Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 – Review
Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 – Kathmandu is de avonturenhoofdstad van de wereld, dus het is niet zo gek dat Cube z’n meest hoogwaardige toerfietsmodel de naam van deze Nepalese stad heeft gegeven. De Cube Kathmandu Hybrid komt in verschillende uitvoeringen. Welke je ook neemt, ze hebben allemaal een krachtige CX-motor van Bosch, een grote 750 wattuur accu, een verende voorvorken dito zadelpen en een zeer complete uitrusting.

Cube Kathmandu Hybrid EXC 750
Kijk je puur naar de toerfietsmodellen van de Duitse fabrikant Cube dan kun je de Kathmandu Hybrid zien als het paradepaardje. Binnen die reeks zijn er verschillende uitvoeringen, waarbij de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750, onze testfiets, met een prijs van 3.899 euro zo’n beetje in het midden zit. Cube brengt bovendien iedere Cube Kathmandu Hybrid in drie framevarianten: een herenframe, een trapezeframe en een frame met lage instap.
Omdat de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 bedoeld is voor lange tochten, is veel aandacht geschonken aan het rijcomfort. Maar omdat je ook een beetje wilt kunnen opschieten is dat niet ten koste gegaan van de sportiviteit. Eerder het tegenovergestelde. De Kathmandu Hybrid stuurt prettig scherp, maar zonder nerveus gedrag. Met name als je met tassen onderweg bent is dat een fijne eigenschap. Het stuur staat maar een klein beetje hoger dan het zadel, zodat je effectief kunt trappen en makkelijker door de wind snijdt. Echter, de zit-positie is tegelijkertijd ontspannen genoeg om het lang uit te houden.
Dat brengt ons op het comfort. De voorvork met goed instelbare luchtvering springt natuurlijk het meest in het oog. Maar als je beter kijkt zie je dat ook de zadelpen verend is. Op glad asfalt lijkt de vering niet veel te doen, totdat je een losse tegel of een putdeksel raakt. Dan merk je dat het wel degelijk goed werkt. En op onverharde wegen verbetert met name diezelfde voorvering niet alleen het comfort, maar tevens de grip. De rol van de banden moet je uiteraard niet onderschatten. Dankzij hun grote volume absorberen ze soepel kleine oneffenheden, zoals klinkers op de weg. En dan zijn er natuurlijk nog het ergonomische zadel en de dito handvatten. Dus stippel maar een lekker lange route uit, want met deze e-bike kan je het aan.


Extra grote accu
Fijn dat Cube Kathmandu Hybrid een grote 750 wattuur accu in de onderbuis heeft gestoken. Zo houdt ook de motor het langer vol, zelfs in heuvelachtig terrein. De krachtige CX-motor van Bosch voorziet je benen daar van ruime trapondersteuning. De ondersteuning heeft vier standen, waarvan de voor dit jaar nieuwe Auto-stand wat ons betreft het fijnst is. In deze dynamische modus is de geleverde ondersteuning namelijk variabel. Je krijgt veel ondersteuning als je veel nodig hebt en minder als het makkelijk trappen is. Dat voelt heel natuurlijk aan en bespaart je zeker in geaccidenteerd terrein of met harde tegenwind het voortdurend heen en weer schakelen tussen de verschillende ondersteuningsmodi.
En dan is er nog de Bosch eBike Flow-app. Hiermee zijn ondersteuningsstanden naar eigen smaak in te stellen. Het installeren en gebruiken van de app gaat snel en intuïtief, dus zelfs volslagen digibeten kunnen er probleemloos mee aan de slag. De vraag is natuurlijk waarom je de ondersteunings-modi zou willen aanpassen; de standaard configuratie vanuit de fabriek bevalt namelijk prima.


Fraai frame met geïntegreerde drager
Omdat bij e-bikes de elektronica zo’n prominente rol speelt, zou je bijna de fiets eromheen uit het oog verliezen. En in het geval van de Cube Kathmandu Hybrid is dat toch echt zonde. Immers, omdat iedere fabrikant een Bosch-motor in een frame kan hangen, moet het échte verschil toch door het frame worden gemaakt. Cube heeft hier duidelijk zijn best gedaan. Zowel van een afstand als van dichtbij oogt het framegoed, met strakke lijnen, keurige lasnaden en fraaie lak. Water goed uitziet rijdt ook vaak goed en dat is bij deze e-bike niet anders. Zoals hiervoor al aangestipt stuurt deze e-bikelekker scherp, met dank aan de rondom stijve constructie. Zwabberen? Niet bij deze Duitser.
Ook stijf is de in het frame geïntegreerde achterdrager. Hier kun je gerust een paar zware tassen aan hangen. In combinatie met de eveneens in de framekleur gespoten voorvork ziet die drager er bovendien super chic uit. Dat geldt in mindere mate voor de brede Acid-spatborden, het huismerk van Cube. Die komen nogal ‘plastic-achtig’ over. Aan de andere kant: doordat de gebruikte kunststof taai en flexibel is, blijven deze spatborden gewoon heel als je per ongeluk eens iets raakt. En dat is waar het uiteindelijk om gaat.



Conclusie
Wie op zoek is naar een betrouwbare toerfiets kan bij de Cube Kathmandu Hybrid EXC 750 veel groene vinkjes plaatsen. Stabiel frame? Check. Semi-sportieve zitpositie? Check. Rijcomfort? Check. Krachtige motor? Check. Grote actieradius? Check. Geschikt voor volle achtertassen? Check, check, dubbelcheck! Oftewel, bij het ontwikkelen van deze sportieve e-toerder heeft Cube duidelijk goed gekeken naar wat de doelgroep wil en heeft het merk daarbij geen fouten gemaakt. Oké, de echte die-hard toerder zou misschien liever een naafversnelling zien. Maar de gemonteerde Shimano Deore-transmissie staat bekend om z’n betrouwbaarheid, schakelsouplesse en levensduur en het systeem beschikt met 510 procent bovendien over een onovertroffen bereik. En dan is er, tot slot, nog de prijs: met 3.899 euro krijg je echt heel veel fiets voor je geld.
Plus- minpunten Cube Kathmandu Hybrid EXC 750
+ Grote actieradius
+ Verende voorvork en zadelpen
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding
– Onderhoudsgevoelig derailleursysteem
– Geen lichtgewicht
Prijs: €3.899,-
Gewicht: 27,7 kg
Klik hier voor meer informatie over Cube!
Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified E-Bike Magazine en volg ons op Facebook en Instagram!