07-10-2021 - Nieuws, Wielrenblad

De nieuwe Crux gravelbike van Specialized

De Crux is de lichtste gravelbike ter wereld, met het uitzonderlijk vermogen van enorme bandenspeling en prestaties grind geometrie. Het is niet alleen de ultieme uitdrukking van grind prestatie, het is uw enkele reis naar grindverlichting. De Crux is altijd een van de beste ritten geweest als het gaat om grind, vuil of tracks, zowel enkel als dubbel. Oorspronkelijk werd de fiets ontwikkeld als een rechttoe rechtaan cyclocross racemachine, maar na een World Kampioenstitel en meer dan een paar overwinningen aan de endurance-kant, is het veilig om te zeggen dat het het slechtst bewaarde geheim in de grindwereld is. Hoe meer ermee gereden werd, hoe meer ze wisten dat Specialized een diepere verbinding aan het smeden was met alle oppervlakken.

Lichtgewicht

Een ‘eureka’-moment bracht gespecialiseerde ingenieur Peter Denk ertoe om de buisverhoudingen en vormgeving die de meest efficiënte koolstof zouden maken. Het was de doorbraak die de 585 gram Aethos tot een realiteit maakte – langere, ononderbroken lagen in meer consistente positionering, vereisen minder stijfheid, en zorgt ervoor dat elke vezel werkt om lading te dragen – bleek een perfecte toepassing om dezelfde prestatiekenmerken te leveren aan de Crux-platform.

Toen Road and Gravel Product Leader, Stewart Thompson, deze doorbraak zag, wist hij dat hij het gravelrijden voor altijd zou kunnen veranderen. De geheel nieuwe Crux was geboren. Maar Specialized is niet gestopt bij het maken van het lichtste frame op de markt. Ze hebben de twee lichtste frames gemaakt: de S-Works 12r en 10r Crux-frames. Maar licht zijn gaat niet alleen over grammen scheren (zelfs hoewel ze met 725 gram superlicht zijn). Het resultaat? Een gravelbike die klimt als een droom en zweeft over nachtmerrieachtig terrein.

Kundig

Meer speling betekent meer capaciteit. Met Diverge-level band klaring, brengt Crux je overal waar je je maar kunt voorstellen, op volle gas. Wat maakt dat de Crux een nieuwe categorie van vuil-perfecte grindmachines definieert? Het vermogen om alles aan te kunnen wat je maar kunt bedenken, dankzij dezelfde 700 x 47c/650b x 2.1” bandenspeling als de Diverge. De Crux maakt geen gebruik van de vaste stof balk liggende achtervork die de Diverge gebruikt of de wisselende, kwetsbare vallende steunen sommige andere platforms nemen hun toevlucht tot bandenontruiming. Het rechte schot van de Crux, holle achtervork aan de aandrijfzijde stelt Specialized in staat om het hele pakket licht, elegant, en gefocust rond de 1x en grind 2x cranksets die het niveau hebben verhoogd. Bandenkeuze wordt dan het laatste stukje van deze puzzel, de ultieme manier om de rijervaring aan te passen en te verfijnen, afhankelijk van waar, hoe en over welke oppervlakken je rijdt.

De rijkwaliteit

Ooit werd aangenomen dat de enige manier om snel off-road te gaan was om te stuiteren en gebabbel met een verwachte hardheid. Nou, het blijkt dat dat niet het geval hoeft te zijn. Zie de hele fiets als een ecosysteem, een ongelooflijk licht frame gecombineerd met een compliant zadelpen voor een soepel gevoel in het zadel dat de rijkwaliteit laat schitteren. Combineer dat met gunstige buisvormen en het ontbreken van extra lagen die deel uitmaakten van onze lessen van Aethos, en plotseling werkt dat hele systeem samen om meer te reageren van nature. Het is een behendig, wendbaar gevoel dat deze rijstijl verdient: responsief en soepel op elk oppervlak. En met de Rider-First Engineered™-filosofie in het spel, is het een gevoel dat zich vertaalt over elke framegrootte.

Performance Gravel Geometrie

Onze Performance Gravel Geometrie creëert het gevoel dat je “in” de fiets zit. Dit zorgt voor een ongelooflijk vertrouwen terwijl je je toch snel voelt en wendbaar aan de bar.

Het 10 mm langere bereik zorgt voor een ideale gewichtsverdeling, elimineert teen overlappen, en gebruikt een kortere stuurpen voor meer responsieve besturing. De lage stack versterkt een optimale gewichtsverdeling en is ideaal voor een agressieve passen, terwijl de 72 mm bottom bracket-drop de goede plek is om een ​​lage te creëren en zelfverzekerd gevoel terwijl je ervoor zorgt dat de fiets wendbaar blijft voor een snelle lijn aanpassingen en strakke, snelle tracks.

De nieuwe moderne gravel bike

De rode draad van het minimalisme die met de Aethos werd opgericht, was ook het leidend principe van de nieuwe Crux. Het verwijderen van het rek, het spatbord en tasbevestigingen zorgen ervoor dat rijders kunnen genieten van de ongecompliceerde ervaring van gewoon rijden. De kleine onderdelen en details die Specialized nodig achtte werden geleend van de Aethos, inclusief minimalistische uitvaleinden, steekassen, zadelpenklem en derailleurhanger. Bij het bereiken van dit hoogwaardige en minimalistische ontwerp heeft Specialized niets opgeofferd qua functies die rijders nodig hebben voor betrouwbaarheid en personalisatie, zoals een 27,2 mm zadelpen en trapas met schroefdraad.

Voor meer informatie over de nieuwe Crux collectie van Specialized ga naar Specialized.com.

 van