10-12-2021 - Windsurfen, Nieuws, Leesvoer

Een interview met Adam Lewis over de Duotone SLS

De nieuwe Duotone 2022-waverange is het resultaat van de langste en meest intensieve ontwikkelingscyclus ooit. Maar liefst achttien maanden lang werkten ‘cheftester wave’ Adam Lewis en designer Kai Hopf aan de zeilen, met als neusje van de zalm de vederlichte Super Star SLS. Wij belden Adam voor wat uitleg.

Met een licht vermoeide blik kijkt Adam Lewis me aan vanaf zijn telefoon. Hij is de nacht ervoor vanuit Maui aangekomen in het Amerikaanse Hood River voor een surffestival, kort daarvoor heeft hij de laatste hand gelegd aan het nieuwste zeil uit de range van Duotone: de Super Star SLS. De jetlag uit zijn ogen wrijvend beantwoordt hij mijn vragen over zijn favoriete nieuwe zeil, en het werken met ‘de verpersoonlijking van zeildesign’ Kai Hopf.

Duotone SLS

Even voordat we je nieuwe zeil onder de loep nemen: wat doet een jongen uit het koude Engeland op Maui, als cheftester van Duotone nota bene? ‘Al Vanaf het begin dat ik voor Duotone vaar kwam ik steeds vaker op Maui, eerst voor fotoshoots en later ook om te testen. Toen corona kwam zat ik er ook, ik mocht het eiland niet af, ontmoette een leuke vrouw, we besloten een huis te bouwen en de rest is geschiedenis haha! Ik woon inmiddels twee jaar op Maui en het voelt echt als thuis voor me.’

En toen hebben ze je meteen maar gestrikt als hoofd wavezeilen? ‘Het hebben van een fulltime tester op Maui was iets wat Kai al langer op zijn verlanglijstje had staan. Met Victor Fernandez, Marc Paré en de rest van het team testten we in het verleden natuurlijk ook alle nieuwe proto’s, maar elke dag bezig zijn met ontwikkeling is andere koek.’ ‘Als ik terugkijk ben ik de afgelopen achttien maanden bijna elke dag met Kai in de loft geweest. Afgezien van Eerste Kerstdag en Thanksgiving denk ik dat we dagelijks iets aan R&D hebben gedaan. Kai is de verpersoonlijking van zeildesign en ontwikkeling. Het is echt een eer om zo nauw met hem samen te mogen werken. De schat aan ervaring die hij heeft op het gebied van ontwerpen is unreal! En ik vind dat we goed samengaan: het geeft een kick om te zien hoe met hard werken producten echt beter worden.’

Wat is jouw achtergrond op testgebied? ‘Ik ben begonnen als hulpje bij het Official Test Centre op Tenerife (tegenwoordig het TWS, red.), waar ik betrokken raakte bij de test voor magazines – onder andere voor jullie! Daarna werkte ik voor Point 7 waar ik de ontwikkeling van de wavezeilen deed. Ondertussen timmerde ik aan de weg in de World Cup, met als hoogtepunt een vijfde plaats overall in 2017. Ik denk dat de combinatie van testen en wedstrijden varen mijn USP is – dat en het feit dat ik gewoon een hele relaxte gast ben haha.’

Duotone SLS

Laten we het hebben over het nieuwe speelgoed. De Super Star SLS, wat is het en wat doet het? ‘SLS komt van onze kite-afdeling en staat voor Strong Light Superior, een nieuwe dimensie van innovatie, productontwerp en kwaliteit. Om heel eerlijk te zijn begonnen we aan dit zeil voordat we wisten dat het de SLS zou worden. Het begon eigenlijk met het kunnen plotten en bouwen van zeilen hier in de loft op Maui. Omdat we toch nergens heen konden door corona, hadden Kai en ik alle tijd om ons vol op de ontwikkeling van een nieuw wavezeil te storten. Kai had het gevoel dat we een wavezeil konden bouwen dat qua gewicht zou kunnen wedijveren met membraanzeilen, maar met de gebruikelijke filmdikte, dus zonder in te hoeven leveren op duurzaamheid en stabiliteit. Sterk genoeg bovendien om net als de andere zeilen uit de Duotone-range vijf jaar garantie op te kunnen geven. ‘Als basis hebben we de Super Star van 2021 genomen, ons allround wavezeil en mijn persoonlijke favoriet. Het idee was om het zeil volledig te ontdoen van alle toeters en bellen, en er de meest lichte, performance georiënteerde versie van te bouwen die we konden maken, echt een no compromise-ontwerp. In de eerste fase hebben we het zeil letterlijk teruggebracht tot het absolute minimum, tot op het punt zelfs dat al onze proto’s kapot gingen. Een stapje te ver dus, maar het liet ons wel zien wat een zeil minimaal nodig heeft.’

