05-03-2018 - Nieuws, Wielrenblad

De nieuwe gravelbikes van Trek

Gravel is hot en avontuur is in. Voeg dit samen en er is een nieuw platform voor fietsenthousiasten. Bouw een fiets die geschikt is voor lange, zware kilometers op asfalt, zandwegen en uitdagende gravelwegen. Dit is anders, dit moet je ervaren en Trek noemt hem Checkpoint.

Wat maakt deze fiets anders dan die van zijn concurrenten? Hij is standaard uitgerust met een groot aantal kenmerken die hem geschikt maken voor avonturen in de snelgroeiende gravel-scene. Stranglehold dropouts, Isospeed (carbon frame), enorme bandenvrijheid en veel extra bevestigingspunten voor je accessoires. Daarmee is de Checkpoint uiterst veelzijdig en eenvoudig naar eigen wens aanpasbaar.

Fast & fun

De Checkpoint is verkrijgbaar in zeven verschillende carbon en/of aluminium uitvoeringen die passen bij de wensen van uiteenlopende rijders: SL 6, SL 5, SL 5 Dames, ALR 5, ALR 5 Dames, ALR 4 en ALR 4 Dames. De SL-modellen hebben een 500 Series OCLV Carbon frame en de ALR-modellen zijn gebouwd met lichtgewicht 300 Series Alpha Aluminium.

Opvallend aan het carbonframe is de asymmetrische achtervork, meer bandruimte zoals we dit ook op de Stache modellen terugvinden en de Stranglehold dropouts. De geometrie is comfortabel genoeg voor lange ritten op ruwe wegen, maar ook agressief genoeg voor snelheid en het rijgevoel waar gravelrijders naar op zoek zijn. In vergelijking met de Boone heeft de Checkpoint vrijwel dezelfde reach, een iets grotere stack en een lagere brackethoogte. De lengte van de liggende achtervorken en de wielbasis zijn hetzelfde. Het lagere bottom bracket zorgt voor meer stabiliteit die nodig is tijdens lange ritten terwijl de wielbasis relatief compact gehouden is. De verhouding tussen de stack en reach zorgt ervoor dat de Checkpoint snel en wendbaar blijft.

Met de Stranglehold dropouts kunnen rijders de geometrie en het versnellingssysteem van de fiets aanpassen aan de vereisten voor een bepaalde rit. In de achterste stand is de fiets bijvoorbeeld het meest stabiel voor lange ritten en bikepacking-toeren. Deze dropouts kun je bovendien eenvoudig ombouwen naar singlespeed.

Voor extra comfort hebben de carbon modellen dezelfde IsoSpeed decoupler aan de achterzijde als de Domane. Verder zien we Control Freak interne kabelgeleiding die eenvoudig de- en montage, terwijl de kabels ook netjes beschermd worden tegen vuil en stof. Overgenomen van de carbon mountainbikeframes zijn de SL-modellen voorzien van een Carbon Armor onderbuisbeschermer om het frame te beschermen tegen steenslag.

Alle modellen zijn uitgerust met 700 x 35 Schwalbe gravelbanden, tubeless-ready Bontrager wielen en 12 mm steekassen voor en achter. De maximale bandenmaat is 45c.

 

Bikepacking

De Checkpoint zit vol met bevestigingspunten. Je kunt ze vinden op de zitbuis en onderbuis waardoor je drie bidons kwijt kunt in de voorste framedriehoek. Of je kiest voor twee bidons laag in het frame om ruimte te maken voor een frametas. Er is ook ruimte voor een extra bidon onder de onderbuis. Verder zijn er Lowrider-vork bevestigingspunten voor een voordrager met tassen. Met de bevestigingspunten voor een achterdrager heb je meer ruimte voor extra bagage terwijl spatborden op verborgen bevestigingspunten je spullen schoonhouden tijdens extreem slecht weer. De SL-modellen hebben een bevestigingspunt op de bovenbuis voor montage van een tas met directe toegang tot belangrijke zaken.

Meer informatie is te vinden op de website van Trek.

 van