19-05-2020 - Mountainbiken, Leesvoer

CUBE STEREO 150 C:62 SL 29

De Cube Stereo 150 is een oude bekende van de redactie, een fiets die al sinds jaar en dag niet ontbreekt in onze tests. Door de jaren heen is de fiets flink geëvolueerd, maar wat altijd gelijk is gebleven is de mix tussen een speels karakter en serieuzecapaciteiten… en een prettige prijs. Het 2020-model van de trail-variant uit de Stereo-lijn mag mee op snoepreis naar Zona Zero, zou deze net als zijn voorgangers presteren? Lees verder en find out!

De Stereo-lijn is de Cube mountainbike-lijn met voor- en achtervering, onze 150 millimeter testbike valt volgens Cube in de enduro-categorie. We zijn direct onder de indruk van de opbouw van deze versie: een Fox Factory-voorvork, -demper en -dropper, een XT-groep en -remmen, dikke Newman-wielen, afgemonteerd met Schalbes Magic Mary en Hans Dampf-bandjes. De kleurstelling is, zoals we wel vaker zien bij Cube, opgebouwd uit harde en felle primaire kleuren, love it or hate it. Persoonlijk zijn we wel fan van deze sprekende kleurstelling. Het oranje sluit (vast niet onbewust) goed aan op de oranje kleuren van de Fox-vork. Maar ook de rest van de bike is qua color-coding dik in orde, tot aan banden en velgen, zadel, stuur en handvatten, alles is prachtig matchend.

Cube Stereo 150

Qua geometrie is er weinig veranderd ten opzichte van de 2019-versie, we zien ook weinig verandering in het frame. De Cube Stereo 150 staat op 29 inch wielen en de brede, slank aandoende buizen geven de Stereo 150 een robuuste en stoere look, welke goed past bij het inzetbereik van deze fiets. Verder zijn de kabels intern netjes weggewerkt met mooie ports, welke ook intern goed zijn weggelegd, dus geen geratel of gerammel van losse interne kabels. De scharnierpunten zijn waar mogelijk strak gemaskeerd, wat bijdraagt aan een cleane look. De demper is goed en makkelijk bereikbaar en er is ruimte voor een grote bidon in de houder. Verder is de ietwat onhandige achteras van het 2019-model dit jaar vervangen door een perfect functionerend model, waarmee Cube onze enige ontwerp-aanmerking van een eerder verschenen test heeft weggevaagd.

Cijfers

Hoewel de cijfers – gezien de inmiddels stabiliserende trend van lager, langer en luier – de Stereo 150 niet direct als progressief bestempelen, weten we inmiddels wel beter: de Stereo rijdt vaak heel anders dan op papier zou lijken. De 20 inch versie is voor onze 190 centimeters lengte wat aan de krappe kant, een 22 inch zou waarschijnlijk de betere keus zijn. Zorg dus sowieso voor een testritje, mocht je deze machine overwegen, zodat je zeker weet dat je de maat kiest die past bij jouw rijstijl.

Cube Stereo 150

Een ander getal dat we hier graag willen benoemen is de prijs. Een opbouw als deze hadden wij zelf een stuk hoger ingeschat, voor 3799 euro staat de Cube Stereo 150 namelijk bij jou in de schuur. Tuurlijk, dat is nog steeds een sloot geld, maar gezien wat je ervoor terugkrijgt is het een scherp geprijsde bike. Ten opzichte van de twee duurdere modellen in de Stereo 150-lijn zien we met name de aandrijflijn, vork/demper en carbon lay-up het grote verschil maken.
De hoge mate van gebruik van kwaliteitsproducten laat weinig te wensen over. Het enige wat ons opviel is dat er in de XT set-up is gekozen voor een SLX-cassette en -shifter. Maar nu zijn we echt aan het zoeken.

Testing the CUBE STEREO 150

Hoewel het enduro- en trailsegment aardig aan het verwateren is, kun je met deze bike eigenlijk alle soorten tracks bestieren, meer veerweg zal mogelijk resulteren in meer vertrouwen en hogere snelheden, maar in principe kun je elk terrein aan met deze Stereo 150.
Wanneer we de eerste meters trail pakken, valt de korte reach op. Dit zorgt ervoor dat de Cube Stereo 150 enorm speels reageert en nadat je je plekje hebt gevonden (in ons geval net iets meer naar achteren) kan je meer pushen. De fiets reageert heel prettig en al na een paar trails heeft hij flink wat vertrouwen gewonnen en durven we steeds harder te gaan. Hij laat zich eenvoudig van links naar rechts zetten, wat een speelse rijstijl bevordert. Het gewicht is ook zodanig dat je actief kunt rijden, de fiets lichtvoetig over secties met stenen stuurt of even tegen een zijwand is te parkeren. Ook een sprongetje of wheely is geen probleem op dit speelse beestje. Op hogere snelheid komt de (bescheiden) keerzijde hiervan aan het licht, hij wordt dan logischerwijs wat zenuwachtiger. Het is maar de vraag waar je voorkeur naar uitgaat, zoek je een speelser karakter dan kies je voor de kleinere maat, heb je voorkeur voor een hogere snelheid dan is een maatje groter waarschijnlijk een betere keus.

Alles mooi

De opbouw geeft enorm vertrouwen, de 36 millimeter dikke vorkpoten vreten onderin het gezichtsveld het diverse pluimage aan obstakels op, de vergaande instelmogelijkheden geven je alle opties om deze vork geheel naar wens af te stellen. De achterdemper is mooi opgehangen in het Horst-linksysteem en hangt in het midden van het bereik. Deze progressieve demperophanging zorgt ervoor dat de vering geen einde lijkt te kennen en we hebben dan ook het idee met veel meer veerweg te rijden, wat ons vertrouwen doet groeien. Dit zorgt er wel voor dat je de Cube Stereo 150 op de vlakke stukken iets eerder de demper in trail- of gesloten stand wilt zetten, omdat je anders het gevoel hebt met een lekke band te rijden.
Naast de open stand op de afdalingen doet ook de trail-stand goed werk, zelfs op de intensere afdalingen is het vol vertrouwen rijden.

Cube Stereo 150

Tijdens langere klimmen is het wel raadzaam om de demper echt dicht te draaien, zodat je effectiever energie omzet in voorwaartse snelheid. Ook in de gesloten stand blijft een kleine beweging in de achtervering. Niet storend, wel aanwezig. De houding tijdens het klimmen is redelijk centraal, je kunt lange tijd prima in het zadel blijven zitten en rondjes blijven draaien met de pedalen, wanneer het echt steil wordt zul je toch het puntje van het zadel moeten opzoeken. Op het smalle terrein hadden we regelmatig last van pedal strike, waarbij de pedalen wortels of stenen raken. Dit is een neveneffect van een lage bottombracket, wat bij het dalen en in de bochten weer enorm prettig is, een concessie die we graag doen. De Fox Transfer-dropper is onopvallend goed, deze doet exact wat hij moet doen: niet te snel of te langzaam en zeer exact.

Gevoel

De Cube Stereo 150 voelt enorm snel vertrouwd aan, zelfs ondanks de wat te kleine maat. Het speelse karakter daagt je uit om lichtvoetig en creatief te rijden. De 29-wielen, die inmiddels nagenoeg de standaard zijn geworden, sturen hem overal heen waar je ‘m wil hebben. Onverwachte steile drops, krappe bochten en vooral de snelle transities tussen kantenwissels zijn een genot. Ook de boven beschreven demper lijkt eindeloos, hoewel de trails in Zona Zero soms best serieus waren, hebben we geen moment het idee gehad dat we een fiets met meer veerweg of een progressievere geometrie nodig zouden hebben. De Cube Stereo 150 reageert extreem goed op de input, het is heel duidelijk wat hij doet. Het frame is onopvallend stijf en solide, we hebben er eigenlijk niks van gemerkt, wat voor ons wil zeggen dat iets goed ontworpen is: het moet je niet opvallen.

 Cube Stereo 150

Het klimmen is dankzij de kortere reach fijn, je blijft tijdens de klim compact en de 1×12 is super. De Shimano SLX-trigger werkt strak samen met de SLX-cassette die heerlijk direct schakelt. De XT-remmen zijn ook zoals je van Shimano gewend bent, direct. Hier houd je van of niet, de discussie tussen Sram en Shimano gaan we hier niet voeren, wij vinden het heerlijk om de XT’s te bedienen. Ze worden niet zompig, je weet altijd exact waar de remmen aangrijpen en met minimale kracht vanuit je handen heb je perfecte controle over de snelheid.

Conclusie

Voor een klein 4K ontvang je met de Cube Stereo 150 een serieus pakket. Mooie onderdelen op een strak frame resulteert in een enorm capabele bike met een zeer breed inzetbereik. Waren we vorig jaar nog wat ontevreden met de 2×11 set-up en de achteras, dit jaar zouden we niet weten wat we hierop nog zouden moeten aanmerken.

Afmontage

  • Frame: Cube Stereo 150 C:62 SL 29
  • Demper: Fox Float DPX2 Factory
  • Vork: Fox 36 Float Factory
  • Drivetrain: Shimano XT + SLX
  • Remmen: Shimano XT
  • Wielset: Newmen Evolution SL A.30
  • Banden: Schwalbe Magic Mary & Hans Dampf,
  • Stuurpen: Race Face Aeffect R 35
  • Stuur: Race Face Chester 35
  • Handvatten: Cube
  • Zadel: Cube
  • Zadelpen: Fox Transfer Factory
  • Prijs: € 3799,-
  • Info: cube.eu

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.

 van