano een 12-speed groepset voor op de weg heeft ontwikkeld en daarbij zijn ze niet over een nacht ijs gegaan. Naast de strakke looks loopt de nieuwe Ultegra-groep in de praktijk namelijk als een trein. Dat begint al met de shifters: de nieuwe vormgeving voelt comfortabeler aan en dankzij de iets grotere hoods heb je ook meer grip en is er minder kans dat je handen van de shifters glijden. De knoppen op de shifters voelen al wat soepeler aan, maar wat ons het meest verbaast is de snelheid waarmee de derailleur reageert: het is echt vrijwel direct. Waar er voorheen nog een heel klein beetje vertraging in het schakelen leek te zitten blijkt dat helemaal weg.

Ook de hydraulische remmen zijn vernieuwd: de bite is goed en ook de remkracht laat zich perfect doseren via de remgrepen, die je vanzelfsprekend ook weer kan afstellen op de grootte van je handen. En dan vergeten we bijna nog het extra kransje op de cassette, al moeten we toegeven dat je het verschil tussen 11- en 12-speed in de praktijk nauwelijks merkt. Het grootste verschil is dat de sprongen tussen de kransjes op de cassette iets kleiner zijn, waardoor je makkelijker een fijne cadans vindt.

Al met al is deze Cube Agree C:62 enorm veel fiets voor je geld, helemaal in combinatie met de nieuwe Ultegra-groep. Waar er vaak nog wat wordt bespaard op de afmontage bij dit type fietsen is dat bij deze Agree meer dan in orde. Het betekent dat je er vanuit de winkel zo op kan springen en er jaren probleemloos op door kan fietsen. Zo zien we een racefiets het liefst.

Specificaties van de Cube Agree C:62

Frame: Cube C:62 Advanced Twin Mold Technology
Voorvork: Cube CSL Evo Aero C:62 Technology
Shifters: Shimano Ultegra Di2 R-8170
Remmen: Shimano Ultegra R-8170
Stuur: Newmen Advanced Wing Bar
Stuurpen: Cube Aero Stem
Zadel: Natural Fit Nuance Lite
Zadelpen: Agree C:62 Aero, Comfort flex
Wielen: Fulcrum Racing 44 DB
Banden: Continental Grand Sport Race
Crankset: Shimano Ultegra R8100
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2 RD-8150-DGS
Cassette: Shimano Ultegra R-8100, 11-34t
Gewicht: 8,43 kg
Prijs: € 3599,-
Meer infoover de Cube Agree C:62: cube.eu

Tekst & foto’s: Merlijn Spenkelink


Dit artikel komt uit het magazine Wielrenblad #4 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van