De nieuwe BH iLynx Race Carbon: e-MTBs en MTBs komen dichterbij dan ooit tevoren

Door zijn geometrie, lichtgewicht, stijfheid, design en rijsensaties … is geen e-bike ooit zo dichtbij zijn traditionele tegenhanger gekomen dan de BH iLynx Race Carbon in vergelijking met zijn broer, de Lynx Race EVO.

De strijd in het ontwerp naar de ideale e-MTB heeft altijd één duidelijk pad gevolgd: de zoektocht om ze zo gelijkwaardig mogelijk te maken met de “zwaargewicht” modellen. Het realiseren van een gering gewicht en goede stijfheid, gecombineerd met de esthetiek en geometrie van een traditionele fiets … alles om ervoor te zorgen dat de sensatie tijdens het rijden met een e-MTB dat van een traditionele mountainbike kan evenaren. De nieuwe BH iLynx Race Carbon vervaagt de grenzen tussen hen, en wordt de maatstaaf voor lichtgewicht e-MTBs.

Baanbrekende actieradius voor een lichtgewicht e-MTB

Een afweging maken tussen lichtgewicht en actieradius is niet altijd noodzakelijk tijdens het ontwerpen van een e-bike. Het frame van de iLynx Race Carbon heeft een ingebouwde batterij met een capaciteit van 540Wh. Deze werd ontworpen zodat de vormen van de schuine buis vrijwel identiek zijn aan die van de niet-gemotoriseerde tegenhanger. Dit resulteert in een actieradius tot 130km.

Maar er is nog meer. De aanvullende XPro batterij kan toegepast worden om de opslag te verhogen met 180Wh, om tot een totaal te komen van 720Wh. Dit is een Plug & Ride batterij met de vorm van een traditionele bidon. Deze zorgt voor een kabelloze verbinding in de XPro-bidonhouder en kan een bereik tót 130km bieden.

Een unieke motor voor een unieke e-MTB

Meer dan 10 jaar ervaring in het ontwerp van e-Bikes heeft het BH mogelijk gemaakt om haar eigen motor op de markt te brengen: de BH 2ESMAG. Deze is uiterst compact, zeer licht (2,2kg), stil én krachtig. De motor heeft een vermogen van 250W en een maximum koppel van 65Nm. Eén van de voornaamste kenmerken is dat de motor geen extra wrijving genereert in de overbrenging tijdens het trappen. Dit laat je toe om volle pedaalkracht te gebruiken tot 25km/u. Het wordt gekoppeld aan een lage Q-Factor van slechts 163mm, die een natuurlijke en effectieve trappositie verzekert. Er worden vier ondersteuningsmodi aangeboden in combinatie met een discrete en handige bedieningsknop op het stuur. 

X Display en Garmin aansluiting

De X Display biedt alle benodigde informatie tijdens het fietsen. Ook kunnen zowel de kracht- als acceleratie instellingen van de motor worden aangepast. Het biedt een full-colour LCD-scherm, dat ook in direct zonlicht leesbaar is, en een ANT+ en Bluetooth compatibiliteit. De X Display is minimalistisch en binnen het stuur verborgen om beschermd te zijn tegen klappen. 

De ANT+ ontvanger zorgt voor compabiliteit met Garmin apparaten om de benodigde informatie tijdens het fietsen door te geven, zoals bijvoorbeeld batterijlevensduur, trapfrequentie, ondersteuningsstand en bereik.

Alle sleutels tot succes van de nieuwe BH Lynx Race EVO

Een paar weken geleden hebben we onze nieuwe Lynx Race EVO voorgesteld, vol met de nieuwste technologische vooruitgangen. Het buitengewoon goede ontvangst is bewijs van het geleverde werk achter deze belangrijke lancering. De BH iLynx Race Carbon maakt ook gebruik van dit werk. Visueel gezien is het duidelijk dat deze er volledig op geïnspireerd is en dezelfde geboden oplossingen biedt. Beginnende met een lichtgewicht carbon frame gebouwd met HCIM-technologie en een uitstekend gewicht van slechts 2050 gram. Een spectaculair gewicht in de wereld van e-MTBs.

De bike maakt gebruik van de nieuwe oversized pivot. Dit is de sleutel naar een hogere stijfheid in het frame, dat zeker voor een e-MTB belangrijk is. De vering is voorzien van het Split Pivot systeem met de nieuwe ankerstaaf configuratie. Deze zorgt voor een gevoelige initiële werking gevolgd door progressieve beweging in zijn slag. Zoals met de BH Lynx Race EVO kan dit frame een 100 of 120mm veerweg bieden, afhankelijk van de gekozen versie. Dit wordt eenvoudig bereikt door het wisselen van de demper. Kenmerkend aan de geometrie is de zeer compacte achtervork, die slechts 435mm is, gecombineerd met een balhoofdhoek van 67°. Daarnaast is een uitstekende reach bereikt. De welbekende BH Lynx Race EVO formule, toegepast op zijn tegenhanger, de e-MTB. 

Integratie gaat weer een step verder met de interne bekabeling die vanuit het balhoofd start. Dit zorgt voor een frame dat strakker is dan ooit tevoren. 

FIT, alles wat je nodig hebt altijd bij je

De stem die ontworpen en gepatenteerd is door BH zorgt ervoor dat in de stuurbuis een volledige multi-tool bevestigd zit, welke uniek geïntegreerd is. Het FIT-systeem (Fast Intervention Tool) wordt in de stuurbuis bevestigd en laat toe om al het gereedschap mee te nemen, dat u nodig zou hebben voor herstelwerkzaamheden in de bergen. Het volgende gereedschap is inbegrepen: H2.5/3/4/5/6, T25, kettingpons, CO2-adaptor en kettingschakels. Een CO2-patroon kan ook worden meegenomen. Deze kit zit volledig naadloos in de fiets geïntegreerd.

Vier standaardkleuren en 32.000 opties om te personaliseren

De nieuwe iLynx Race Carbon is verkrijgbaar in vier standaard kleuren, maar maakt nu ook deel uit van het BH Unique programma. Dit betekent dat de fiets gepersonaliseerd kan worden met de mogelijkheid tot 32.000 kleurencombinaties in onze online configurator.

De iLynx Race collectie bevat vier modellen, drie modellen worden aangeboden met 120mm veerweg. Daarnaast heeft de meest race-georiënteerde variant een 100mm veerweg. Het topmodel weegt slecht 16.8kg, welke volledig is uitgerust om elk pad tegemoet te kunnen gaan.

Voor meer informatie kan je terecht op de website van BH Bikes.

 van