De kunst van het routebouwen

Ben je inmiddels wel uitgekeken op je vaste fietsrondje? Dan tref je het! Het ontdekken van nieuwe fietsroutes is eenvoudiger dan ooit. Dit heeft deels te maken met de komst van de nieuwe generatie gravelbikes, waarmee je als wielrenner niet alleen op zoek kunt naar snelheid, maar ook naar natuur en avontuur. Zelf een afwisselende route bouwen is voor velen een vast ritueel ter voorbereiding op een tocht. Ben jij benieuwd hoe je een mooie gravelroute in elkaar zet? Onze gravelredacteur Merlijn neemt je mee in de wereld van het routebouwen. 

Hulplijnen

Onmisbaar bij het bouwen van een goede route is een platform – een site of app – waarmee je routes kan maken, overzichtelijk kan opslaan en bewerken en waarop veel informatie te vinden is, met name over de aard van het wegdek. In mijn ogen is er maar één routeplanner die dit allemaal in zich verenigt en dat is Komoot. Voor de mensen die Komoot niet kennen: het is simpel gezegd een routeplanner en navigatie-app die je zowel via de Komoot-website als -app kan gebruiken. De applicatie is niet alleen gemaakt voor wielrennen of gravellen, je kunt je route specificeren op jouw fietsdiscipline. Maar je kunt bijvoorbeeld ook prachtige hike-routes maken. En misschien wel het belangrijkste: via Komoot kan je ook het type ondergrond zien. Van asfalt tot gravel en kasseien, vrijwel elk type ondergrond is zichtbaar. Deze data komt vanuit OpenStreetMap, de kaarten die ze bij Komoot gebruiken. Je kan dit zien als een soort Wikipedia voor kaarten, waarbij gebruikers zelf data, zoals de ondergrond, kunnen toevoegen. Hierdoor is enorm veel informatie beschikbaar, maar in het geval van dunbevolkte plekken kan er ook wat informatie missen. De Komoot-kaarten zitten bovendien vol met highlights; mooie plekken die gebruikers zelf kunnen toevoegen en die als een soort pin op de kaart verschijnen. Ook dit is een handige manier om mooie gravelstroken te vinden. Met name voor het maken van gravelroutes, waarbij alles draait om de aard van het wegdek, is Komoot dus van onschatbare waarde.

Met alleen Komoot kan je dus uitstekend een fantastische gravelroute creëren. Wil je de puntjes op de i zetten, dan zijn er nog een paar hulplijnen die je kan inschakelen om je route te optimaliseren. De meest voor de hand liggende is natuurlijk Google Maps. Via de verschillende beschikbare kaartlagen, zoals die voor fietspaden, is het soms al goed te zien of iets onverhard is of niet, maar de belangrijkste toevoeging is zonder twijfel Street View. Dit klinkt misschien wat onlogisch, maar veel gravelwegen zijn hierop te vinden. Is een gravelstrook niet op Street View weergegeven, dan is er vaak wel de mogelijkheid om deze ‘in te kijken’. Vaak kan je dan het begin en/of eind van de strook zien, zodat je ook al een goede inschatting kan maken van de kwaliteit van de strook. Last but not least: iedereen met een Google-account kan zelf ook 360-gradenfoto’s uploaden, te herkennen aan de kleine blauwe bolletjes. Deze komen regelmatig van pas, met name in meer afgelegen gebieden.

