13-01-2022 - Mountainbiken, Nieuws

De nieuwe AtomX Carbon, een volledig nieuwe dimensie in vermogen en bereik

Vooruitstrevend en sneller. De nieuwe AtomX Carbon is geëvolueerd en wordt daarmee de perfecte e-MTB voor diegenen, die de grootste actieradius en meest krachtige motor zoeken. BH heeft een volledig nieuw frame ontwikkeld op basis van deze twee aspecten. 

De BH AtomX Carbon 2022 is volledig vernieuwd om nóg meer uit het X-system design van het frame te halen; stijver, een lager gewicht én strakker. De fiets heeft een geïntegreerde afneembare 720Wh accu en een Brose S Mag motor met een koppel van maar liefst 90Nm. 

BH AtomX Carbon frame: stijver, een lager gewicht én strakker

Het nieuwe X-System design zorgt ervoor dat de BH AtomX Carbon een niveau omhoog gaat. Net zoals voorheen biedt de vorm van de onderbuis een ideale plek voor een batterij met hoge capaciteit. Nét voor het punt dat de stuurbuis met de bovenbuis wordt verbonden. De batterij is zowel op het laagste punt als de meest centrale locatie geplaatst. Dankzij een eenvoudig systeem kan de accu eenvoudig uit het frame worden gehaald. Deze BH AtomX Carbon is voorzien van een nieuw geïntroduceerde cover, welke in de bovenbuis wordt geïntegreerd. Dit zorgt ervoor dat de toegang richting de batterij een esthetisch aantrekkelijk design biedt.

De integratie van deze accu heeft het mogelijk gemaakt om een naadloze onderbuis te creëren. Het gevolg is dat het mogelijk werd om dunnere wanden te gebruiken voor een lager gewicht en maximale compactheid. Dit scheelt zelfs zoveel, dat haar breedte met 18mm is verlaagd. Dit is op het oog duidelijk zichtbaar. 

Het BH AtomX Carbon frame is volledig met carbonvezel geproduceerd. Zelfs de rocker van het veersysteem is van carbonvezel. Er is gebruikt gemaakt van de HCIM-technologie (Hollow Core Internal Moulding) die BH in haar high-end carbon frames gebruikt. Dit is dé referentie in de productie van lichtgewicht frames. Deze nieuwe versie maakt gebruik van Ballistic Carbon Layup high modulus carbonvezels die nog beter bestand zijn tegen impacts. Deze technieken zorgen ervoor dat we een frame kunnen aanbieden dat maar 2300 gram weegt. 

BH weet wat het belang is van een hoge stijfheid in een e-MTB frame. De vernieuwde BH AtomX Carbon is op elk gebied verbeterd. Dankzij de specifieke integratie van de batterij is de voordriehoek nu 20% stijver geworden. Daarnaast is de stuurbuis 80% stijver in vergelijking met het voorgaande model. Het veersysteem maakt gebruik van innovaties die met succes op andere high-end modellen van BH zijn toegepast. Bijvoorbeeld het gebruik van een oversized as op het hoofddraaipunt én het toevoegen van pendelkogellagers. 

Meer integratie dan ooit tevoren 

Integratie is een belangrijke pijler van de vernieuwde BH AtomX Carbon. Naast de geïntegreerde accu, zijn meest kenmerkende eigenschap, zijn de schroeven van de rocker verborgen om een zuiver en stijlvol design te creëren. De zadelpenklem is volledig in het frame verwerkt en is daardoor niet zichtbaar.  

Het frame is voorzien van een volledig geïntegreerde bekabeling vanaf de stuurbuis. Het BlockLock systeem van Acros is voorzien, om te vermijden dat het stuur de bovenbuis kan raken. Met dit systeem is de stuurhoek beperkt tot maximaal 150°. 

Het nieuwe design van de BH AtomX Carbon maakt het mogelijk om een traditionele bidonhouder te plaatsen op de gebruikelijke positie op de onderbuis. De fiets is compatibel met de FIT-tool, welke in de stuurbuis wordt geplaatst.
  Vernieuwde geometrie, vier maten, en twee veerwegen voor de Split Pivot
De nieuwe BH AtomX Carbon heeft een vernieuwde geometrie met een langere reach. De zadelbuis is meer verticaal geplaatst (76°), de achtervork is korter (liefst 454mm) en er is een comfortabelere balhoofdhoek (65°) toegevoegd. In vergelijking met de voorganger is deze AtomX beschikbaar in vier maten, inclusief maat SM.

De AtomX is ook beschikbaar in twee versies met veerwegen van 140mm en 160mm aan de achterzijde. De AtomX maakt gebruik van het Split Pivot-systeem dat ideaal is voor efficiëntie tijdens het trappen en de onafhankelijkheid van het veersysteem tijdens zowel het trappen als remmen.  

Groot vermogen en hoge actieradius

De vernieuwde AtomX Carbon is voorzien van een Brose S-Mag motor. Deze staat bekend om het leveren van een groot vermogen en een groot ondersteuningsbereik van maar liefst 410%. De motor beschikt over een hoog koppel van 90Nm. Dit resulteert in veel kracht en onmiddellijke acceleratie. Deze motor functioneert ook goed bij een hogere cadans (90 -120 rpm). De motor heeft een laag gewicht in verhouding met de geleverde prestaties (2,9kg). Via de iConnect app van BH kan de gebruiker de verschillende ondersteuningsmodi personaliseren. 

iRemote en Garmin connectiviteit

De BH AtomX neemt afscheid van het display om ruimte te maken voor de nieuwe minimalistische, ergonomische en handige iRemote. Deze bevat drie toetsen om tussen de ondersteuningmodi te schakelen en de motor aan en uit te schakelen. De iRemote beschikt over LED-verlichting zodat de gebruiker eenvoudig het batterijniveau kan controleren tijdens de rit. 

Wanneer de gebruiker een scherm wil gebruiken, is het systeem voorbereid om het te koppelen met een Garmin-toestel om alle systeeminformatie te kunnen bekijken (batterij, cadans, bereik, etc.). Door gebruik van de BH iConnect app voor smartphones is het mogelijk om de verschillende ondersteuningmodi te configureren en te personaliseren. In elke modus kan het niveau van acceleratie en de kracht gewijzigd worden. De BH AtomX Carbon collectie biedt vijf modellen met prijzen vanaf €6699. Het BH Unique programma is mogelijk in combinatie met alle modellen.

Ga voor meer informatie naar bhbikes.com.

 van