Cube Kathmandu Hybrid Exc

De Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 is uitgerust met een grote batterijcapaciteit voor langere ritten en behoudt de krachtige Bosch CX aandrijfsysteem. Het voegt de betrouwbaarheid en grote bereik van Shimano's Deore 1x12 versnellingen toe voor eenvoudige routebeheersing. Met krachtige vierzuiger hydraulische schijfremmen, een verende zadelpen en luchtgeveerde Suntour verende voorvork is comfort gegarandeerd, zelfs tijdens lange dagen. De geïntegreerde drager 3.0, spatborden, verlichtingssysteem en standaard bieden alle nodige tools voor elk avontuur.En, met een keuze uit klassieke heren-, trapeze- of easy entry-frameontwerpen, zal er een stijl en maat zijn die perfect bij je past. Lees hieronder wat onze experts ervan vinden..

Hier te koop

Expert review

Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 – Review

Kathmandu is de avonturenhoofdstad van de wereld, dus het is niet zo gek dat Cube z’n meest hoogwaardige toerfietsmodel de naam van deze Nepalese stad heeft gegeven. De Cube Kathmandu Hybrid komt in verschillende uitvoeringen. Welke je ook neemt, ze hebben allemaal een krachtige CX-motor van Bosch, een grote 750 wattuur accu, een verende voorvorken dito zadelpen en een zeer complete uitrusting.

Cube Kathmandu Hybrid

Cube Kathmandu Hybrid EXC 750

Kijk je puur naar de toerfietsmodellen van de Duitse fabrikant Cube dan kun je de Kathmandu Hybrid zien als het paradepaardje. Binnen die reeks zijn er verschillende uitvoeringen, waarbij de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750, onze testfiets, met een prijs van 3.899 euro zo’n beetje in het midden zit. Cube brengt bovendien iedere Cube Kathmandu Hybrid in drie framevarianten: een herenframe, een trapezeframe en een frame met lage instap.

Omdat de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 bedoeld is voor lange tochten, is veel aandacht geschonken aan het rijcomfort. Maar omdat je ook een beetje wilt kunnen opschieten is dat niet ten koste gegaan van de sportiviteit. Eerder het tegenovergestelde. De Kathmandu Hybrid stuurt prettig scherp, maar zonder nerveus gedrag. Met name als je met tassen onderweg bent is dat een fijne eigenschap. Het stuur staat maar een klein beetje hoger dan het zadel, zodat je effectief kunt trappen en makkelijker door de wind snijdt. Echter, de zit-positie is tegelijkertijd ontspannen genoeg om het lang uit te houden.

Dat brengt ons op het comfort. De voorvork op de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 met goed instelbare luchtvering springt natuurlijk het meest in het oog. Maar als je beter kijkt zie je dat ook de zadelpen verend is. Op glad asfalt lijkt de vering niet veel te doen, totdat je een losse tegel of een putdeksel raakt. Dan merk je dat het wel degelijk goed werkt. En op onverharde wegen verbetert met name diezelfde voorvering niet alleen het comfort, maar tevens de grip. De rol van de banden moet je uiteraard niet onderschatten. Dankzij hun grote volume absorberen ze soepel kleine oneffenheden, zoals klinkers op de weg. En dan zijn er natuurlijk nog het ergonomische zadel en de dito handvatten. Dus stippel maar een lekker lange route uit, want met deze e-bike kan je het aan.

Extra grote accu

Fijn dat Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 een grote 750 wattuur accu in de onderbuis heeft gestoken. Zo houdt ook de motor het langer vol, zelfs in heuvelachtig terrein. De krachtige CX-motor van Bosch voorziet je benen daar van ruime trapondersteuning. De ondersteuning heeft vier standen, waarvan de voor dit jaar nieuwe Auto-stand wat ons betreft het fijnst is. In deze dynamische modus is de geleverde ondersteuning namelijk variabel. Je krijgt veel ondersteuning als je veel nodig hebt en minder als het makkelijk trappen is. Dat voelt heel natuurlijk aan en bespaart je zeker in geaccidenteerd terrein of met harde tegenwind het voortdurend heen en weer schakelen tussen de verschillende ondersteuningsmodi.

En dan is er nog de Bosch eBike Flow-app. Hiermee zijn ondersteuningsstanden naar eigen smaak in te stellen. Het installeren en gebruiken van de app gaat snel en intuïtief, dus zelfs volslagen digibeten kunnen er probleemloos mee aan de slag. De vraag is natuurlijk waarom je de ondersteunings-modi zou willen aanpassen; de standaard configuratie vanuit de fabriek bevalt namelijk prima.

Fraai frame met geïntegreerde drager

Omdat bij e-bikes de elektronica zo’n prominente rol speelt, zou je bijna de fiets eromheen uit het oog verliezen. En in het geval van de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 is dat toch echt zonde. Immers, omdat iedere fabrikant een Bosch-motor in een frame kan hangen, moet het échte verschil toch door het frame worden gemaakt. Cube heeft hier duidelijk zijn best gedaan. Zowel van een afstand als van dichtbij oogt het framegoed, met strakke lijnen, keurige lasnaden en fraaie lak. Water goed uitziet rijdt ook vaak goed en dat is bij deze e-bike niet anders. Zoals hiervoor al aangestipt stuurt deze e-bikelekker scherp, met dank aan de rondom stijve constructie. Zwabberen? Niet bij deze Duitser.