Naast Google Maps is er natuurlijk nog good old Strava, een app die zich van oudsher op ‘traditionele’ wielrenners richt. Strava bezit hierdoor veel wielren-specifieke informatie, die het meest zichtbaar is via de wereldwijde heatmap. Hierop wordt weergegeven welke wegen en paden het meest worden gebruikt door Strava-gebruikers, en welke het minst. Ook bruikbaar is de segment-verkenner van Strava. Ondertussen is bijna elk stukje weg of bospad in Nederland een Strava-segment. Hoewel dit kan resulteren in een chaos aan segmenten in de GPX van je Strava-ritjes, zorgt het er tevens voor dat er veel informatie over de routes beschikbaar is. Zo hebben de segmenten op kasseistroken eigenlijk altijd het woord ‘kasseistrook’ of ‘pavé’ in de naam en ook de snellere gravelstroken zijn vaak te herkennen aan de termen strade bianche, secteur of gravel in de naam. Twijfel je nog steeds of je een mooie strook hebt gevonden? Kijk dan even naar wie er allemaal hebben gereden. En vooral op wat voor fiets. Dit is vaak makkelijk te zien aan de snelheid van hun rit en soms ook aan foto’s of de kaart.

Een andere hulplijn is gravelmap.com, deze site biedt precies wat je verwacht. Het is eigenlijk gewoon Google Maps, maar dan met een gravel-overlay, een kaartlaag met gravelstroken. Dit betekent dat je erg overzichtelijk een enorme hoeveelheid gravelstroken kan vinden, zowel in Nederland als daarbuiten. Ook Gravelmap maakt gebruik van mensen die zelf gravelstroken in kaart brengen. Er is al enorm veel in kaart gebracht, maar de willekeur blijkt eveneens erg groot. Als je geluk hebt staat er een foto en beschrijving bij een route, maar vaak is de kwaliteit van de gravel niet goed te achterhalen.

De Route

Nu je weet waar je alle waardevolle informatie vandaan haalt, is het tijd om zelf een route in elkaar te zetten! Ook hier kan je verschillende kanten op. Wil je een snelle route die je op de racefiets met 28 millimeter bandjes kan doen, of schuw je het grovere werk niet en wil je volle bak gravellen? De mogelijkheden die je hebt zijn, behalve van waar je zin in hebt, ook afhankelijk van de locatie. Zo kan je op de Veluwe ontelbaar veel onverharde bospaadjes vinden, maar in de polder van Flevoland wordt dat aanzienlijk lastiger. Komoot is, afhankelijk van de route die je maakt, op verschillende manieren te gebruiken. Als je dit onder de knie hebt wordt het bouwen van een gravelroute pas echt leuk!

Wanneer je een route bouwt om met de racefiets overheen te knallen zal het veelal gaan om ‘gravel-segmenten’, afgewisseld met verharde weg. Denk bijvoorbeeld aan de Strade Bianche, of de kasseistroken in Parijs-Roubaix. Dit zal meer hardpack gravel zijn, wat compacter en dus beter berijdbaar is. Komoot maakt vaak duidelijk onderscheid tussen hardpack gravel, gravel en het grovere soort, zoals bospaden. Ook is dit goed terug te vinden op Google Street View of soms zelfs via de kaartlaag waarop fietspaden zichtbaar zijn. Denk aan boerenweggetjes en schelpenpaden.

Als je echt het avontuur wil opzoeken, dan wil je natuurlijk een route met zo min mogelijk verharde wegen. Hier komt Komoot echt goed van pas, want bijna alle onverharde paadjes en weggetjes zijn zichtbaar. Als je een Premium Komoot-account hebt beschik je tevens over een kaart met alle mountainbikeroutes, zodat je af en toe een fraaie singletrack mee kan pakken. Combineer dit met genoemde hulplijnen en je hebt een enorme database aan onverharde wegen in de ruimste zin van het woord. Blijf wel opletten dat je geen weggetjes inplant waar je officieel niet mag fietsen, zoals wandelpaden. Kom je nog steeds stukjes op de route tegen waar je niet zeker van bent of waar je helemaal geen informatie over kan vinden? Dan hou je nog één optie over: verkennen! Zeker als je de route met een groep wil gaan fietsen is het fijn om te weten wat je tegenkomt, dus spring op de fiets en verken je route! Hiermee voorkom je bovendien onvoorziene omstandigheden, zoals afgesloten wegen of werkzaamheden. Daarnaast is het de perfecte kans om je route te finetunen.

