15-04-2020 - Nieuws, Wielrenblad

CUBE LITENING C:68X SLT Review

De Cube Litening C:68X SLT heeft alle eigenschappen die je verwacht van een moderne aero-bike. ‘Mooi, hoog tijd dat ze eens met zo’n fiets kwamen’, zul je misschien denken. Toch klopt dat niet helemaal, want de Litening was altijd Cube’s allround, lichtgewicht racer. Deze nieuwe Litening is dat nog steeds, maar nu met 30% minder luchtweerstand dan zijn voorganger, claimt Cube. Maar aeroracers zijn toch helemaal niet comfortabel genoeg om allround te zijn?

Toch beweert Cube dat dit een allround fiets is. Laten we eerst eens kijken naar wat voor vlees we in de kuip hebben. Cube’s Litening reeks bestaat uit vier modellen: Pro, Race, SL en deze SLT. Alle vier delen ze hetzelfde C:68X aero frame, alle vier zijn ze er alleen als discversie en elektronisch geschakeld. De afmontage bestaat in genoemde volgorde uit Shimanoltegra Di2, Sram Force eTap AXS, Shimano Dura-Ace Di2 en Sram Red eTap AXS. Ook de wielsets lopen op in kwaliteit, deze door ons geteste SLT is uitgerust met een set DT Swiss ARC 1100 DICUT wielen met keramische lagers. Het absolute topmodel dus, met een navenant prijskaartje van 7.499
euro. Veel geld, maar in high-end aero-land een vrij normaal bedrag. Wat betreft de naam, C:68 slaat op het percentage carbon ten opzichte van de epoxyhars, de twee componenten waaruit een carbonframe is opgebouwd. De X geeft aan dat dit de doorontwikkelde versie is, met specifieke vezelsoorten die in nauwkeurig bepaalde richtingen zijn geplaatst, om zo tot de beste mix tussen stijfheid en comfort te komen.

De cockpit van de cube litening C:68X slt
de voorkant van de cockpit van de cube litening C:68X slt

Cockpit

Het visuele paradepaardje van de nieuwe Litening is absoluut de manier
waarop de aero-cockpit is vormgegeven en geïntegreerd. Ondanks het feit dat de hydraulische remleidingen er doorheen lopen (versnellingskabels
zijn er vanzelfsprekend niet – schakelen gebeurt altijd elektrisch), is de stuur-stuurpen combinatie prachtig slank vormgegeven. De voorbouw is precies even dik als het afgeplatte stuur inclusief stuurlint, wat er van opzij prachtig uitziet. Van bovenaf bezien is het alsof je op een hamerhaai fietst. De vorm van de voorbouw sluit optisch precies aan op die van de bovenbuis waardoor het lijkt alsof deze tot aan je stuur doorloopt. Er is voorzien in een mooi geïntegreerde en verstelbare bevestiging voor een gps en de bouwkwaliteit en afwerking van het geheel is schitterend. Wat ons betreft is dit stuur een van de mooiste aero-oplossingen die er op het het moment te koop is.

de zitbuis van de  cube litening C:68X slt

Zadelpen

De rest van het frame getuigt van soortgelijk oog voor detail. Alle framebuizen zijn vormgeven volgens de laatste aerodynamische inzichten. In het oog springt het kleine ‘staartje’ boven de aansluiting van de achtervork op de zitbuis, dat aerodynamisch voordeel op zou moeten leveren. Ook de wulpse vormen van het balhoofd en de aero-zadelpen dragen volgens Cube in belangrijke mate bij aan het minimale frontale oppervlak. De zadelpen wordt geborgd met twee mooi weggewerkte inbusboutjes aan de achterzijde, die zodoende in koers goed toegankelijk zijn voor de mekanieker.

De bottom bracket van de cube litening C:68X slt

Lichtgewicht

Het gewicht is met 7,4 kilo prima in orde, hoewel niet zo licht als een specifieke klimfiets. Het frame weegt minder dan een kilo, dus debet hieraan zijn vooraal de wielen. Ondanks de suggestieve ‘1100’ in hun
naam wegens ze 1597 gram: een uitstekend gewicht voor 62 millimeter
hoge clinchervelgen, maar met een set specifieke klimwielen valt er veel
winst te halen en is de Litening qua gewicht prima ook als klimfiets in te
zetten.

de voor derailleur van de cube litening C:68X slt

Geen casanova, maar wel een sterke performer

De looks van de fiets zijn een verhaal apart, je zult er van houden of niet. Vast staat dat de Litening een enorme visuele impact heeft. Wij houden zelf van wat meer kleur maar als je van plan bent de Litening als koersfiets in te zetten, en daar is hij natuurlijk voor gemaakt, kan het prettig zijn om je prijs en vermogens niet al te hard van de daken te schreeuwen. Als je de fiets beetpakt voel je al snel de stop die de stuuruitslag beperkt, om schade aan de interne remleidingen te voorkomen. De stop voelt lekker degelijk aan, waardoor je niet het gevoel hebt iets kapot te maken als je het stuur (per ongeluk) een zwieper geeft. Dat rijden met deze top-Litening geen straf blijkt, mag geen verrassing heten. Staan op de pedalen levert bliksemsnelle reacties op en de fiets reageert razendsnel op alle input, niet in de laatste plaats door de loeistijve cockpit.

de achterderailleur en casette van de cube litening C:68X slt

De eerste echt allround disc-aero bike?

Toch is dat niet waar de fiets zich mee onderscheidt. Het meest opvallend is het feit dat hoewel de Litening absoluut een retestrakke racer is, het zeker geen keiharde plank van een fiets is. Integendeel, voor een disc-aeroracer met 25 millimeter banden is hij opvallend comfortabel. De slimme manier waarop het frame is ontworpen, met speciale aandacht voor de zadelpen, zorgt dat de Litening voor zijn stijfheid en aerodynamica niet of nauwelijks een prijs qua comfort vraagt. Heeft Cube met de nieuwe Litening de eerste echt allround disc-aero bike gecreëerd? Het is een kwestie van interpretatie, maar wij denken van wel.

specificaties:
  • frame full-carbon C:68X
  • groepset Sram Red eTap AXS 2×12
  • stuur/stuurpen C:68X ICR Aero
  • zadel fi’zi:k Antares R3
  • zadelpen Litening C:68X Aero
  • wielen DT Swiss ARC 1100 DICUT 62
  • banden Schwalbe Pro One 25mm
  • crankset Sram Red D1
  • cassette Sram Red XG-1290, 10-28T
  • gewicht 7.4 kilo
  • info cube.eu
  • prijs € 7.499,-

Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van