Ook stijf is de in het frame geïntegreerde achterdrager. Hier kun je gerust een paar zware tassen aan hangen. In combinatie met de eveneens in de framekleur gespoten voorvork ziet die drager er bovendien super chic uit. Dat geldt in mindere mate voor de brede Acid-spatborden, het huismerk van Cube. Die komen nogal ‘plastic-achtig’ over. Aan de andere kant: doordat de gebruikte kunststof taai en flexibel is, blijven deze spatborden op de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 gewoon heel als je per ongeluk eens iets raakt. En dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Conclusie

Wie op zoek is naar een betrouwbare toerfiets kan bij de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 veel groene vinkjes plaatsen. Stabiel frame? Check. Semi-sportieve zitpositie? Check. Rijcomfort? Check. Krachtige motor? Check. Grote actieradius? Check. Geschikt voor volle achtertassen? Check, check, dubbelcheck! Oftewel, bij het ontwikkelen van deze sportieve e-toerder heeft Cube duidelijk goed gekeken naar wat de doelgroep wil en heeft het merk daarbij geen fouten gemaakt. Oké, de echte die-hard toerder zou misschien liever een naafversnelling zien. Maar de gemonteerde Shimano Deore-transmissie staat bekend om z’n betrouwbaarheid, schakelsouplesse en levensduur en het systeem beschikt met 510 procent bovendien over een onovertroffen bereik. En dan is er, tot slot, nog de prijs: met 3.899 euro krijg je echt heel veel fiets voor je geld.

Plus- minpunten Cube Kathmandu Hybrid EXC 750

+ Grote actieradius
+ Verende voorvork en zadelpen
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding

– Onderhoudsgevoelig derailleursysteem
– Geen lichtgewicht

Specificaties

Instap Hoog, Laag, Midden
Beschikbare kleuren Grijs, Rood
Type E-Bike Sportieve e-bike
Advies prijs € 3.899,00
Merk Cube
Frame materiaal Aluminium
Positie motor Middenmotor
Motormerk Bosch
Motor Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm) Cruise (250Watt), Smart System
Vermogen (Watt) 250
Koppel (Nm) 85
Type remmen Hydrolische schijfremmen
Remsysteem Shimano BR-MT420/MT410, Hydr. Disc Brake (180/180)
Type aandrijving Ketting
Ketting Shimano CN-M6100
Type versnelling Derailleur
Aantal versnellingen 12
Versnellingen Shimano Deore RD-M6100-SGS, ShadowPlus, 12-Speed
Accupositie In frame
Accu capaciteit (Wh) 750
Geveerde voorvork Ja
vork SR Suntour XCR32 LO-R Air, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout
Geveerde zadelpen Ja
Zadelpen CUBE Suspension Seatpost HD, 30.9mm
Zadel Natural Fit Sequence Comfort
Gewicht 33.00
Stuur CUBE Comfort Trail Bar, 700mm
Shifters Shimano Deore SL-M6100-IR, Direct Attach
Voorband Schwalbe Energizer Plus, Performance, Green Guard, 55-622
Achterband Schwalbe Energizer Plus, Performance, Green Guard, 55-622
Verlichting voor CUBE Shiny 50 Lux, 12V, DC
Verlichting achter ACID Mudguard Rear Light PRO-E, 12V, DC
Pedalen ACID PP Trekking
Standaard ACID FM Pure Kickstand
Bagage drager ACID Integrated Carrier 3.0, CUBE Adapter Compatible
Meer specificaties

Prijzen

3899.00

Wat zegt het merk?

De Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 beschikt over onze batterij met de grootste capaciteit, zodat je langer kunt fietsen. We hebben alle beste kenmerken behouden, zoals het vierde generatie CX-aandrijfsysteem van Bosch, en de betrouwbaarheid en enorme reeks versnellingen van Shimano’s Deore 1×12 – waarmee je elke route moeiteloos kunt trotseren. Krachtige vierzuiger Shimano hydraulische schijfremmen hebben de remkracht om je veilig te houden in alle weersomstandigheden. Een geveerde zadelpen, verstelbare stuurpen en luchtgeveerde Suntour-voorvork zorgen ervoor dat je comfortabel blijft, zelfs tijdens lange dagen uit. En de Integrated Carrier 3.0, spatborden, verlichtingssysteem en standaard geven je de tools die je nodig hebt voor elke taak of avontuur. Ontworpen voor comfort, veelzijdigheid en duurzaamheid, het frame van de Kathmandu – of je nu de herenversie, de Trapeze of de Easy Entry kiest – bevat een krachtige Bosch-batterij voor het beste mogelijke bereik. Efficiënte Comfort-geometrie werkt precies zoals je zou verwachten, wat betekent dat je comfortabel kunt trappen voor mijlen en mijlen. En de Integrated Carrier 3.0 is net zo sterk als zijn voorgangers, maar nog beter geïntegreerd met het achterste spatbord voor een elegant ingetogen uiterlijk waar je van zult houden – en het is de perfecte manier om accessoires toe te voegen en alles mee te nemen wat je nodig hebt.

Voeg een review toe

Naam:
E-mail:
Review: