14-12-2018 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Cube Ams 100 2019 C:68 SL 29 getest expert review

Hoewel we het liefst hele dagen op de mooiste en hoogste bergen vertoeven op onze trailbakken, is zelfs voor ons de realiteit bikkelhard en trappen het we het gros van onze rondjes weg op ’s Neerlands bodem. Dan kun je, net als wij meestal, doen op een trailbak met eigenlijk net iets te veel veerweg. Je kunt natuurlijk ook een lichtere trailbike met zo’n 120 millimeter kiezen. Iets lastiger op de heftige trails buiten de grens, maar dikke fun in Nederland. Of je gaat nog een stap verder, net zoals redacteur Niels die tijdelijk zijn 160 millimeter endurobak in ruilde voor deze XC-marathon racer, en test deze Cube AMS 100 2019.

Het plan was om deel te nemen aan een flink aantal Nederlandse XC-wedstrijden om hiermee zowel zijn skills als conditie naar een hoger niveau te trekken. Helaas gooide een crash in Zwitserland met als gevolg een kapotte schouder roet in het eten en bleef het bij wat testrondes in Nederland. En laat dat nou exact zijn waar de Cube AMS 100 2019 prima tot zijn recht komt.

In eerste instantie lijkt de Cube AMS 100 2019 in een review voor Up/Down niet per se op z’n plek. Dit is geen XC-bike met traileigenschappen. Er zit geen dropper op, geen extra brede banden of een breed stuur: dit is een rasechte racer, gemaakt om snelle tijden mee te realiseren. Dat is aan alles te merken, een gewicht van net iets meer dan tien kilo, 100 millimeter veerweg, veel carbon, een hoogwaardige afmontage en een steile balhoofdhoek. Eigenlijk is alles mooi en valt er weinig te wensen over.

De bike is hiermee uitermate geschikt om met flinke vaart te trainen op de Nederlandse parcoursen, dat was immers het doel. Door bovengenoemde eigenschappen is de fiets helemaal thuis op de trails hier. En dat merk je direct bij de eerste meters trappen, de fiets is zeer efficiënt in het omzetten van kracht in voorwaartse snelheid, wat zorgt voor een versnelling die je bij de speelsere maar ook minder subtiele trailbikes niet zo snel tegenkomt. Doordat het alweer even geleden was dat ik op een echte racer reed, was ik ook een beetje vergeten hoe goed dit voelt, sprinten zonder energieverlies.

Ondanks dat de vering compact is en goed staat afgesteld, is er ook nog een lock-out aanwezig op het stuur, waarmee je zowel de voor als achtervering achter kunt blokkeren om zo nog meer snelheid richting het achterwiel te sturen zonder verlies in de draaipunten. Nadeel hiervan is wel dat het een drukte van jewelste is op het stuur van de Cube AMS 100 2019, wat enigszins rommelig oogt. Echter merken we wel degelijk verschil wanneer de lock-out op standje AAN staat, dus gaat in dit geval function over fashion. Bovendien zijn de kabels netjes weggewerkt in het frame.

De luxe XTR afmontage doet zijn werk uitstekend. Schakelen en remmen gaat erg soepel, zonder dat het opvalt, wat positiever is dan het klinkt. De 2×11 afmontage is wat ons betreft overbodig, zeker op de Nederlandse routes. Dit zou ook weer een kabel op het toch al drukke stuur schelen, naast gewicht en onderhoud. Maar gelukkig biedt Cube ook een vergelijkbaar model aan met 1×12 montage, zo kun je zelf kiezen wat je het liefste rijdt.

De Cube AMS 100 2019 voelt tijdens het rijden zowel comfortabel als snel. Cube’s 4-link veersysteem doet het werk goed en subtiel. Ook hier geld weer, het werkt gewoon goed zonder dat dit direct opvalt. De grip blijft ook door het uitgebalanceerde systeem goed, waardoor je de bike goed door de bochten kunt parkeren. Ook op de kleinere bumps die je vaak op de trails tegenkomt filtert de Cube alles mooi weg, waardoor je een hoge mate van comfort ervaart, wat je in eerste instantie misschien niet zou verwachten van een racewagen als deze. De bouten van de draaipunten zijn super strak weggewerkt, waardoor de fiets ondanks zijn felle en opvallende kleuren toch een bepaalde stealth look geeft.

De vork en demper presteren erg goed, beide kun je relatief soepel rijden, zonder dat je constant diep in de vering zit. De lock-out blokkeert de vork uitstekend en er blijft geen sag meer over. De demper blokkeert iets minder ‘star’ als de vork, waardoor er nog een tikkie sag overblijft, net genoeg om het comfortabel te houden. Maar goed, wanneer je voor de snelste tijden gaat zal comfort niet een van je speerpunten zijn.

Het stuur van 740 millimeter breedte leek in het begin wat smal en na wat ritjes…was dit nog steeds even smal. Echter, het wende verbazingwekkend snel en met de krappe bochten die veel van de Nederlandse parcoursen kennen is het eigenlijk best praktisch. Wel is het, zeker gecombineerd met de hoge zadelpen zonder dropper even wennen wanneer je net van je trailbike bent afgestapt. Het vereist een andere manier van fietsen, een tikje statischer met nadruk op hard trappen. Maar na een rondje op de Cube AMS 100 2019 ben je gewend en gaan de rondetijden omlaag!

Het is geen verassing dat deze Cube het best tot zijn recht komt bij een doorgewinterde XC of marathon racer. Maar ook voor de fanatieke trail-rijder is het een goede trainingsbike. De achtervering zorgt voor een comfort dat in de buurt komt van je trailbike. Maar de Cube AMS 100 2019 daagt je echt uit om harder te trappen en dieper te gaan tijdens de conditietraining. Dat betaalt zich uit op de trails.

Prijs: €4.999,- euro

Cube.eu

Meer lezen? 

De volledige review van de Cube AMS 100 2019 lees je in UP/DOWN #5 2018. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je UP/DOWN ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Cube AMS 100 2019 kun je ook terecht op de website van Cube.

 van