Lees verder voor een stapsgewijze uitleg over hoe Komoot werkt.

Komoot: The Basics

Stap 1 – Eenmaal in de routeplanner heb je links al meteen een aantal mogelijkheden waaruit je kan kiezen, zoals de sport die je gaat doen en je conditie. Om de route zo goed mogelijk te maken is het slim dit goed in te stellen. 

Komoot Stap 1

Stap 2 – Als je vervolgens met de linkermuisknop op de kaart klikt, verschijnt er een ‘waypoint menu’. De eerste keer dat je dit doet kan je kiezen tussen ‘Als bestemming instellen’ of ‘Hier starten’. Het makkelijkste is natuurlijk om bij het begin te beginnen; dus begin met ‘Hier starten’. Dit is Waypoint A. 

Komoot Stap 2

Stap 3 – Vervolgens klik je met je linkermuisknop op de plek waar je heen wilt. Je krijgt dan een nieuw menu met de optie ‘Als bestemming instellen’. Dit wordt Waypoint B. 

Komoot Stap 3

Stap 4 – Klik vervolgens nog een keer op de kaart. Nu krijg je weer een ander menu, waarbij je kan kiezen uit ‘Aan route toevoegen’ en ‘Nieuwe bestemming’. Bij de eerstgenoemde gaat de route van Waypoint A naar B via dit punt. Als je de tweede keuze neemt, verandert dit punt in Waypoint B en het nieuwe eindpunt. 

Komoot Stap 4

Stap 5 – Hier zie je dat je in Komoot via het hoogteprofiel de soort ondergrond kan zien: verhard gravel. Tevens zie je ‘Singletrack (S1)’ staan. Het betekent dat je hier ook op een Mountainbikeroute zit. De S staat voor Singletrack of Mountainbikeroute, het getal erachter geeft de moeilijkheid aan: hoe hoger hoe moeilijker. 

Komoot Stap 5

Stap 6 – Op deze manier kan je doorgaan met het finetunen van je route, je kan zoveel waypoints toepassen als je zelf wil! 

Komoot Stap 6

Google Maps

Hieronder zie je de Street View-overlay in Google Maps. Op de blauw gemarkeerde routes is Street View beschikbaar, de blauwe bolletjes zijn door gebruikers toegevoegde 360-gradenfoto’s. 

Google Maps

In onderstaande afbeelding vind je een Street View van een mooie gravelstrook.

Google Street View

Komoot Premium

Komoot is in de basis gratis. Blijf je in je eigen provincie dan kan je het volledig gratis gebruiken. Als je een echte globetrotter bent dan kun je eenmalig dertig euro betalen, zodat je levenslang de hele wereld kunt verkennen. Daarnaast is er nog Komoot Premium, een abonnement van vijf euro per maand, waarmee je veel extra features krijgt. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere kaartlagen beschikbaar, waaronder eentje voor MTB-routes, maar de mooiste feature is misschien wel de mogelijkheid om een lange route op te splitsen in meerdere dagen, perfect voor bikepacking. Komoot zorgt er met deze feature voor dat de route qua tijd zo gelijk mogelijk wordt verdeeld over het aantal dagen. Ook vind je informatie over het weer, waaronder de windrichting en -snelheid, en veel meer informatie over je route terug. 

Zin gekregen om te gravellen? Check dan een van onze routes via deze link of ga zelf aan de slag in Komoot! Sinds maart is het beschikbaar in Nederlands, zodat alle opties nog makkelijker zijn te gebruiken.

Tekst en foto’s door Merlijn Spenkelink

Nog geen lid van Komoot? Opgeven is heel eenvoudig:

  1. Klik hier om naar de pagina van Komoot te gaan.
  2.  Maak een account aan en volg de stappen in beeld of log in met je gegevens
  3.  In beeld zie je een balk waar je de code WIELRENBLAD2020 in kunt vullen
  4. BONUS: Als je de code ingevuld hebt kun je één regiobundel gratis downloaden.

De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van