En toen hebben jullie het wiel opnieuw uitgevonden? ‘Nou, dat gaat wel heel ver, maar we zijn wel op een andere manier gaan kijken naar het ontwerp. We zijn het zeil terug op gaan bouwen, en als we iets moesten versterken deden we dat met een enkele laag high-end materiaal, bijvoorbeeld carbon of kevlar, in plaats van verschillende lagen. Hierdoor werd het zeil niet alleen lichter, maar ook sterker. Het uiteindelijke resultaat is een zeil waarop alles een functie dient en essentieel is voor de sterkte en performance.’

Wat maakt de Super Star SLS zo veel beter dan de ‘standaard’ zeilen? ‘Ik denk dat de SLS zich op twee manieren echt onderscheidt. Ten eerste de performance. Het feit dat we het zeil gestript hebben en alle onderdelen vervangen hebben door high tech materialen zorgt ervoor dat het zeil sneller reageert en zijn profiel langer vasthoudt. Op het water merkt je dat het zeil alles uit elke windvlaag haalt, zodat je sneller planeert, en dat het ook bij heel harde wind nog stabiel blijft. ‘Ten tweede het gewicht. Verstevigingen die normaal uit meerdere lagen bestaan, bijvoorbeeld bij de clew, zijn teruggebracht tot enkelvoudige lagen uit high tech materiaal. Het weglaten van extra lagen maakt een groot verschil voor het ‘droge’ gewicht, maar nog een veel groter verschil als het zeil nat is. Dat komt heel duidelijk tot uiting in de handling op het water, vooral de hefboomwerking van nat gewicht in de top is enorm gereduceerd.’

Wie heeft dit zeil nodig? (Lacht) ‘Ik denk eerlijk gezegd dat we allemaal wel een SLS kunnen gebruiken! Het zeil is licht, heeft een betere performance én het is sterk. What’s not to like?!’

Draagt SLS ook iets bij aan de rest van het range? ‘Absoluut! SLS vertegenwoordigt de voorhoede, de richting die we op willen. Maar de ontwikkelingen die we hier doen hebben zeker invloed op de andere zeillijnen van Duotone. Voor 2022 hebben bijvoorbeeld alle wavezeilen een nieuwe mastslurfconstructie die de zeilen lichter maakt zonder aan duurzaamheid in te leveren. De sleeve bestaat voortaan uit één stuk, wat scheelt in gewicht omdat hij nu niet gestikt hoeft te worden. Bijkomend voordeel van het ontbreken van de stiksels, en iets waar we helemaal niet bij stil hadden gestaan, is dat het de mast in staat stelt veel vrijer te bewegen, en sneller te reageren. De zeilen zijn dus niet alleen lichter, maar ook reactiever. Daarnaast hebben we ook de verstevigingen op de andere wavezeilen onder handen genomen en verder versimpeld. De nieuwe Super Hero is lichter dan ooit, net zo duurzaam als voorheen, en heeft nog steeds Duotone’s kenmerkende vijf jaar garantie.’

Duotone SLS

Jullie hebben ook nog een ander premium zeil in de range, de Super Hero M+. Waar valt SLS ten opzichte van deze membraantechnologie? ‘Het zijn eigenlijk twee verschillende benaderingen om hetzelfde probleem op te lossen. Ik denk dat met alles wat we de afgelopen 18 maanden hebben geleerd bij de ontwikkeling van de Super Star SLS, we vooral in deze richting verder zullen gaan.’

Je werkt nu anderhalf jaar samen met Kai. Wat is het belangrijkste dat je van hem hebt geleerd? ‘Het klinkt ongetwijfeld als een cliché, maar het voelt alsof ik elke dag iets baanbrekends leer. Ik denk dat de belangrijkste les is dat elke millimeter een verschil maakt. Ik kan me er nog steeds over verbazen dat een paar millimeter verschil het beste prototype kan veranderen in het slechtste. Bizar hoeveel impact de details hebben.’

Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten? Schets ons eens een vergezicht. ‘Op dit moment concentreren we ons echt op gewicht, in combinatie met het behouden van onze beproefde garantie van vijf jaar. Ik denk dat we met de SLS in de goede richting gaan; de technieken en constructies die we hiervoor ontwikkeld hebben zullen hun weg vinden in meer van onze zeillijnen. In de toekomst denk ik dat we grote verbeteringen zullen zien in de constructie en hoe we zeilen bouwen. Meer kan ik er nu nog niet over loslaten, vraag het me over een jaar nog maar eens!’


Voor meer Windsurf nieuws, windsurfen, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu Windsurf magazine en wordt abonnee van Motion #2 en volg onop Facebook en Instagram!

 van